Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak? 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Nee hoor, er zijn hier ook NL leden met NL PH2 zonder Fap :)
o.a. Thijs : link

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

16 okt 2010 19:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Wel...., zo leer ik elke dag wat bij :lol:

Overigens wel wat verbazing mijnerzijds. In NL had de C5 imho altijd een FAP, waarom niet in Be?

Groet,
JW

de 2.0 hdi is pas medio 2005 met FAP uitgerust.. dus ik denk dat er in nederland ook geen zijn met fap..

16 okt 2010 19:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die zijn er ongetwijfeld en als het goed is trekken die nog nét iets beter dan een versie met FaP.

@Henk, ik denk toch echt dat er iets mis is met je HDi, als hij alleen lekker rijdt tussen 2k en 3k, dat moet gewoon beter kunnen.

Het is lastig een-op-een te vergelijken omdat de een een 5bak heeft en de ander een 6bak (met dan 5 korter en 6 langer tov de 5bak) maar in principe moet de HDi tov de benzine, op de snelweg met snelheden tussen 80km/h en 140km/h sneller zijn dan de benzine (tot wel 20% meer vermogen rond de 100km/h)
Pas boven de 140km/h zakt de HDi iets onder de benzine (-4% bij 200km/h)

Iets soortgelijks horen we te kunnen verwachten als we een 1.6Vti naast een 1.6HDi zetten, waarbij het ideale bereik dan iets omlaag schuift...om dit nog een beetje bij het VTi+BMP verhaal te betrekken.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

16 okt 2010 20:23
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ronald schreef:
Is dat zo´n automatisch schakelende handbak als in de C1 (aangepast aan koppel/vermogen ) ?

gr.Ronald

Ik hoop eigenlijk dat 't een DCS* is maar dat zal wel niet met zo'n lichte motor.

* DCS: Dual Clutch System - Automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, die o.m. wordt toegepast in de C Crosser, volgens Autokampioen het antwoord van Citroën op de DSG van VAG en waar ze onlangs behoorlijk positief over schreven.

17 okt 2010 15:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Bouwjaar: 2009
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
In autogids stond deze week een test van de c4 e-hdi (of beter eerste test van de nieuwe C4).
En enkele lijnen gingen over die bak.
Het gaat dus om een enkele koppeling. Maar blijkbaar moet het een ietswat verbeterde versie zijn van de gekende robotbak van de picasso. (mocht ook wel)
Want hij werkt vlot en soepel en zonder schokken, maar wel nog steeds traag soms.

Ik hoop echter vooral dat de kwaliteit van de onderdelen van de bak er op vooruit gegaan is ;)

17 okt 2010 16:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: D
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
voordat ik mn C5 kocht had ik een proefrit in n C4 Picasso 1.6HDI gemaakt en ik schrok van het turbogat.
Reed toen zelf in eenC4 Picasso 1.8 benzine en was dus gewend aan de benzine motor.
Ik vond toen het "duw in je rug" effekt maar over een piepklein toerenbereik. Heel nerveus werd ik ervan.
Ik rijd nu de 2ltr benzine C5 en deze motor is gewoon heel lineair in zn trekkracht versus toerenbereik.
Gewoon n heerlijk soepele motor die goed trekt van 800 rpm-5500 rpm. Nergens een dip.
Heb vandaag weer ff mn caravan naar Friesland gebracht(wegens reps), 187 km heen en gewoon heel relaxed rijden. Op gas wel 1 op 8 :lol:

27 okt 2010 18:31
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: E 220 CDI
kilometerstand: C5RIP@265K

Naar boven
Antwoord met een citaat
bgt schreef:
voordat ik mn C5 kocht had ik een proefrit in n C4 Picasso 1.6HDI gemaakt en ik schrok van het turbogat.
Reed toen zelf in eenC4 Picasso 1.8 benzine en was dus gewend aan de benzine motor.
Ik vond toen het "duw in je rug" effekt maar over een piepklein toerenbereik. Heel nerveus werd ik ervan.
Ik rijd nu de 2ltr benzine C5 en deze motor is gewoon heel lineair in zn trekkracht versus toerenbereik.
Gewoon n heerlijk soepele motor die goed trekt van 800 rpm-5500 rpm. Nergens een dip.
Heb vandaag weer ff mn caravan naar Friesland gebracht(wegens reps), 187 km heen en gewoon heel relaxed rijden. Op gas wel 1 op 8 :lol:

Herkenbaar. Toen ik mijn c5 II in 2005 kocht heb ik ook proefgereden in een 1.6 hdi (de dealer had toen niks anders staan). Niet vooruit te krijgen vergeleken met de 2 ltr benzine die ik toen gewend was. Ik dacht toen dat de 2 ltr diesel die ik gekocht heb wel beter zou zijn, wat ook wel klopt maar toch rijdt hij lang zo fijn niet als de phI 2ltr benzine.

29 okt 2010 10:15
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
gvwijnen schreef:
In autogids stond deze week een test van de c4 e-hdi (of beter eerste test van de nieuwe C4).
En enkele lijnen gingen over die bak.
Het gaat dus om een enkele koppeling. Maar blijkbaar moet het een ietswat verbeterde versie zijn van de gekende robotbak van de picasso. (mocht ook wel)
Want hij werkt vlot en soepel en zonder schokken, maar wel nog steeds traag soms.

