Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Heeft er iemand concrete informatie mbt fietsdragers op de achterklep van de Tourer?
Niet op het dak, en niet op de trekhaak, maar fietsdragers zoals bv. de Thule ClipOn, Backpac of Freeway...
of andere dergelijke systemen.
Ik overweeg de aankoop van een C5 Tourer, maar wil graag caravan én fietsen mee.
Fietsen op de dissel kan niet omdat de kogeldruk dan te hoog wordt.
Liever niet op het dak.
Dus ben ik zeer benieuwd naar ervaringen met fietsdragers die op de achterklep bevestigd kunnen worden.
Niet op het dak, en niet op de trekhaak, maar fietsdragers zoals bv. de Thule ClipOn, Backpac of Freeway...
of andere dergelijke systemen.
Ik overweeg de aankoop van een C5 Tourer, maar wil graag caravan én fietsen mee.
Fietsen op de dissel kan niet omdat de kogeldruk dan te hoog wordt.
Liever niet op het dak.
Dus ben ik zeer benieuwd naar ervaringen met fietsdragers die op de achterklep bevestigd kunnen worden.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
En de fietsen in de caravan?
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
In de caravan ...
al geprobeerd, maar is moeilijk. Ik heb een oldtimercaravan, een juweeltje van bijna 50 jaar oud. Met de fiets door de deur naar binnen en dan binnenin goed vastzetten. 't Is allemaal niet zo evident en de kans op beschadigingen zeer groot. Met één fiets nog mogelijk, maar om er twee in vast te zetten, staat het kacheltje eigenlijk in de weg.

al geprobeerd, maar is moeilijk. Ik heb een oldtimercaravan, een juweeltje van bijna 50 jaar oud. Met de fiets door de deur naar binnen en dan binnenin goed vastzetten. 't Is allemaal niet zo evident en de kans op beschadigingen zeer groot. Met één fiets nog mogelijk, maar om er twee in vast te zetten, staat het kacheltje eigenlijk in de weg.

Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Mooie caravan. is dat een oude Westfalia?
Wat betreft de fietsendrager ben ik niet zo gecharmeerd van de drager op de achterklep.
Je kan lastig bij je spullen in de achterbak, en het lijkt mij een kwetsbaar systeem.
Maar er zijn ook mensen die het een prima drager vinden.
Ik heb ervaring met fietsen op de trekhaak en op het dak.
Dat eerste valt voor jou natuurlijk af. Het tweede rijdt ook eigenlijk het lekkerste.
Waarom wil je ze eigenlijk niet op het dak. Te zwaar?
Dan zou je ook de fietsenhouder met lift van Saab kunnen proberen.
Past denk ik ook wel op de dakdragers van de Tourer.
De lift werkt met een gasveer, dus licht. Niet goedkoop.
JW
Wat betreft de fietsendrager ben ik niet zo gecharmeerd van de drager op de achterklep.
Je kan lastig bij je spullen in de achterbak, en het lijkt mij een kwetsbaar systeem.
Maar er zijn ook mensen die het een prima drager vinden.
Ik heb ervaring met fietsen op de trekhaak en op het dak.
Dat eerste valt voor jou natuurlijk af. Het tweede rijdt ook eigenlijk het lekkerste.
Waarom wil je ze eigenlijk niet op het dak. Te zwaar?
Dan zou je ook de fietsenhouder met lift van Saab kunnen proberen.
Past denk ik ook wel op de dakdragers van de Tourer.
De lift werkt met een gasveer, dus licht. Niet goedkoop.
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik zou ze op de dissel zetten en de caravan achterin beladen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Dat laatste maakt het weggedrag niet stabieler...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
@ exroosje:
op de dissel heb ik een disselkastje met een lichtgewicht 5kg gasbus erin. Daar zou ik een andere oplossing voor moeten vinden als ik de fietsen op de dissel zou zetten.
