Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 C5 remprobleem
Edit Menno : Discussie/probleem van JW-NHS op verzoek uit het PH3 draadje verplaatst ...breakexclusive schreef: de discussie gaat verder over het gebruik van een automaat maar de vraag was toch echt wat nu het probleem met de remmen kan veroorzaken Maar goed in mijn geval is het een automatisme geworden om mijn voet op de rem te houden bij het starten. Misschien vanwege de sterk voorwaartse neigingen in D bij koud weer omdat de motor dan hoger stationair draait. Daar zou eigenlijk een soort van knop in het rempedaal moeten zitten die de bak een soort van ontgrendelt (bij stilstand) zodat de auto niet zo kruipt en duwt. Maar goed nu het probleem van de rem weer. Ik heb sinds een week iets vergelijkbaars. Ik start niet met de voet op de rem, dat gaf ik al eerder aan Maar als ik, zodra de motor loopt, de rem intrap om 'm vanuit de P in de D te zetten, voel ik dat het pedaal verder wegzakt, dat gaat best diep. En een keer toen 'ie op een hellinkje stond moest ik oppassen dat 'ie niet wegreed. Ik heb toen de handrem even aangetrokken, die staat normaliter nooit aangetrokken. Ik ga dat de komende week wat verder uitproberen, de week er na gaat 'ie naar de garage waar ik 'm gekocht heb. Zij zijn inmiddels op de hoogte van dit verschijnsel, ook via een link naar dit draadje Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 okt 2010 13:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Een hard pedaal betekent gewoon dat de bekrachtiging niet werkt. Het vacuum is dus "weggelekt" tijdens stilstand.
Er zitten TWEE klepjes, een op de pomp en een op de bekrachtiger. Welke is vervangen?
Verder zou ook de bekrachtiger zelf lek kunnen zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 nov 2010 23:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Dan zou het pedaal wél dieper moeten zitten dan normaal, toch?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 nov 2010 00:43 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Nee het pedaal zit op exact dezelfde hoogte, de bekrachtiging heeft daar eigenlijk geen invloed op. Wel trapt het vele malen zwaarder in.
Doordat het heel anders aanvoelt dan normaal zou je de indruk kunnen krijgen dat het pedaal hoger of lager zit, maar in werkelijkheid is geen van beiden het geval.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 nov 2010 22:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Ik dacht in die richting omdat bij mij het pedaal wél wegzakt. En naar ik meende te weten werkt de rem van de Phase 3 precies hetzelfde als van mijn Phase 2.
Inmiddels is het bij mij een "vaste procedure" geworden om het rempedaal, na het starten van de motor, en alvorens de Selecteur van P naar D te verplaatsen, eerst een paar keer te pompen. Dan zit het pedaal op normale hoogte en is het echt hard. Zit dit in hetzelfde ventiel?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 dec 2010 00:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Als ik jou zo hoor lijkt het mij dat jou bekrachtiging juist goed werkt: Je pedaal staat op de juiste hoogte, je trapt het in en het zakt behoorlijk weg. Dat is het resterende vacuum in de rembekrachtiger die helpt je met remmen, daarom kun je het pedaal gemakkelijk intrappen. Het afsluitklepje zorgt voor behoud van het vacuum als de motor stilstaat. Na een paar maal pompen is het vacuum opgebruikt en wordt het pedaal hard. Dwz de bekrachtiging doet het niet meer.
Procedure controle rembekrachtiging: Voordat je de motor start trap een paar maal op het pedaal totdat het pedaal hard is. (vacuum opgebruikt geen bekrachtiging meer) Houd dan je voet op het pedaal gedrukt. Start nu de motor, als het goed is voel je nu het pedaal langzaam wegzakken omdat de bekrachtiging weer gaat werken doordat de vacuumpomp weer vacuum trekt)
Als dit klopt werkt je afsluitklepje goed en ook je vacuumpomp en de bekrachtiging.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 dec 2010 23:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
De door jou beschreven procedure heb ik gevolgd. Met als resultaat dat de bekrachtiging daaraan voldoet.
Vervolgens heb ik de Citroën procedure B3FD0JP0 Controle slag van het rempedaal uitgevoerd. Daarin wordt beschreven hoe de slag van het pedaal moet zijn zonder bekrachtiging, waarbij gekeken wordt naar het verschil in hoogte van het rempedaal bij zeer langzaam en zeer snel indrukken. Dat verschil mag niet meer zijn dan 10 mm, en daar blijf ik binnen met de 5mm die ik gemeten heb. Ook dat is dus in orde.
