Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: resonantie rechtsvoor
Probeer zelf wat meer te sleutelen dan, dat maakt het eenvoudiger en goedkoper. Wiel lager kan niet zo duur zijn en makkelijk te vervangen.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
27 nov 2010 00:46 |
|
 |
Dart
V.I.P.
Auto: Berline 3.0 exclusive BVA6
Opties: RT4, JBL,Alcantara, LDW
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 88.000
Kleur: Gris Alluminium
Naar boven
|
Kan het zijn dat de onderste wieldraagarm of de langsligger waar de draagarm aan vast gemaakt zit, door de klap verbogen kan zijn? Voorwiel ophangingen kunnen slecht tegen zijdelingse klappen zolals het glijden tegen een stoeprand.
Misschien dat hierdoor de beschikbare lengte voor je aandrijfas te klein is geworden en de homokineten niet meer voldoende vrij liggen om goed hun werk te kunnen doen.
Homokineten slijten ook in bij hogere kilometerstanden. Er ontstaat dan een kuiltje in het vlakke gedeelte waar de homokineet kogels zich bevinden. Als door de klap de beschikbare lengte van de aandrijfas iets anders is geworden, kan het zijn dat de kogel op de rand van het kuiltje komt en lawaai maakt. Dit is ook het probleem als je een gebruikte aandrijfas koopt welke al een fors aantal kilometers achter de rug heeft. Als je deze as onder een ander voertuig monteerd kun je weer het probleem hebben dat de kogel niet meer in het uitgesleten kuiltje ligt, maar er naast. Bij het uitlijnen meet men ook de wielvlucht maar deze is niet verstelbaar. Heeft je "beschadigde" wiel een grote afwijking in de wielvlucht? Dit zou dan een "vervorming" van iets kunnen betekenen.
Bij een splinternieuwe auto kan er ook al een afwijking van de wielvlucht aanwezig zijn, het gaat erom dat de wielvlucht afwijking acceptabel moet zijn. Succes met je zoektocht. Met vriendelijke groet,
johan
|
04 dec 2010 14:37 |
|
 |
funkyduck
|
@dart:
Het klinkt allemaal wel logisch wat je verteld. Naar wat ik heb begrepen is de wielvlucht bij de uitlijning in het acceptabele ondervonden.
De "oude" as had 250 dkm gedraaid en de "nieuwe" 68 dkm. Ik heb het idee dat deze ook het geluid maakt, maar dan wat minder. Maar ik kan me zelf ook voor de gek houden. Mijn ervaring was met de "oude" as al dat het de ene keer erger was dean de andere keer.
De "oude" as was al eens uit de versnellingsbak geschoten en toen was het tussenlager los. Maar dat zou weer impliceren dat de afstand juist groter zou zijn geworden.
Maar een andere draagarm zou de moeite van het proberen nog waard kunnen zijn?
Zelf heb ik altijd ook nog een gevoel dat het veringssysteem een beetje "gek" is. Omdat het ook echt bij 110 km/h begint. (precies de snelheid waarin de dame zich een cm gaat verlagen)
|
05 dec 2010 10:56 |
|
 |
Dart
V.I.P.
Auto: Berline 3.0 exclusive BVA6
Opties: RT4, JBL,Alcantara, LDW
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 88.000
Kleur: Gris Alluminium
Naar boven
|
Ik zou niet te snel de wieldraagarm gaan vervangen maar probeer eens of er bij je in de buurt een gelijke C5 is waar je eens met een duimstok aan kunt meten, zoals de lengte van de gemonteerde aandrijfas, afstand tussen linker en rechter draagarm etc. Meet eens of de auto L en R wel even hoog staat. Ik heb begrepen dat er al een andere stabilisatorstang onder zit en dan zou het voertuig recht moeten staan.
Let wel dat bij 110 km/h een snelheid is waar eventueel onbalans naar voren komt, Maar je hebt al eens andere banden gemonteerd i.v.m. cuppen, maar waren deze wel uitgebalanceerd?
Bij de Xantia heb ik eens de wielen laten balanceren omdat er een lichte trilling in zat en toen bleek er 80 gram lood nodig om het onbalans er uit te halen. Ik weet dus niet goed wat de invloed van het veersysteem is op onbalans.
Weet je ook of de wielen zijn uitgelijnd met draaiede motor i.v.m. de juiste rijhoogte? Tijdens uit en inveren veranderd de sporing altijd iets bij auto's met een tandheugel stuurhuis evenals de wielvlucht.
Wat bedoel je met dat het veersysteem bij 110 km/h vreemd gaat doen. Blijft deze corrigeren of wat gebeurt er na de correcte bij 110 km/h?
Succes
|
08 dec 2010 21:49 |
|
 |
|