Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Ik weet niet hoeveel mijn Primacy's er al op hadden zitten voor ik ze monteerde, maar ik vond het nogal tegenvallen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
31 dec 2010 19:03 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Als ik de cijfers voor slijtage bekijk bij http://www.oeamtc.at/netautor/html_seit ... index.html dan komen de Primacy's er toch een stuk beter af op het punt van slijtage dan alle andere geteste banden. Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen met andere banden, als je besluit om geen Primacy's meer te gebruiken  Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2010 19:14 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
sorry JW... ik kijk niet naar testen.... ik ga puur op mijn eigen bevindingen af.. en de michelin wat ik nu op de C5 heb... vind ik slecht... die van de ph2 gingen toch langer mee.... ik heb dat nu ook met de winterbanden... semperit komt altijd als middelmaat uit de testen.. en de semperits die op de C3 picasso liggen doen het beter dan mijn alpin's.... uniroyal komt ook altijd als middelmaat uit de test.. en ik heb altijd heel graag met uniroyal gereden... 
|
31 dec 2010 19:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Prima, da's jouw mening en het zijn jouw besluiten Overigens, die vraag is al eens eerder gesteld, maar als ik het goed heb niet beantwoord: welke Alpin's vergelijk je met welke Semperits? Er zijn nog al wat ontwikkelingen geweest bij de wintersloffen van Michelin. De huidige Alpin A4 is dan ook een heel stuk beter dan z'n voorganger de A3, en klassen beter dan de A2. Met allebei heb ik ervaringen opgedaan, onder dezelfde auto, ik weet dus waarover ik het heb. En een vergelijking met een Pilot Alpin gaat zeker mank, dat is een band voor snelle auto's, met per definitie mindere eigenschappen dan de A4. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2010 19:41 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
de A3 dus de voorloper van de A4 die wil ik toch ook nog eens proberen.. en de semperits... ik was er huiverig voor... maar ze doen het voortreffelijk en zeker beter dan de testen erover schrijven... 
|
31 dec 2010 19:43 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Ik heb destijds in Duitsland Semperit onder mijn Xantia laten zetten. Waren goed getest en ook geen klachten over. Niks mis mee.
Zijn overigens nu te koop op stalen velgen 5 tot ruim 6 mm profiel. Uit het hoofd 185 75 R14 dacht ik.
_________________
|
31 dec 2010 20:52 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
@ EvilTwin waarom past de maat niet?
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
06 jan 2011 02:05 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Met name de loadindex is verkeerd ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
06 jan 2011 11:33 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
91 mag op sommige C5's niet op een 2.2 de goedgekeurde standaardmaten zijn: 205/65R 15 94H (diameter 647,5) 215/55R 16 93W (diameter 642,9)
maar belangrijker nog: de afrol is te klein. De kleinste standaardband voor de C5 is 195/65R15 diameter 634,5mm (niet goedgekeurd voor de 2.2HDi/V6 of break) dus dit past niet: 205/55R16 diameter 631,9mm Dat is zelfs kleiner dan de Carlsson band: 225/45R17 diameter 633,8mm
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jan 2011 12:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Wat is het probleem met een diameter/afrolomvang die 0,4% te klein is tov de toegestane kleinste maat? Dat geeft een tellerafwijking van 0,4 km/u als je 100 rijdt Als je een paar duizend kilometer gereden hebt met een nieuwe band zal de afwijking groter zijn..... Uiteraard moet er goed gekeken worden naar de Loadindex. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 jan 2011 12:15 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
het is dan maar 0,4% kleiner dan de kleinste (die dus niet is toegelaten op de 2.2) maar het is bijna 2% kleiner dan de standaard gemonteerde band (215/55R16) en zelfs 3,5% kleiner dan de toegelaten 205 band (205/65R15)
Overigens wordt de effectieve afrol ook nog bepaald door de stijfheid van de wang en die is bij 91H ook niet vergelijkbaar met 94H laat staan 93Y of 97H XL. Dus in de praktijk is het al snel meer dan die 3,5%.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jan 2011 13:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
We raken wat OT, maar toch: de effectieve afrolomvang wordt bepaald door de lengte van de gordel onder het loopvlak. En die lengte neemt niet af of toe als je de bandenspanning verlaagt resp. verhoogt. Kenmerk van de gordel is juist dat hij onvervormbaar is in lengterichting, net zoals de rups van een tank.