Echter wat ik niet snap is dat het rempedaal, bij lopende motor en stevig ingedrukt rempedaal alsmaar verder wegzakt, bijna tot op de bodem. Er zit dan nog iets van 4,5 cm tussen de bovenkant van het rempedaal en de vloerbedekking. In ruststand is dat iets van 13,5 cm, er is dus een slag van 9 cm. Als ik het pedaal heel snel indruk bij lopende motor is die slag iets kleiner, dan wordt het rempedaal tot 6 cm boven de vloerbedekking ingedrukt, een slag van 7,5 cm dus.
Zonder enige bekrachtiging zijn die getallen: langzaam 10 cm bovenkant rempedaal, een slag van 3,5 dus. Snel 10,5 cm, slag 3 cm. Die heb ik vastgesteld bij de uitvoering van de procedure B3FD0JP0 Controle slag van het rempedaal
Snap jij het wél?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 dec 2010 15:18 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
JW-NHS schreef: Echter wat ik niet snap is dat het rempedaal, bij lopende motor en stevig ingedrukt rempedaal alsmaar verder wegzakt, bijna tot op de bodem. Er zit dan nog iets van 4,5 cm tussen de bovenkant van het rempedaal en de vloerbedekking. In ruststand is dat iets van 13,5 cm, er is dus een slag van 9 cm. Als ik het pedaal heel snel indruk bij lopende motor is die slag iets kleiner, dan wordt het rempedaal tot 6 cm boven de vloerbedekking ingedrukt, een slag van 7,5 cm dus. Deze 'feature' is al eerder een keer voorbij gekomen. Als ik me goed herinner wordt dit door wat (normale) olielekkage in het mechanische Break Assist System veroorzaakt en is iets wat veel/meeste/alle C5's hebben.
|
11 dec 2010 16:02 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
JW-NHS schreef: Snap jij het wél?
Groet, JW Wat jij schrijft lijkt mij te maken te hebben met het BAS systeem (brake assist) dat zorgt voor snelle opbouw van een maximale remdruk als het pedaal snel wordt ingedrukt. Zo bereik je dus met een soort van (mechanische)hulp in de remcilinder heel snel een hoge druk, zonder dat je daarvoor de maximale pedaalslag hoeft te gebruiken. Vandaar de procedure om de werking te controleren. Helemaal 100% verklaren kan ik het niet, maar als ik een keer tijd heb zal ik de exacte (mechanische) werking van BAS eens napluizen, dan is er vast enige logica te ontdekken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 dec 2010 01:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Maar is dan wat ik ook schreef: Citaat: Echter wat ik niet snap is dat het rempedaal, bij lopende motor en stevig ingedrukt rempedaal alsmaar verder wegzakt, bijna tot op de bodem. Er zit dan nog iets van 4,5 cm tussen de bovenkant van het rempedaal en de vloerbedekking. In ruststand is dat iets van 13,5 cm, er is dus een slag van 9 cm normaal? Toen ik met Menno's C5'en gereden heb nam ik dit niet waar. En ook bij der Saxo van m'n wederhelft ken ik dit verschijnsel niet.... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 dec 2010 01:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Ik durf het niet direct met zekerheid te zeggen, maar een saxo heeft in ieder geval geen Break assist en bij een saxo is het ook niet normaal als het pedaal wel zou zakken.
Of het gedrag dat jij omschrijft dus geheel normaal is weet ik niet zeker, wel weet ik dat er verschil in het pedaalgevoel zit met en zonder gebruik van BAS.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 dec 2010 12:34 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
De Saxo is geen Break, helaas Maar Brake-Assist zit er niet op, da's een uitvinding van later datum. Hij heeft wel een normale vacuumbekrachtiging, en een hoofdremcilinder met twee uitgangen die naar de kruiselings gescheiden remcircuits gaan. Ik moet ook eens wat verder duiken in het BAS gebeuren. Wellicht vind ik daar een antwoord op m'n vragen. Blijft het feit dat ik dit verschijnsel niet waargenomen heb bij Menno's C-5'en. Daar was de slag waarmee je 'm moest intrappen om te kunnen remmen ook duidelijk kleiner, dat merkte Menno ook op toen hij met mijn C5 reed. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 dec 2010 14:46 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Zit er niet gewoon wat lucht in jouw rem systeem jw? Als het Menno ook direct opviel moet er wel een verschil zitten dat meer is dan een product tolerantie zou ik zeggen. Het weg zakken kan natuurlijk op lucht duiden!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 dec 2010 17:53 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Hij is inmiddels al twee keer helemaal ontlucht. Rondom, met die speciale apparatuur....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 dec 2010 18:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remproblemen
Wil je eens een ding doen puur voor de controle? Even de vacuumleiding incl klep compleet uit de bekrachtiger halen, zeg maar uit het rubbertje trekken. Dan met bv een lange tie-wrap of iets dergelijks naar beneden in de rembekrachtiger peilen om te kijken of er vloeistof oid in zit?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 dec 2010 20:51 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|