Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Dikkere olie bij rijden op LPG
Auteur |
Bericht |
breakexclusive
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37 Berichten: 331 Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
 Dikkere olie bij rijden op LPG
Vrienden, vanochtend mijn buurman (2 deuren verderop) gesproken over de olie bij het rijden op LPG. Hij (kleine man, ronde buik, kaalhoofd en na eigenaar transportbedrijf nu ZZP chauffeur) heeft mij vanochtend verteld dat in zijn auto's (Dikke amerikaanse SUV's zoals chev avalanche, GHC hemi 5,7 V8 en Nissan Titan 5.6 V8  ) door de LPG specialist (zelfde als de mijne) dikkere olie werd gedaan. Tevens had hij flashlube ingebouwd omdat dit de kleppen beter helpt te beschermen. Mijn schoonvader kon zich dat voorstellen vanwege de koelende werking van de dikkere olie. Welnu ik gebruik total 5w40 voor mijn PH2 V6 op LPG (vialle) en heb dat nog nooit eerder gehoord, wat is het verhaal hiervan?
|
07 nov 2010 23:57 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
Dikkere motorolie gebruiken is m.i. de grootste onzin. De (draaiende) delen van de motor waar smeerolie komt, zien geen brandstof en vice versa. De enige invloed van LPG rijden op motorolie is dat de olie langer optisch schoon blijft, doordat LPG een puurdere brandstof is.
Flashlube is iets geheel anders, met een geheel ander (wel zinvol) doel. Dit wordt via het inlaatkanaal toegediend, komt dus op plaatsen waar de reguliere motorolie niet komt.
Ik weet ook niet waar het idee vandaan komt dat dikkere motorolie beter zou koelen. Dat zou ik echt classificeren als een koffietafelwijsheid. Ik denk zelfs dat het slechter koelt, omdat het trager circuleert.
_________________

|
08 nov 2010 00:49 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
Flasahlube is voor een betere smering en word vooral bij oldtimers en zwaardere motors gebruikt , Niet altijd met het gewenste resultaat ook,klepzetels verbranden nog wel eens dan ook.. Dikkere olie voor lpg lijkt me ook een broodje aap ofzo, wat heeft het dan voor zin om er flashlube bij te doen?? Om de olie weer dunner te maken voor een betere smering >???  , Er is nu wel aparte olie voor lpg en aparte bougies in de handel maar ..............?????????
|
08 nov 2010 08:20 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
breakexclusive schreef: in zijn auto's (Dikke amerikaanse SUV's zoals chev avalanche, GHC hemi 5,7 V8 en Nissan Titan 5.6 V8  ) door de LPG specialist (zelfde als de mijne) dikkere olie werd gedaan. De vraag is ook wat bedoelt hij met dikkere olie? Stel dat er standaard 0W30 in zat... NB Het is in de VS nog altijd gebruikelijk om iedere 5.000km de olie te verversen. Als je de mensen daar vertelt dat je 30.000 km of meer met je olie doet dan vallen ze uit hun stoel. Bottom line is dat dat je ervaringen met spul van daar onmogelijk kunt vertalen naar een Europese motor, denk ook aan -het verschil truck-personenwagen -de toerentallen waarmee zo'n V8 normaal loopt -de hoeveelheid brandstof die er doorheen gaat  -de zeldzaamheid van LPG in de VS.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 nov 2010 12:15 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
|
08 nov 2010 13:28 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
EvilTwin schreef: Het is in de VS nog altijd gebruikelijk om iedere 5.000km de olie te verversen. Als je de mensen daar vertelt dat je 30.000 km of meer met je olie doet dan vallen ze uit hun stoel. Mijn ervaring is dat ze daar NOOIT olie verversen, de meeste Amerikaanse auto's hoeven pas bij 60.000 miles een grote beurt te hebben, en als de auto deze beurt al krijgt dan wordt door de dealer de olie ververst. Wij hebben in de 80er/90er jaren tientallen auto's en honderden motorfietsen geimporteerd en bij het grootste deel was de olieplug er nog nooit uit geweest. Japanse motorfietsen met motorolie, zo zwart als van een diesel.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
08 nov 2010 14:28 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
hmm da's vreemd. Totaal tegengesteld aan mijn ervaring aldaar. De fabrikanten hielden tot een aantal jaren geleden strak vast aan 3000mi of 3maanden (!) dat verandert sinds kort: http://autos.aol.com/article/oil-change-intervals/Maar de meeste consumenten hebben die 3k ingebakken: http://skepticblog.org/2009/02/22/oilchange-rant/http://www.wisegeek.com/how-often-does- ... change.htmhttp://www.automotivedigest.com/content ... px?a=20608Een keten als Jiffy Lube bestaat bij de gratie van oliewissels. De reden dat men nu langzaam naar grotere intervallen gaat (5000mi à 7500mi) is dat er wat druk is om minder afvalolie te genereren: http://www.suite101.com/content/engine- ... yth-a42211Als eigeraar is het ook belangrijk je te houden aan dat interval (hoe idioot kort het ook lijkt) omdat de aandrijflijn van auto's in de VS een wettelijk verplichte 100.000mi/5jr garantie kent, ook op uitstoot. Men kent geen APK, maar in de meeste staten is er wel een verplichte smog-test, waarbij de uitstoot gecontroleerd wordt. De dealerorganisaties van niet-VS fabrikanten zorgen ervoor dat in de handleiding voor auto's die hier een 20.000 of 30.000km interval hebben ook 3, 5 of 7500mi komt te staan.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 nov 2010 15:33 |
|
 |
breakexclusive
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37 Berichten: 331 Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
allen bedankt want ik rij al heel wat jaartjes op LPG en had het verhaal ook nog nooit eerder gehoord. Sterker nog bij sportwagens is de olie ook altijd zeer dun en die motoren worden zeker in een wedstrijd thermisch veel zwaarder belast. Het verhaal over koeling had ik dus in gedachten al naar het rijk der fabelen verwezen Volgens mij is het altijd beter om dunnere olie te gebruiken met uitzondering van een mogelijk hoger olie verbruik vanwege motor slijtage. Ik hou het iig gewoon bij de 5w40 en soms de 5w30 als mijn Bosch car service niet anders op voorraad heeft. (hij rekent dezelfde prijs 12,50 voor een litertje)
|
08 nov 2010 23:45 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
John LeGrand schreef: Flasahlube is voor een betere smering en word vooral bij oldtimers en zwaardere motors gebruikt , Niet altijd met het gewenste resultaat ook,klepzetels verbranden nog wel eens dan ook.. Dikkere olie voor lpg lijkt me ook een broodje aap ofzo, wat heeft het dan voor zin om er flashlube bij te doen?? Om de olie weer dunner te maken voor een betere smering >???  , Hoho, motorolie en flashlube hebben NIETS met elkaar te maken. Flashlube smeert de klep zetels via inlaatkanaal en verbrandingskamer, motorolie smeert o.a. lagers, zuigerveren en klep geleiders vanuit het carter, via de oliepomp. Die twee smeermiddelen hebben heel verschillende doelen, en ontmoeten elkaar niet (en beinvloeden elkaar dus al helemaal niet)
_________________

|
09 nov 2010 20:06 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Dikkere olie bij rijden op LPG
Kijk, weer wat geleerd ! twijfelde hier zelf aan ook , zelf ook nooit gebrruikt dank voor info 
|
09 nov 2010 20:20 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|