2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Auteur |
Bericht |
Van Goethem
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 feb 2009 13:32 Berichten: 116
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Naar boven
|
 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Vandaag 950 km gereden naar vakantiebestemming. Gedurende de reis hield de motor meerdere malen in, vooral bij belasting onder 2000 rpm. Eerste vier keren geen foutmelding, bijde vijfde en zesde keer: storing emissiesysteem en noodloop tot gevolg. Auto houdt ook in bij zware belasting op hellingen aan 3000 rpm. Zolang je blijft rijden tussen 2200 en 3000 rpm: geen probleem. De laatste zware klim naar de skibestemming (30 km afstand aan 2500 -3000 rpm in tweede/derde versnelling) hoorde ik hem wel regenereren maar geen inhouden/schokken of foutmeldingen meer.
Is het mogelijk dat de FAP zo vervuild was na vele dagen zwaar fileverkeer afgelopen weken (door de sneeuw in België) dat hij hiervoor bijna 1000 km nodig heeft om de boel weer schoon te krijgen? Of is er mss een tekort aan Eolys? (krijg hiervan geen melding, auto is een PH3 2008 en heeft 59000 km gereden)
Kan iemand me een beetje raad geven of moet ik hier naar een zwitserse citroëndealer op zoek? (of gewoon volgende week 'proberen' naar huis te rijden?)
|
01 jan 2011 22:22 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
ik neem aan dat je nét tegen de 60dkm beurt aan zit? Dan zeg ik 90% kans dat het je brandstoffilter is, dat zou bij die beurt vervangen moeten worden. Jammer dat je niet de beurt vóór je vakantie gepland had. BTW Regenereren kun je niet horen (behalve via het relais van de achterruitverwarming)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 jan 2011 12:47 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
EvilTwin schreef: ik neem aan dat je nét tegen de 60dkm beurt aan zit? Dan zeg ik 90% kans dat het je brandstoffilter is Tenzij je op biodiesel rijdt of ergens bij een boerderij vervuilde brandstof tankt heeft het geen zin als eerste naar het brandstoffilter te wijzen. De diesel van het tankstation is vele malen gefilterd en erg schoon, op 200.000km draai je er ca 14.000 liter brandstof door, dat is nog niet eens een tankwagen vol. Als daar je filter van vervuilt moet je echt ergens anders tanken.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
02 jan 2011 12:54 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Natuurlijk kan dat wel. Eén keer een verkeerde pomp en je bent het haasje. Heb het zelf met duitse benzine meegemaakt. Na 20 km zat de filter al helemaal dicht, mijn broer heeft het pas in België meegemaakt, vervuilde diesel, daarom ook altijd je tankbonnnetjes bewaren als bewijs materiaal. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
02 jan 2011 13:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Citaat: Tenzij je op biodiesel rijdt of ergens bij een boerderij vervuilde brandstof tankt heeft het geen zin als eerste naar het brandstoffilter te wijzen. De ervaring leert iets anders. Het interval van 30dkm is gewoon erg ruim. Het hoeft niks te maken te hebben met één keer vervuilde brandstof, het kan gaan om 40tankbeurten met een heel klein beetje vervuiling. De HDi's zijn er relatief gevoelig voor (druk LD systeem) en voor Eolys/regeneratie krijg je andere specifieke meldingen. Het eerste wat je in deze situatie doet als je niet direct een beurt kunt uit laten voeren, is gewoon het filter wisselen, dat moet tóch gebeuren. Helaas helpt dat de TS niet, maar de volgende die met 500km te gaan op een beurt nog even een grote trip plant wellicht wel 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 jan 2011 13:41 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
brandstoffilter wordt nu reeds bij 40k vervangen... door problemen die er waren als ze het pas bij 60k deden....
en idd zoals gezegd...kan aan de diesel liggen die je getankt hebt..
|
02 jan 2011 14:39 |
|
 |
Van Goethem
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 feb 2009 13:32 Berichten: 116
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Brandstoffilter is idd nog niet vervangen, de 60000 beurt gebeurt op 21/01 wegens te veel werk bij de dealer. Misschien dus toch die filter. Heb wel (bijna) steeds bij een redelijk groot Total-station getankt wegens tankkaartvan het werk .... Kan het zijn dat er een 'storing emissiesysteem naar voren komt bij een vuile brandstoffilter?
