Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 513 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Volgende
 Ventilatieprobleem C5 PH3 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Heel herkenbaar. Ik heb wel eens gedacht dat het mistig werd buiten..., bleek het aan de binnenkant te zitten. Tot aan ijskristallen toe. Nog even een paar dagen wachten, ben benieuwd of dan de oplossing goed is.

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE

08 nov 2010 14:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben benieuwd naar de resultaten bij jou. Zojuist zelf weer een afspraak gemaakt bij de dealer voor de 18e.

Roel.

08 nov 2010 15:21
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 SEDAN LB
Energielabel: C
Organummer: 11547
Productienummer: 10262
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 26000
Kleur: Mativoire

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het lijkt erop dat Citroen Nl toch bezig is het probleem goed aan te pakken. Enkele weken geleden is er bij mij ook een ingrijpende verbouwing geweest. Ik weet niet precies wat er allemaal vervangen is, ik begrijp dat alles wat in de middenconsole met warmte te maken had door de monteur aangepakt en gemodoficeerd of vervangen is. Dit alles onder begeleiding van Citroen Nl. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet ontevreden ben. De hinderlijke warmte die uit de middenconsole kwam heb ik niet meer gevoeld. Hoewel ik nog geen echt lange afstanden heb gereden in deze wat koudere periode, lijkt het er op dat het ventilatieprobleem goed opgelost is.

Ik hou deze rubriek in de gaten en zal zodra mijn (warmte)beleving weer negatief gaat worden hier melding van maken. Vooralsnog echter....., alle hulde aan mijn monteur.

Hugo

19 nov 2010 23:14
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste mensen,

Mogelijk was ik gisteren toch iets te positief. Sinds lange tijd weer een flinke rit gemaakt. Buitentemp 8 graden, binnen stand op 21,5. Helaas moest ik constateren dat de beenruimte warm werd( weliswaar minder warm dan voorheen), de middenopeningen lauwe tot koude lucht produceerden en de uitstroom bij de vooruit koude wind waaide. Dit alles gemixed gaf geen comfortabel gevoel. Ik ga me dus maar weer melden bij de dealer.

Hoewel de dealer aangaf dat door Citroen Nederland metingen gedaan zijn, en die metingen gaven een toegestane afwijking weer in onder en boventemeratuur, blijf ik het vreemd vinden dat de vooruitopening een dergelijke koude windstroom blijft geven, ook in het geval stand 21,5 van toepassing is.

Ik ben dan ook zeer benieiwd naar jullie ervaringen. Zodra ik meer info heb zal ik de info doorgeven.

Hugo

20 nov 2010 21:17
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Bouwjaar: 2021
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik hoop dat Citroen wel de kans heeft genomen om de ventilatieproblemen bij de 'gefacelifte' versie aan te pakken c.q. op te lossen; of zijn die problemen bij de nieuwere exemplaren al verleden tijd?

C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country

20 nov 2010 21:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
@ Grash00
Ik ben er nog niet helemaal over uit: Het lijkt nu echt beter te zijn, al had ik wel een keer dat hij bovenaan wat koud werd. Na aanpassen van de temp met een half graadje naar boven resulteerde weer in warme lucht.

Ik rij toevallig nu tijdelijk wat kortere stukken, maar blijf het wel in de gaten houden.

21 nov 2010 02:57
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste mensen,

Vandaag een demo C5 mee gehad en uitgebreid getest op de ventilatie. Wat blijkt, de karakteristieken van beide auto's zijn dezelfde. Beide auto's geven dezelfde warmte af aan de bak waar mijn rechterbeen tegenaan rust tijdens het rijden. Ik merk dan ook geen verschil tussen mijn C5 (2.0 motor en NG) en deze demo (THP motor en MyWay). Het lijkt er op dat mijn eigen gevoelstemperatuur sterk meespeelt bij de beoordeling of de temperatuur aangenaam is of niet. Opvallend is dat noch mijn vrouw, noch mijn dochter klachten hebben over de ventilatie en zij vertoeven ook veel in de auto, zowel als berijder als passagier.

