Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik heb de vraag ook neergelegd bij m'n garage mocht er ooit een PH1 met lekkend ventiel langskomen, ... maar goed dat kan wel eens heel lang gaan duren.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Teeuw

Zijn de ventielen al uitgewisseld?
Zo ja, waar zijn ze "beschikbaar", voor nader onderzoek?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2009 16:07
Auto: C5 V6 Exclusive break
Opties: Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Iceland
KPH: Achter
Locatie: Heerhugowaard
Morgen gaat de C5 pas naar de garage, monteur was een week weg (is er maar een die aan de V6 sleutelt!)
Zeg maar waar ik ze heen moet sturen..... :smt190
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je die moeite wilt nemen: heel graag naar mijn privéadres.
Ik geef je dat via een PB.

En uiteraard hoor je het resultaat, ik wil die metingen graag combineren met een andere, die aan een "grijs ventiel" van een Phase 1. Menno is er mee bezig dat te organiseren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Moet er wel 1 sneuvelen :mrgreen:


;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Vooralsnog ga ik er van uit dat ook díe sneuvelen. Je gaf dat eerder in dit draadje al aan.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat eigenaren van zo'n ouwe C5 het niet meer de moeite waard vinden 'm te repareren. En al helemaal niet als zo'n V6 door olieverlies vastgelopen is.
Dan komen ze niet meer beschikbaar voor nader onderzoek :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
En ik moet het hebben van 1 dealer ...
Maar wie weet :smt193

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Teeuw schreef:Morgen gaat de C5 pas naar de garage, monteur was een week weg (is er maar een die aan de V6 sleutelt!)
Zeg maar waar ik ze heen moet sturen..... :smt190
Inmiddels heb ik ze ontvangen :smt023
Verrassend zijn wel even de serienummers, die beginnen allebei met 04. Dat zou dan duiden op een productiejaar 2004, en dat snap ik dus even niet omdat ik dacht dat de Phase 2 pas in 2005 verschenen is. Maar wellicht vergis ik me daarin en is de produktie al in 2004 opgestart.
Kun je mij de VIN van jouw C5 doorgeven, desgewenst via een PB? Dan kan ik kijken of ik daar een aanknopingspunt/bevestiging kan vinden.

Dit weekeind maak ik ze open, en uiteraard meld ik me dan weer :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
@JW-NHS: PH2 zou iets vanaf september 2004 al kunnen? Ik heb een PH2 uit mei 2005 met nu 88000. Dus bij meer dan 110K zou ik dat scherp in de gaten moeten houden.
Opvallend is dat ik tijdens mijn vakantie van de zomer na de tussenstop (overnachting) bij Macon wel in één keer 2 liter heb moeten bijvullen terwijl de dag ervoor nog niets te melden viel.
Tot aan de OH beurt begin oktober heb ik geen olieverlies meer gehad!
Maar ja misschien hield die twee liter wel verband met de overige problemen die uiteindelijk veroorzaakt zijn door mijn verstopte katalysator of omdat het bij mijn auto lastig oliepeilen is want de peilstok zit voortdurend onder de olie?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels wat uitwisseling van gegevens gehad met Teeuw.

Zijn V6 Break Phase 2 blijkt inderdaad in de herfst van 2004 geproduceerd te zijn.
En dus is het logisch dat er ventielen in zitten met als eerste twee cijfers 04. Dat staat voor 2004, zoals ik eerder al dacht en geschreven heb.

Dit weekeind gaan de twee ventielen open, ik ben benieuwd wat ik tegen kom.
Wordt vervolgd, dus :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met enige vertraging, soms komt er een "prioriteitje" tussendoor, heb ik de ventielen opengemaakt.

Bij één ventiel is duidelijk zichtbaar dat de binnenzijde van de groene spoel vol met olie zit, die zou droog moeten zijn.
Maar het waarom er van heb ik nog niet ontdekt, zo te zien zit er niet zo'n doorslijtplek op/in het alu-busje zoals bij mij het geval was. Ook met een goede en sterke loep is dat niet te vinden.
Er zijn wel duidelijk slijtsporen, en de weekijzeren kern die in het busje beweegt heeft ook "randjes" gemaakt. Bovendien is aan de achterkant van het busje een beschadiging te zien, die echter niet lijkt te lekken

Ik ga nu verder kijken waarom dat busje toch gelekt heeft, daartoe moet ik een hulpstukje maken waarmee ik de binnenkant van dat alu-busje onder druk kan zetten.
Even wat froebelen dus ;)

Het tweede ventiel ziet er ook zó uit, ook daar is wat olie zichtbaar aan de binnenzijde van de spoel, aan de buitenkant van het alubusje dus. En dat zou droog moeten zijn.

Deze constateringen doen overigens ook begrijpen waarom het bij Teeuw wel olie lekte, maar niet zo dramatisch als bij mijn V6 :idea:

Wordt vervolgd....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
web
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:47
Kan de olie in de droogste groene spoel (van de twee) ook van buiten gekomen zijn, of is dat uitgesloten?

Lichte vettigheid van zweterij elders, bijvoorbeeld.

Uiteraard zal de komende druktest de dader wel aanwijzen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daar zit ik ook naar te kijken, kan er olie aan de buitenkant van dat alu-busje komen zonder dat dat lek is.

Theoretisch kan dat, als de O-ring die voor de afdichting aan de binnenkant van dat alu-busje zorgt, niet goed meer is. Maar ook met de loep kan ik daar, tot nu toe, geen onregelmatigheden op ontdekken.

De fröbelarij vordert, ik heb het spulletje zodanig voor elkaar dat ik op de binnenkant van het alu-busje luchtdruk kan zetten. Echter, de fietspomp waarmee ik dat doe kan die druk niet vasthouden, er moet dus ergens een ventiel tussen komen. Daar ben ik nu mee bezig, ook dat zal wel lukken ;)

Wordt vervolgd, dus.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De fröbelarij heeft geleid tot resulaten. Ik kan nu een paar bar druk zetten op de binnenkant van het alu-busje, en zó testen of ze lek zijn.
Van de opstelling moet ik nog wat plaatjes schieten, dat komt nog wel ;)

Met deze opstelling heb ik kunnen vaststellen dat de alu-busjes uit de ventielen van Teeuw niet lek zijn. Ze zijn wel aan slijtage onderhevig geweest, hoeveel dat is zal blijken als ik weer eens bij Breeze langs ga.
Dat wil ik dan combineren met metingen aan nog meer ventielen, zoals een grijze die Menno me binnenkort stuurt :smt190

De vraag is nu: waarom lekte er dan wel olie langs/bij de ventielen van Teeuw.
Die lekkage kan maar op twee punten zitten, en wel bij twee O-ringen die kort onder de spoel zitten. Daar ga ik verder naar kijken.

Het is ook duidelijk waarom deze lekkage niet geleid heeft tot dezelfde omvang als bij mij: de hoeveelheid olie die langs deze weg vrijkomt/ontsnapt is heel veel kleiner dan wanneer de alu-bus openscheurt.

Wordt vervolgd....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Die van mij gaat lekker niet stuk ;) , ....
Ik hoop dat er ooit eens een grijze sneuvelt en dat die bij Oldenhage langsgaat

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie