Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 vermogen startmotor
Onze C5 doet er sinds de kou wat langer over om de motor aan te laten slaan. De startmotor moet dus eerst een aantal omwentelingen maken en dan gaat de motor goed en rustig draaien. Alle draadjes doorgelezen en accu, retour opbrengst etc is goed. Nu hoorde ik van de garage dat er mogelijk een te zwakke startmotor in zit. Schijnt meer en vaker voor te komen. Ze hadden recentelijk een vervangen en de auto van die klant sloeg nu direct aan. Kijk, onze dame komt echt wel op gang, het duurt alleen bij kou een 2 seconden voor ze aanslaat. Ik hoor duidelijk dat het starttoerental niet echt zo hoog als als wanneer het niet vriest. Maar zo laten of nadenken over een zwaardere startmotor? Johan
|
02 dec 2010 11:32 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
Lekker zo laten ..... ik vind 2 seconden heel acceptabel bij deze kou voor een diesel.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
02 dec 2010 11:35 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
JHV schreef: .Kijk, onze dame komt echt wel op gang, het duurt alleen bij kou een 2 seconden voor ze aanslaat. Ik hoor duidelijk dat het starttoerental niet echt zo hoog als als wanneer het niet vriest.Johan Dat lijkt me niet zo'n wonder. De accuspanning is duidelijk lager, de motorolie waar de krukas doorheen roert is veel dikker en de olie in de cilinder kleeft als dikke stroop aan de zuiger. De aangezogen lucht is veel kouder, en aangezien een diesel die lucht moet samenpersen om het mengsel te laten ontsteken geeft ook dat vertraging. Ik ben het met Menno eens, 2 seconden voor een diesel in de winter is erg kort. Ik ben zelf van de generatie die met diesels nog 1 minuut moest voorgloeien en dan 30 seconden starten, en dan was dan ook nog alleen als alles goed in orde was.  Toen ik in 1977 een gebruikte Mercedes diesel kocht bij de officeële dealer, garandeerden ze me niet dat deze auto bij km standen van boven 150.000 nog zou starten in de winter, en dat was het Mercedes fabrieksstandpunt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
02 dec 2010 13:42 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
dank voor jullie reacties. Maar ik kwam in andere draadjes opmerkingen tegen dat juist een commonrail gewoon 1 keer starten en moest lopen. Met als vraag ook of dat "doorstarten" geen kans op emissiestoringen kon geven. Ik ben ook gewend van jaren gelden dat effe doorstarten nodig was. Om nog maar te zwijgen van die oude MAN motor (3300cc diesel 4 cilinder) die in de Saviem camper lag. Dat kon echt wel 30 seconden duren voor die startte, maar dan kreeg je ook wel gratis een zwart rookgordijn Johan
|
02 dec 2010 13:54 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
JHV schreef: Om nog maar te zwijgen van die oude MAN motor (3300cc diesel 4 cilinder) die in de Saviem camper lag.
Voor die firma en met die motoren heb ik jaren gewerkt, maar die waren al niet goed toen ze de fabriek verlieten. Ik heb nog foto's uit 70-72 toen er bij de fabriek voetbalvelden vol kapotte 4 cil dieselmotoren stonden. Alleen het ontwerp van de kop en de zuiger was van MAN. De rest was gewoon van de oude voorganger, het blok van de Ricardomotor. De motor werd in Frankrijk bij Renault gemaakt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
02 dec 2010 14:02 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
Klaaverblaadje, Saviem was/werd een onderdeel van renault in die tijd. Ik zal het denk ik maar zo laten, ik ga nog een andere norm inbouwen denk ik: "wanneer mijn vrouw niet klaagt, is het goed'  . Zij gebruikt de auto veel en gaf aan dat ze het niet zo gek vond dat starten wat langer duurde, immers zij was ook minder snel op gang in deze kou. Dergelijke ijzersterke analyses en meldingen van storingen zijn me welkom. Soms is "niet gehinderd door kennis van zaken" een zegen. Johan
|
02 dec 2010 15:02 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
Geen punt om je druk over te maken dus JHV. Ik heb een ietwat jongere diesel. Normaliter gaat het lampje van mijn gloeispiraal meteen uit maar deze bleef vanmorgen ook wat langer branden én de startmotor moest ook meer slagen maken dan gebruikelijk.
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
02 dec 2010 20:17 |
|
 |
M_F
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2009 17:12 Berichten: 32 Woonplaats: Schildwolde
Auto: C5 Tourer 2.0 HDIF Ligne Business Automaat
Opties: Leer, RT4, Navidrive, USB-box, privacy glas, ECC, schuif-/ kanteldak, stoelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11657
Productienummer: 10360
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 156500
Kleur: GRIS ALUMINIUM(EZRC)
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
Vorige winter startte mijn dame pas na 10-15 seconden. Het klonk dramatisch en als ze aansloeg kwam er een rookpluim uit de uitlaat. Ik heb toen eerst zelf de gloeipluggen vervangen, want dat leek mij de meest logische oplossing. Maar dat hielp niet. Toen ik haar naar de garage bracht om de electrokleppen van de automatische versnellingsbak te laten vervangen (iedere eerste rit op een dag resulteerde in het schieten in de noodloop na enkele kilometers), heb ik de garage ook het probleem van het starten voorgelegd. Men gaf aan dat het mogelijk de performance van de startmotor kon zijn. Standaard is de dame geleverd met een 1,4kW startmotor en dat kan in combinatie met kou en mindere accu net onvoldoende zijn om de motor aan te slingeren. Men heeft nu de startmotor met een vermogen van 2kW geplaatst, die ook standaard in de 2.2Hdi zou zitten. En ik kan vertellen dat mijn dame zich veel makkelijker laat starten. 
_________________ C5 Tourer 2.0 HDIF, 11-2008.
|
04 dec 2010 08:36 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
Mijn accu is vorig jaar vervangen, en gelukkig is het geen 10 - 15 seconden voordat de motor start. Gisteren was het iets minder koud dan eergisteren en binnen 2 seconden sloeg de motor aan. Die draait dan vervolgens prima, lekker rustig en regelmatig, en geen pluimpje te zien bij het starten oid. Zolang dat zo blijft ga ik geen zwaardere startmotor erin zetten. tenzij sinterklaas me een geeft natuurlijk. maar dat zal dan wel net als die andere gekregen kadotjes uit mijn eigen knip komen Johan
|
04 dec 2010 09:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: vermogen startmotor
M_F schreef: Men heeft nu de startmotor met een vermogen van 2kW geplaatst, die ook standaard in de 2.2Hdi zou zitten. En ik kan vertellen dat mijn dame zich veel makkelijker laat starten. De juiste olie helpt ook, 5w30. NB de 2.0HDI werd in koude landen altijd al geleverd met de starmotor vd 2.2HDi. De C5 is gebouwd in vier warmteklassen: Hot, Temperate, Cold, Very Cold. (H, T, C, VC) Het plaatsen van een zwaardere startmotor vd 2.2 helpt natuurlijk alleen maar als je accu dat aankan (ook zwaarder op een 2.2?) en die laadt dan alleen maar als de dynamo het aankan (ook in diverse klassen geleverd afhankelijk van motor/klimaat).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2010 13:48 |
|
 |
|