Eén van de fietsen is een elektrische fiets (= +/- 25kg). Wat het totaalgewicht op de dissel toch veel tezwaar zou maken. Als ik dit achterin de caravan moet compenseren om de kogeldruk binnen de perken te houden, gaat de stabiliteit van de caravan drastisch achteruit. Zie maar es op dit filmpje: http://vimeo.com/7022794
@JWHofnar:
die fietslift met gasveer lijkt wel iets. Dat ga ik verder nakijken. Zou die een elektrische fiets van 25 kg kunnen heffen?
Het gewicht van deze fiets is ook de reden dat klassieke dakdragers, waar je de fiets zelf op moet heffen, geen gemakkelijke optie is.
De caravan is geen Westfalia, maar een Bourgeois, een caravan van Belgische makelij (Oostende). Helemaal uit aluminium. zie: http://www.bocc.be/FOTOSLEDEN/bourgeois/bourgeois.php
op de dissel heb ik een disselkastje met een lichtgewicht 5kg gasbus erin. Daar zou ik een andere oplossing voor moeten vinden als ik de fietsen op de dissel zou zetten.
Eén van de fietsen is een elektrische fiets (= +/- 25kg). Wat het totaalgewicht op de dissel toch veel tezwaar zou maken. Als ik dit achterin de caravan moet compenseren om de kogeldruk binnen de perken te houden, gaat de stabiliteit van de caravan drastisch achteruit. Zie maar es op dit filmpje: http://vimeo.com/7022794
@JWHofnar:
die fietslift met gasveer lijkt wel iets. Dat ga ik verder nakijken. Zou die een elektrische fiets van 25 kg kunnen heffen?
Het gewicht van deze fiets is ook de reden dat klassieke dakdragers, waar je de fiets zelf op moet heffen, geen gemakkelijke optie is.
De caravan is geen Westfalia, maar een Bourgeois, een caravan van Belgische makelij (Oostende). Helemaal uit aluminium. zie: http://www.bocc.be/FOTOSLEDEN/bourgeois/bourgeois.php
C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Achterop de caravan? Hier zijn standaard systemen voor.jdc schreef:In de caravan ...
al geprobeerd, maar is moeilijk. Ik heb een oldtimercaravan, een juweeltje van bijna 50 jaar oud. Met de fiets door de deur naar binnen en dan binnenin goed vastzetten. 't Is allemaal niet zo evident en de kans op beschadigingen zeer groot. Met één fiets nog mogelijk, maar om er twee in vast te zetten, staat het kacheltje eigenlijk in de weg.
Roel.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik heb het filmpje gezien.
Alhoewel het in het filmpje gaat om verkeerde belading ook qua evenwicht vermoed ik dat als het evenwicht wel OK is maar de gewichten ver van de as af liggen dit de stabiliteit ook niet ten goede komt.
Een electrische fiets op het dak echter is gezien het gewicht ook niet ideaal. En ook nadelig voor de stabiliteit.
Erg makkelijk oplosbaar is je probleem dus niet, het enige wat ik kan bedenken is het huren van een fiets op de camping.
Alhoewel het in het filmpje gaat om verkeerde belading ook qua evenwicht vermoed ik dat als het evenwicht wel OK is maar de gewichten ver van de as af liggen dit de stabiliteit ook niet ten goede komt.
Een electrische fiets op het dak echter is gezien het gewicht ook niet ideaal. En ook nadelig voor de stabiliteit.
Erg makkelijk oplosbaar is je probleem dus niet, het enige wat ik kan bedenken is het huren van een fiets op de camping.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 595
Lid geworden op: 28 feb 2010 15:12
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Locatie: Brunssum (Zuid Limburg)
Deze lift van Saab is wel een hele mooie vinding. Helaas is ie wel kostbaar - 418 E ex.JWHofnar schreef: Waarom wil je ze eigenlijk niet op het dak. Te zwaar?
Dan zou je ook de fietsenhouder met lift van Saab kunnen proberen.
Past denk ik ook wel op de dakdragers van de Tourer.
De lift werkt met een gasveer, dus licht. Niet goedkoop.