Ik ben er dus klaar mee. Mijn dealer :smt023 heeft werkelijk alles in het werk gesteld om dit ventilatieprobleem aan de orde te stellen en op te pakken. Erkend is dat de warmteontwikkeling in eerste instantie niet goed was. Dit is door mijn dealer, in samenwerking met Citroen NL aangepakt en heeft ertoe geleid dat er een flinke aanpassing heeft plaatsgehad. Het resultaat is dat warmteontwikkeling minder is. Dat ik deze warmte nog steeds ervaar is niet te ontkennen, maar kan ik nu deels verklaren. Ik kan er mee leven. Ten slotte blijft elke rit in deze auto een waar genot. Daar kan een klein gebrekje de vreugde niet bederven.

Voor alle rijders het advies, vraag eens een demo mee en kijk eens of je verschillen ervaart. Mogelijk kan het een deel van je problemen verklaren.
Hugo

08 dec 2010 00:49
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: D
Organummer: 11937
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb de laatste tijd, door dit draadje, ook opgelet maar ik kan niets verkeerd vinden in mijn C5je wat betreft de verwarming/koeling. Blijft gewoon een juweeltje.

08 dec 2010 11:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Grash00 schreef:
Ik ben er dus klaar mee. Mijn dealer :smt023 heeft werkelijk alles in het werk gesteld om dit ventilatieprobleem aan de orde te stellen en op te pakken. Erkend is dat de warmteontwikkeling in eerste instantie niet goed was. Dit is door mijn dealer, in samenwerking met Citroen NL aangepakt en heeft ertoe geleid dat er een flinke aanpassing heeft plaatsgehad. Het resultaat is dat warmteontwikkeling minder is. Dat ik deze warmte nog steeds ervaar is niet te ontkennen, maar kan ik nu deels verklaren. Ik kan er mee leven. Ten slotte blijft elke rit in deze auto een waar genot. Daar kan een klein gebrekje de vreugde niet bederven.

Jammer dat je het opgeeft. Citroen denkt daardoor waarschijnlijk dat het bij jou opgelost is terwijl dat niet het geval is. Het zal ook de restwaarde van je auto geen goed doen als er dit soort problemen in blijven zitten.

Ik denk dat het issue van de warme middenconsole vooral speelt bij langere mensen. Immers, die zitten er continu met het scheenbeen tegenaan. Heb je korte benen en kun je ze kwijt zonder tegen de middenconsole te leunen dan heb je er natuurlijk veel minder last van als het daar onbehaaglijk warm wordt.

Verder is het natuurlijk gewoon onacceptabel als in een auto van ruim 40k op langere ritten de climate control zo van slag raakt dat de voorruit aanslaat, je ijskoude lucht op je bovenlichaam krijgt en je scheenbeen wordt geroosterd.

Die van mij staat weer bij de dealer. Ze gaan ter test de kunstof leiding die naar achteren loopt afsluiten om te kijken of dat verschil zal maken.

Roel.

08 dec 2010 11:26
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Roel,

Het rijden met een demo C5 heeft mij ervan overtuigd dat mijn auto niet anders reageert vwb de ventilatie dan een andere C5. Dat de ventilatie niet super is, is een prive-waardeoordeel. immers mijn dochter en vrouw hoor ik in het geheel niet klagen. Ik zou het graag anders (iets koeler onderin) willen, maar denk dat het niet reeel is om te vragen het onmogelijke mogelijk te maken. Dit laat echter onverlet dat ik zeker benieuwd blijf naar de ontwikkelingen, zo ook de alternatieven die jij laat uitzoeken. Ik zal dit draadje blijven volgen.

Ik lees overigens dat MarsTDi! na een ingrijpende aanpak redelijk tevreden is. Ik heb nog geen vervolg gezien op zijn laatste opmerkingen. Ben wel heel benieuwd.

Is het een idee om je dealer te vragen een dagje een demo mee te krijgen. Alleen hierdoor kan je ervaren of jouw ventilatie anders reageert dan gebruikelijk is. Ik lees graag je reactie.

Groet
Hugo

08 dec 2010 23:46
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nou, hier mijn reactie dus:
Ik geloof inderdaad dat de te meten lucht temperatuur binnen specs valt nu. Dat wil niet zeggen dat ik er gelukkig mee ben :evil: :smt010
Wat hierboven al aangestipt is, de koude lucht boven is minder koud maar nog steeds aan de koude kant, waardoor zeker mijn oor aan raamzijde zo koud wordt, dat een muts wel aangenaam is. Mijn rechtervoet is nog steeds warmer dan mijn linker voet. Het verschil is kleiner geworden, maar nog steeds onaangenaam.

