Auteur |
Bericht |
wbotman
|
 Remmen vervangen V+A
Hallo, Vandaag bij de Dealer geweest voor 150dkm beurt. Alle blokken moeten worden vervangen plus remschijven (voor). Dealer beweert dat blokken plus schijven samen ca. 60dkm meegaan en dat schijven ook actieve slijtdelen zijn icm de blokken. Prijs voor totaal V(b+s)+A(b) 570 euro incl montage. Is er iemand die deze theorie kan beamen ? Zo worden de remmen wel een relatief dure kostenpost. Verder prima auto zeer tevreden etc. Gr WBN
|
08 nov 2010 22:07 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
De schijven hebben een max. dikte en een minimale voor vervanging. Ik praat nu even over de Phase 1 . oude type dus. De voorste geventileerde is bij aankoop 22mm en minimaal 20 mm, maar dat kan veilig genoeg nog wel een mm van af. Ik had hem op 16,3 en 16.7 dikte eigenlijk veels te dun en kans op breken! maar bij APK moeten ze er opletten en tijdig een waarschuwing geven. De voorste blokken geven een signaal af van vervangen en dat moet je ook op een korte termijn doen anders is het metaal op metaal. Zolang de schijven mooi glad zijn geen rimpels hoef je enkel de blokken vervangen. De achterste is het zelfde maar is dunner ( even nazien de dikte) niet geventileerd en geven de blokken geen waarschuwing
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
08 nov 2010 22:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Ja zowel blokken als schijven zijn slijtage-delen. Hoe langer de blokken meegaan hoe korter de schijven, voorheen (xm xant) hield ik altijd rekening met 30dkm voor de blokken en 120dkm voor de schijven, met de C5 is dat meer 45-90, maar ik heb ook wel eens 60-60 gezien (geldt uiteraard voor de voorblokken). Het lijkt me niet dat schijven de 150dkm halen, waarschijnlijk zijn ze al bij 60dkm gewisseld. Je kunt de diktes overigens zelf meten (weet de referentie maten niet uit het hoofd helaas). Als het 60-90 is dan kun je al beter de schijven bij 60 erbij pakken, want die halen dan de 120 niet en anders zou je bij 90 alsnog schijven EN blokken moeten doen. (want je kunt eigenlijk niet alléén de schijven vervangen).
Voor de achterblokken hangt het meer aan preventief onderhoud af, scheef afslijten vermindert de levensduur van zowel blokken als schijven. Ik zou zeggen 120-120, maar je achterschijven halen de 180 ook wel. (zelfde geldt als hierboven)
NB officiëel staat het interval voor de remolie ook op 60.000km.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 nov 2010 22:36 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
wbotman schreef: Hallo, Vandaag bij de Dealer geweest voor 150dkm beurt. Alle blokken moeten worden vervangen plus remschijven (voor). Dealer beweert dat blokken plus schijven samen ca. 60dkm meegaan en dat schijven ook actieve slijtdelen zijn icm de blokken. Ik denk dat het meer aan je stijl van rijden ligt. Ik zit nu op 122.000 en bij de laatste APK een paar weken geleden bleek dat de schijven en blokken nog een tijdje mee kunnen. De blokken achter zijn wel bij 100.000 vervangen. Dat was niet omdat ze versleten waren maar door het bekende probleem van de corroderende klauwen waren ze scheef afgesleten en werkten niet meer voor 100%. Vraag dus in ieder geval aan je dealer of de remklauwen er volledig afgaan en schoongemaakt worden, dat is erg belangrijk. De remolie is bij mij ook bij 100.000km ververst, Remolie hoort blank als water te zijn. Als het eruitziet als thee (licht of donker) laat het dan maar vervangen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 nov 2010 09:12 |
|
 |
breakexclusive
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37 Berichten: 331 Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
olla, van mijn garagist begrepen dat bij de apk de regels omtrent schijven al iets gewijzigd waren. Het gaat niet langer strikt om een minimum aan dikte maar of het in de ogen van de apk keurmeester doorkan. dit staat wel los van scheve slijtage en dergelijke.
|
09 nov 2010 09:43 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Vorige APK in febr. had ik als advies voorste vervangen, nu waren ze 16.3 erg dun dus ook op het oog van de APK, zelf ook maar goed controleren. Schijven die niet mooi meer zijn onregelmatig en nog wel dik kunnen ze ook nog afdraaien.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
09 nov 2010 09:48 |
|
 |
breakexclusive
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37 Berichten: 331 Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
my god 570 euries is nogal een bedrag. benieuwd wat schijfjes voor kosten? blokjes achter en arbeidsloon was voor mij 119 bij de citroen dealer. het loshalen en reinigen hebben ze daarbij gratis gedaan. Bij mijn vorige was een setje blokken voor 68,50 ex btw en schijven iets van 65 per stuk. maar dat weet ik niet zeker. Opgeteld dus zo'n 319 ex btw en met arbeidsloon loopt het ook snel op.
|
09 nov 2010 09:53 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Bij mijn C5 zijn bij aankoop de voorste schijven en alle blokjes vervangen .... ( achter wegens scheefstand, het bekende probleem ) KM-stand was + 85K ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 nov 2010 10:04 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Bij mij dit voorjaar schijven+blokken, alleen voorzijde. Als ik het me goed herinner waren de schijven iets van 150 euro per set, en de blokken 60 euro per set.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
09 nov 2010 10:07 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
En als je de grotere maat schijven hebt red je het niet met 150,- per set .... ( automaat e/o bepaalde motorisering )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 nov 2010 10:10 |
|
 |
Citrowout
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10 Berichten: 517 Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Mijn schijven zijn volgens dealer nog goed, nu op 102.000 km. Als de blokjes vervangen moeten worden, dan ga ik toch nog eens goed kijken om ineens de schijven al dan niet mee te nemen.
_________________ Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011 Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
|
09 nov 2010 11:27 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Hier met een automaat al 140.000 met de schijven voor en de blokken pas bij 120.000 vervangen. Het kan dus aan de rijstijl en trajecten die je rijdt liggen. In welke regio woon je, wellicht heb ik een betaalbaardere oplossing voor je.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
09 nov 2010 20:53 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Beste allemaal,
Hier misschien een tip om na te gaan als de schijven en blokken vervangen moeten worden, kijk eens naar het merk Brembo. Deze zijn voor de C5 fase 1 & 2 in elk geval te koop, waarschijnlijk is de kwaliteit hiervan degelijker (lees gaan langer mee) dan de originele van Citroën zelf. De prijs is volgens mij hetzelfde als de originele.
Groeten Sandro
|
24 nov 2010 22:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Ik heb vóór Brembo schijven op mijn laatste Xant gezet omdat de standaard schijven na korte tijd begonnen te trillen. Die heb ik twee keer uitgewisseld, de laatste keer al na korte tijd en er toen Brembo's op gezet. Daarmee was het probleem opgelost  Het enige is dat je de eerste paar honderd kilometers wat last hebt van zoemen bij het remmen. Dat komt omdat deze schijven geslepen zijn, niet afgedraaid. En dat slijppatroon moet er eerst even afslijten, daarna zijn ze gewoon stil. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 nov 2010 22:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Hier idem op m'n vorige C5, na krom trekken van de schijven, absoluut beter dan het standaard spul ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
24 nov 2010 22:37 |
|
 |
|