JW
Dat is alleen voor het liftmechanisme. Hij is idd wel te monteren op andere types dakdragers dan enkel die van Saab. Maar of ie ook een Elo-bike van 25 tot 30 kg. op het dak kan tillen
Ik kies er altijd voor om een fiets op locatie te huren. Als je hem voor een weekje pakt dan krijg je altijd een leuke korting en dan heb je er al eentje voor enkele Euro's per dag. Daarnaast heb ik geen kromme zin als het onverhoops de hele week regent (zoals 2 jaar geleden aan de belgische kust)
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Dit is wat ik eigenlijk bedoel. Op deze foto wel andere auto en andere caravan, maar dergelijke werkwijze lijkt me ideaal. Moest er dergelijke fietsdrager bestaan die op een C5 Tourer past.

Voordelen:
- geen fietsen op de dissel = geen verhoging van kogeldruk
- geen fietsen achterop de caravan = geen caravan met slingerneigingen
- geen fietsen op het dak van de auto = geen moeite om ze erop te krijgen
Nadeel:
- kofferklep gaat niet open zolang fietsen erop zitten, voor ons niet direct een bezwaar. We zouden deze combinatie enkel gebruiken heen en weer op de vakantietrajecten. Voor het andere gebruik gaan de fietsen op een fietsdrager op de trekhaak.

Voordelen:
- geen fietsen op de dissel = geen verhoging van kogeldruk
- geen fietsen achterop de caravan = geen caravan met slingerneigingen
- geen fietsen op het dak van de auto = geen moeite om ze erop te krijgen
Nadeel:
- kofferklep gaat niet open zolang fietsen erop zitten, voor ons niet direct een bezwaar. We zouden deze combinatie enkel gebruiken heen en weer op de vakantietrajecten. Voor het andere gebruik gaan de fietsen op een fietsdrager op de trekhaak.
Berichten: 1720
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:39
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Locatie: Roden(Drenthe)
leuke caravan oldtimer
ik had nog nooit van dit merk gehoord
wees erzuinig op!!!!
ik had nog nooit van dit merk gehoord
wees erzuinig op!!!!
vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:48
Auto: Citroen C5 tourer hdi 2.0 exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerzwart
Locatie: B-Leuven
Ik heb een fietsdrager van Mottez,
deze pastte perfekt op mijn C5 break PH2,
ik heb nu een Tourer maar heb nog niet de kans gehad om hem te passen, vermoedelijk gaat dit wel lukken na een eerste kontrole/vergelijking van het kofferdeksel.
deze pastte perfekt op mijn C5 break PH2,
ik heb nu een Tourer maar heb nog niet de kans gehad om hem te passen, vermoedelijk gaat dit wel lukken na een eerste kontrole/vergelijking van het kofferdeksel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Heeft de Tourer geen bredere spoiler boven de achterruit dan de PH2-break had? Staat die niet in de weg of verhindert die niet de goede bevestiging van zo'n fietsdrager?quadreaat schreef:Ik heb een fietsdrager van Mottez,
deze pastte perfekt op mijn C5 break PH2,
ik heb nu een Tourer maar heb nog niet de kans gehad om hem te passen, vermoedelijk gaat dit wel lukken na een eerste kontrole/vergelijking van het kofferdeksel.
Als je die fietsdrager ooit echt monteert op je Tourer, zou je me veel plezier doen door je ervaring ermee hier te posten.
C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:48
Auto: Citroen C5 tourer hdi 2.0 exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerzwart
Locatie: B-Leuven
Vandaag even tijd gemaakt om de fietsdrager te monteren.
Mits de nodige handigheid is het mij gelukt.
Qua bevestiging aan de spoiler zie ik geen probleem,
deze is op dezelfde ongeveer wijze gemonteerd als deze van de PH2.
In bijlage een poging tot foto's
Mits de nodige handigheid is het mij gelukt.
Qua bevestiging aan de spoiler zie ik geen probleem,
deze is op dezelfde ongeveer wijze gemonteerd als deze van de PH2.
In bijlage een poging tot foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.