Overigens is het wel zo, dat toen het onder het vriespunt was, de regeling beter functioneerde dan nu met temperaturen van +- 4 - 6 graden Celcius.

Ik ben er ook wel klaar mee: de dealer heeft twee keer het kachelhuis vervangen, de wagen heeft een week bij de importeur gestaan en er zijn diverse malen metingen aan verricht.

Ondanks alle overige comfort: Mijn volgende auto is geen PSA product meer.
Dit geeft zoveel afbreuk aan comfort, dat deze auto niet Citroën waardig is.

Laatst bijgewerkt door Menno op 13 dec 2010 11:14, in totaal 1 keer bewerkt.
quote verwijderd

12 dec 2010 23:17
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
MarsTDI,

Ik kan me vinden in je laatste zin. Onbegrijpelijk dat een ventilatiesysteem zo slecht is in te stellen. Ik ben het ook met je eens dat de warmteregulatie (boven en onder) te wensen overlaat. Het voelt niet goed en is een C5 onwaardig.
Overigens heb ik vanmiddag de instelling ingesteld op de middenroosters en de ventilator teruggesteld op 1/4. Gaf wel meer comfortgevoel. Vreemd was wel dat mijn dropjes in het handschoenenkastje op een of andere manier lauwwarm werden gepresenteerd! Ik dacht altijd dat dit kastje een verkoelende werking had.

Alle hoop is nu gevestigd op Roel. Ben heel benieuwd naar zijn reactie. Succes met de keuze bij je volgende auto.

Hugo

13 dec 2010 00:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Grash00 schreef:
MarsTDI,

! Ik dacht altijd dat dit kastje een verkoelende werking had.

ja als de airco aan is... dus bij temp hoger dan de huidige...
dus als het buiten 25 graden is en de airco staat op 20 graden dan zal die koelen..
maar niet als het buiten 2 graden is en je wil 20 graden in de auto hebben...

13 dec 2010 11:53
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
Grash00 schreef:
Vreemd was wel dat mijn dropjes in het handschoenenkastje op een of andere manier lauwwarm werden gepresenteerd! Ik dacht altijd dat dit kastje een verkoelende werking had.

Alleen als de uitstroomopening daar ook open staat ;)

14 dec 2010 14:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Grash00 schreef:
MarsTDI,

Alle hoop is nu gevestigd op Roel. Ben heel benieuwd naar zijn reactie. Succes met de keuze bij je volgende auto.

Hugo

Hij staat vandaag weer bij de dealer. Voor diverse zaken. Dit issue is nog niet opgelost, maar ik zal het zeker niet accepteren. Er spelen twee issues. Ten eerste het warm cq heet worden van de zijkant van de middenconsole. Het tweede issue is de temperatuur van de uitstroom na langere tijd: boven koud, onder (veel) te warm. Het eerste issue lijkt enigzins onder controle met alle isolatie. Ik ben er nog steeds niet blij mee, en het wordt nog warm, maar op de (korte) ritjes tot nu toe lijkt het enigzins acceptabel.

Maar het is wat mij betreft niet acceptabel dat een automatische climate control niet bruikbaar is op langere ritten bij een lage buitentemperatuur. Dat is gewoon een fout en dient opgelost te worden. Het kan toch niet zo zijn dat wij de dupe zijn van slechte software engineering bij Citroen? Het gaat ook niet om een kleine aankoop. Ik koop (prive) een auto van ruim 40k en dan mag ik toch wel verwachten dat dit soort dingen in orde zijn? Anders had ik net zo goed een auto voor de helft, of minder kunnen kopen zonder climate control. Ik wil helemaal niet telkens aan knoppen moeten draaien om de verwarming tijdens het rijden bij te stellen. Daarvoor koop ik juist een auto die dat automatisch regelt.

Ik denk dat dit gewoon een conformiteitsissue is. Je mag verwachten dat een automatische klimaatregeling in een auto in deze prijsklasse gewoon correct functioneert. Dat is hier niet het geval. Ik ben nu een jaar verder en nog geen oplossing in zicht. Ik ben me dan ook aan het orienteren op verdere mogelijkheden. Ik stap tegenwoordig met tegenzin in de auto als ik wat verder weg moet. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Roel.

22 dec 2010 13:56
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 513 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Volgende