Breeze schreef:Citaat uit de Duitse Wiki.
Anders als bei Sommerreifen ist es bei Winterreifen auch erlaubt, abweichend von den einzuhaltenden Angaben des Fahrzeugscheines, Reifen mit niedrigerem Geschwindigkeitsindex einzusetzen. Dabei ist wieder die M&S-Kennzeichnung ausschlaggebend
Zou het kunnen dat jij je vergist. Sprak hij heel voorzichtig  

 .
 
Met M+S banden kom je dus volgens de Duiste WVW onder de verplichting uit de juiste banden te monteren zolang als je een sticker plaatst en niet harder rijdt dan mag volgens de codering. Maar ook hier gaan ze dus de fout in met "winterbanden". Zoals al eerder gezegd de Duitse wet misbruikt dat M+S logo omdat het toevallig in een EU regeling terecht is gekomen als voorbeeld van een speciale band. De desbetreffende EU regeling noemt winterbanden, zonder exact te zeggen wat dat zijn en hoe ze gemarkeerd zijn, maar zegt er wel bij dat een echte specificatie daarvan gewenst is.
Daarnaast noemt zij M+S banden (onder de term tractiebanden) Maar M+S zegt absoluut niks over de geschiktheid op sneeuw of onder winterse omstandigheden, alleen maar wat over de openheid van het profiel. Het Nederlandse voertuig reglement verwijst ook naar die regeling, maar daarin wordt nergens gesproken over stickers op je dashboard plaatsen. De Duitse wet is dan ook in strijd met EU regels, evenals hun zgn winterbanden-verplichting.
Bei Verwendung von M + S-Reifen (Winterreifen) gilt die Forderung hinsichtlich der Geschwindigkeit auch als erfüllt, wenn die für M + S-Reifen zulässige Höchstgeschwindigkeit unter der durch die Bauart bestimmten Höchstgeschwindigkeit des Fahrzeugs liegt, jedoch
1.die für M + S-Reifen zulässige Höchstgeschwindigkeit im Blickfeld des Fahrzeugführers sinnfällig angegeben ist,
2.die für M + S-Reifen zulässige Höchstgeschwindigkeit im Betrieb nicht überschritten wird.
Terwijl de EU regeling dit zegt:
Alle banden die als deel van de uitrusting van een voertuig worden geleverd, daaronder begrepen eventuele reservebanden, zijn geschikt voor gebruik op de voertuigen waarvoor zij zijn bestemd, vooral wat hun afmetingen en snelheids- en belastingskenmerken betreft.
De Duitse toelating staat dus haaks op de EU regeling.