Alvast bedankt voor de tips en aan iedereen het beste voor het nieuwe jaar!
|
02 jan 2011 19:19 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
jahoor... en total heeft sowieso std een % biodiesel in zijn exelium diesel... (ik tank ook total) 
|
02 jan 2011 19:20 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Roman schreef: brandstoffilter wordt nu reeds bij 40k vervangen... door problemen die er waren als ze het pas bij 60k deden....
Ik dacht dat de 1.6 op het verkorte een interval van 20dkm was gezet, niet vanwege het brandstoffilter maar vanwege de motorolie en daarmee de levensduur van de turbo. De 2.0HDi (en groter) loopt op 30dkm en zijn niet zo gevoelig mbt de turbo's. NB Alle filters dienen bij iedere beurt vervangen te worden (olie, brandstof, interieur), maar brandstof is de enige die direct een motorstoring kan veroorzaken via de druk in het LD systeem.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 jan 2011 22:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
dat klopt 1.6 moest altijd al bij 20k binnen.. maar de brandstof filter werd eerst bij 60 k vervangen dus nu bij 40k en voor de 2.0 hdi is dat nu bij 30k en niet meer bij 60k (zie ook ergens de post van V6erke)
|
03 jan 2011 12:40 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Klinkt logisch aangezien er door een 1.6 filtertje als het goed is minder brandstof gaat dan een 2.0 filter 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 jan 2011 14:20 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
EvilTwin schreef: Klinkt logisch aangezien er door een 1.6 filtertje als het goed is minder brandstof gaat dan een 2.0 filter  De praktijk is dat een brandstoffilter de hele levensduur van de motor mee kán gaan, mits je maar schone brandstof tankt. Tank je vervuilde brandstof, dan kan je filter met een halve tank al volledig dicht zitten. Dieselolie komt (in theorie) 100% schoon uit de raffinaderij en loopt dan door diverse malen overslaan en overpompen vuil op. Bij biodiesel is het omgekeerd, die is erg vuil na de productie en wordt diverse malen gefilterd maar is dan nog steeds veel vuiler. Bij onze campers wisselden wij nooit filters bij de onderhoudsbeurten, maar alleen als het nodig was, een klein drukmetertje voor het filter gaf aan hoe goed de doorstroming was. Wij hadden altijd een aantal nieuwe filters onder de vloer liggen, twee jaar lang geen probleem en in de Oekraïne 3 filters in 1 week.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
03 jan 2011 16:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
denk dat ook de add die nu in de brandstoffen zitten daaraan meewerken... Citaat: Sinds 2005 bieden TOTAL stations een specifiek diesel- en benzineassortiment aan van superieure kwaliteit en met exclusieve additieven ontwikkeld door TOTAL Research.
Milieueisen worden steeds strenger. Motortechnologieën ontwikkelen zich permanent. In de TOTAL Researchcentra passen de experts hun formules hierop aan. En daarom is er nu TOTAL EXCELLIUM nieuwe formule. TOTAL EXCELLIUM biedt concrete voordelen ! (1)
Betere motorbescherming
De eigenschappen van TOTAL EXCELLIUM zorgen voor een efficiënter werkende motor, zowel bij het starten, op de snelweg, in de stad als bij het optrekken. Dankzij TOTAL EXCELLIUM blijft de motor schoner en ondervindt hij minder slijtage.
Minder verbruik
Een vuile motor kan leiden tot een minder efficiënte werking en een hoger brandstofverbruik. Een schone motor is dus van essentieel belang. TOTAL EXCELLIUM beperkt de vervuiling en de interne wrijving in de motor en maakt zo minder brandstofverbruik mogelijk.
Minder CO2
Dankzij TOTAL EXCELLIUM verbetert de werking van de motor en kan de vervuilende uitstoot (roet, HC, CO, NOx) verminderd worden. Bovendien leidt een lager verbruik tot een directe vermindering van de CO2-uitstoot
|
03 jan 2011 17:32 |
|
 |
Van Goethem
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 feb 2009 13:32 Berichten: 116
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
Vandaag heeft de auto enkele uren bij een zwitserse Citroën-dealer doorgebracht: duidelijk een vervuild dieselfilter. De technieker wees met een bedenkelijke vinger richting het biodiesel-verhaal ....
Filter vervangen, de boel mooi ontlucht en nog eens de nodige software-updates bovenop en de auto rijdt weer als een zonnetje door het momenteel ijskoude (-14° C !) zwitserland.
Bedankt aan iedereen voor de tips !
|
04 jan 2011 19:35 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 2.0 HDI Inhouden en Storing Emissie
ff een vraagje, wat kost dat filter nu in zwitserland... 
|
04 jan 2011 19:40 |
|
 |
|