Uiteraard geldt dat binnen de grenzen van de elasticiteit, we hebben het niet over plastische vervorming hier.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 jan 2011 14:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Het zijn radiaalbanden geen tangentiaalbanden. Maar zonder gekheid: het loopvlak kan in lengterichting wel degelijk vervormen. Niet in de laatste plaats omdat er zeker 10mm flexibel rubber bovenop het op zichzelf al vervormbare karkas zit. Die vervorming is dé reden waarom radiaalbanden zoveel beter zijn dan diagonaalbanden. Diagonaalbanden koppelen door hun diagonale versterking de vervorming in lengterichting aan die dwarsrichting, met als gevolg een rond/elliptisch raakvlak. Radialbanden daarentegen hebben meer een vierkant draagvlak. De ware afrolomtrek is dus minder dan Pi*diameter, maar meer dan 2*Pi*ashoogte. Dit is simpel vast te stelen met een gedachtenexperiment: stel de omstrek blijft gelijk, dan zou door het afvlakken ter plekke van het raakvlak de overgebleven cirkel groter moeten worden, dat kan alleen maar als de wangen oneindig slap zijn en zo'n vervorming toestaan. Maar de enige manier waarop een band voorwaartse kracht kan opbouwen is door slip en daarmee vervorming in lengte (tangentiaal) richting. Hoeveel minder de afrol is dan Pi*diameter hangt af van de stijfheid van de wang en de stijfheid van het loopvlak, de druk en niet geheel verwaarloosbaar: de snelheid van rotatie. De middenpuntvliegende schijnkracht duwt het loopvlak naar buiten, mooi te zien bij een dragster start (die gebruiken overigens diagonaalbanden om dit effect te versterken.) Het "inzakken en opdraaien" van de wielen levert daarbij extra koppel voor de start (kleine radius) en een extra lange versnelling voor topsnelhied (grote radius). De tank-track is wel een leuk gedachten experiment, maar niet relevant. Binnen de grenzen van de elasticiteit is voor een stalen loopvlak 2% à 4% verandering niet ondenkbaar, voor een nylonkarkas 20%, voor het rubber zelfs 50%. Voor een tank geldt op asfalt dat de loopvlakken extreem snel sltijen omdat het geometrisch niet klopt wat er gebeurt. Omgekeerd zou een stalen tankloopvlak de weg slopen. /ot EDIT kwam een quote tegen op een forum met techneuten, met data uit een oud boek: Citaat: Distance traveled is somewhere in between what the free radius and the loaded radius predict. There's a derivation given in "Mechanics of Pneumatic Tires", that identifies the tread as being compressed in the contact patch and also over the zones immediately before and after the contact patch. It goes on to talk in terms of effective radius and effective deflection that differ from the loaded radius and actual deflection respectively. And it mentions that very little longitudinal slip occurs within the contact patch (assuming no acceleration/braking), hence there's little wear under conditions of rolling in a straight line. Eventually the discussion gets around to providing some experimental data, with the actual distance traveled measured for a bias tire given at 96% of what the free radius predicts but the loaded radius being only 94% of the free radius (yes, this dates my reference material somewhat). For radials, it gives 98% distance traveled with the loaded radius being only 92% of loaded radius. Data for more recent tires may differ in the specific percentages, but I'd certainly expect the general relation to hold. maw de effectieve afrol is 2% minder dan de vrije, waarbij de effective radius zelfs 8% kleiner is. Het eerste heeft gevolg voor de afgelegde afstand (en snelheid en slijtage) het tweede voor het overgedragen koppel vs tractie. de twee samen bepalen hoeveel vermogen en rolweerstand. http://eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=94153
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jan 2011 16:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
Dat verhaal dateert van 2004. En hij schrijft aan het eind daarvan: Data for more recent tires may differ in the specific percentages, but I'd certainly expect the general relation to hold.
Verderop in dat draadje staat Very little with radial tires, but considerably with bias ply. About 0.2 wheel revolutions per mile per mile per hour, as I recall. (It's been a while.) als reactie op de vraag dont forget about tire roll out (circumfrence) increases due to centrifugual forces at higher speeds
Dat geeft al aan dat er met radiaalbanden geen of nauwelijks vervorming is van de staal/kevlar gordel in lengterichting, dus tangentieel. De gordel is wel flexibel, kan goed buiigen, maar is in feite niet mechanisch oprekbaar of samendrukbaar in lengte richting. Bij hoge temperaturen zet 'ie wel iets uit, maar da's een ander verhaal.
Wat er wel speelt is dat het rubber in tangentiële richting samengedrukt wordt bij het afrollen. Dat maakt dat de afrolomvang iets korter wordt dan je zou verwachten op basis van pi*D. Hoeveel dat is zal van de bandenspanning afhangen, immers die bepaalt hoe groot het aanrakingsoppervlak met de weg is in tangentiële richting. Dit tangentiële samendrukken-en-weer-terugveren van het rubber is ook een belangrijke oorzaak van de warmteontwikkeling in de band bij hoge snelheden. Maar het rubber wordt praktisch niet in radiale richting samengedrukt, daarvoor is een druk van iets van 2,5 kg/cm niet hoog genoeg.
Bij het afrollen speelt dus die tangentiële samendrukking wel iets mee, die wordt uiteraard minder naarmate de band slijt. Hoeveel dat precies is zou ik eens moeten doorrekenen.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jan 2011 15:04 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: banden uit duitsland
kortom, voor de f1 coureurs onder ons die met topsnelheid van 190 km/u en volle bepakking 5 mensen van 100kg en een volle kofferbak bij 40 graden buiten temperatuur door het leven gaan kijk uit!!!! voor de andere personen doe je voordeel, in nederland is de enige eis dat het profiel > 1,5 en dezelfde band op dezelfde as als je wil mag je zelfs een band van 30 euro geleverd door een oosteuropees fantasie merk monteren zie ook de testen diverse clubjes.
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
07 jan 2011 22:49 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: jpcamaro en 12 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|