Ronald schreef:Ik kom ook nog uit het stenen tijdperk, zeg maar carbietlampen en aanverwanten. Ik laat de donormotor ook altijd lopen met iets verhoogd toerental. Hier zit dus een risico aan begrijp ik voor de elektronica.
Vragen:
1. Is dit risico voor de stroomgever of de stroomnemer, of allebei ?
2. Accu's koppelen met beiden motoren uit en wachten werkt als communiceerde vaten bij vloeistoffen ?
3. Oh ja en dan de hamvraag, ik vergeet het altijd: In welke volgorde aansluiten en afkoppelen ?
1) ik zie geen risico, onzinnige bangmakerij. Een collega van me had een nieuwe BMW waarbij hij steeds op snelheid de lampen van doorbrandde, bleek de spanningsregelaar op de dynamo te zijn, die leverde dus veel te veel prik, maar de compu's bleven het gewoon doen. Als ik donor ben, heb ik liever dat mijn auto gewoon werkt en draait en dat zijn interne spanningsregelaars op de BSI werken om pieken en dalen te voorkomen, dan dat ik afhankelijk ben van de slachtofferauto. Plus ik kan 100% zeker wegrijden na hulp gegeven te hebben.
Heel specifiek bij een C5 kan ik me ook nog voorstellen dat een rotte startmotor of sluiting op een andere motor zo'n stroom trekt van mijn accu dat mijn boordspanning onder de 9V duikt, met als gevolg dat ík mijn auto opnieuw moet initialiseren (ramen ed.)
2) dat werkt niet, je kunt niet met een accu een andere laden, de laadstroom van een dynamo is >100A bij >14V
een accu onbelast levert 13V, maar zodra die veel stroom trekt (zoals bij starten >400A) dan stort de spanning in naar <10V door de interne weerstand.
Simpel gezegd 400A * 10V is prima om een startmotor te laten lopen, maar om een accu te laden heb je 100A * 14A.
3) ik laat dit altijd afhangen van hoe gemakkelijk je bij de polen kunt, je kunt voor starthulp altijd een aarde pakken dicht bij de startmotor. De C6 heeft bijv de accu in de kofferbak, maar starthulppolen op de rand van het motorcompartiment.
NB het instructieboekje van de C5 geeft een uitgebreide handleiding incl exacte volgorde, incl mijn aanwijzing de aarde te gebruiken, ook daarin wordt het starten met lopende motor ontraden, maar dat advies volg ik dus niet.
Ps. Ik weet dat de plus op de plus moet en de min op de min, maar vroeger dacht ik dat de kleur van de kabel ook echt bepaalde op welke polen die moest.

Dat kan desalniettemin slim zijn dit altijd hetzelfde te doen, er zijn genoeg auto's waarbij de polen een afdekkapje hebben in die kleuren.