Ik hoop echter vooral dat de kwaliteit van de onderdelen van de bak er op vooruit gegaan is ;)

Nou de verhalen die ik op de site van Autoweek en ook in de Autokampioen lees over de C4 met 1,6 THP en daaraan gekoppelde EGS-bak (een gerobotiseerde 6-traps handbak, in de C4 wordt de 1,6 THP uitsluitend met deze bak geleverd) stemmen mij niet hoopvol voor de C5 met 1,6 VTi. Nou moet ik wel zeggen dat zo'n soort bak in de C1 ook net veel positieve reacties krijgt maar dat wij er al een aantal jaren en exemplaren zeer tevreden mee rondrijden. Maar dat is dan ook een C1, in de C5 zou ik zo'n bak waarschijnlijk ook niet willen. Jammer dat 't blijkbaar niet de DCS is geworden.

31 okt 2010 12:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Tourer Selection
Bouwjaar: 2011
Kleur: Blanc Nacre

Naar boven
Antwoord met een citaat
Even dit topic afstoffen;

Nu zou het vanwege bredrijfsbrede terugschroeven van leasebudgetten zomaar eens kunnen zijn dat zo'n 1.6 VTi met EGS jammer genoeg een kandidaat wordt.

Ik vroeg me af of iemand al ervaring met deze combi heeft. Zo ja, wat zijn de ervaringen en waar ik ook benieuwd naar ben is hoeveel toeren hij draait in z'n 6, bij bijvoorbeeld 120 km/h.

21 apr 2011 23:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: D
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
Henk Hulde schreef:
Het is mijn ervaring bij de overstap van PHI 2.0 Benzine naar PHII 2.0 HDI, de mijne is nog zonder roetfilter. In de PHI schakelde ik vrijwel nooit op de snelweg afgezien van file. Nu gebruik ik 4-5 en 6.
Overigens loopt de diesel prima bij genoemde toerentallen. Toch gaat ie wat mij betreft alleen tussen 2000 en 3000 echt lekker als je gas geeft. Wat jij er van vindt mag je zelf weten.

De C5-III benzine/LPG is idd bijzonder soepel. Ik hoef weinig te schakelen ook in de stad. Als ik 40 in 4 rijd en dan gas geef....geen enkel probleem. Bij 1000 toeren al behoorlijk veel kracht. Alleen maakt ie wat meer lawaai dan de diesel bij 120. Die kan dan in de 6e versn. rijden.

22 apr 2011 09:07
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
tilanus schreef:
Even dit topic afstoffen;

Nu zou het vanwege bredrijfsbrede terugschroeven van leasebudgetten zomaar eens kunnen zijn dat zo'n 1.6 VTi met EGS jammer genoeg een kandidaat wordt.

Ik vroeg me af of iemand al ervaring met deze combi heeft. Zo ja, wat zijn de ervaringen en waar ik ook benieuwd naar ben is hoeveel toeren hij draait in z'n 6, bij bijvoorbeeld 120 km/h.

De VTI heb ik niet gehad. Wel heb ik proefgereden in de 508 met eHdi, dus ook met robotbak, en tevens met start/stop die de VTI niet heeft. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk prima vond rijden; als je alleen in Nederland rijdt heb je echt niet meer nodig. De schakeltijden zijn merkbaar beter geworden dan in de C4P die ik ooit proefreed. Handig om te weten: er komt eind dit jaar een aanpassing op de eHDI waardoor de C5 zeer waarschijnlijk ook in de 20% categorie zal gaan vallen, dus als je C5 diesel wilt rijden met 20% bijtelling kun je proberen de bestelling nog een half jaar uit te stellen.

22 apr 2011 09:19
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria

Naar boven
Antwoord met een citaat
@BGT: ik had in dit topic hier mijn (korte) ervaringen met deze versnellingsbak i.c.m. de 1.6VTi-motor beschreven. Kon aan het schakelgedrag wel wennen en erop anticiperen, maar ik vind de 1.6 VTi nou niet bepaald overbemeten voor een zware auto als de C5-3. Zelfs mijn eigen THP heeft behoorlijk toeren nodig om echt stevig te versnellen.

Greetz,
Walter

22 apr 2011 09:21
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Bouwjaar: 2017
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans

Naar boven
Antwoord met een citaat
Henk Hulde schreef:
Handig om te weten: er komt eind dit jaar een aanpassing op de eHDI waardoor de C5 zeer waarschijnlijk ook in de 20% categorie zal gaan vallen, dus als je C5 diesel wilt rijden met 20% bijtelling kun je proberen de bestelling nog een half jaar uit te stellen.

Hoi Henk, waar heb je dit gelezen? Ik ben benieuwd hoe ze dit dan doen. In een ander topic had ik al aangegeven dat ik mij er aan ergerde dat de 508 die groter en 35 kg zwaarder is dan de C5 in zijn e-HDI versie een lagere CO2-uitstoot heeft dan de C5 e-HDI. Had die er in februari al geweest, dan had ik waarschijnlijk wel die e-HDI genomen (omwille van de 3% extra overheidskorting in België en latere voordelen bij omschakeling naar rijtaks obv uitstoot). Ik was echter wel op mijn hoede voor de gerobotiseerde bak, na alles wat ik er hier over gelezen had, en mede daardoor heb ik maar de knoop doorgehakt en voor mijn HDi met manuele bak gekozen.

Even :offtopic , sorry.

Min of meer on topic : de 1.6 HDi met 5 bak doet 2700 tpm aan 120 km/h (zie ook mij foto in topic cruisecontrol)

Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)

22 apr 2011 09:32
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Tourer Selection
Kleur: Blanc Nacre

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dank jullie voor het antwoord. Mij gaat het echter specifiek om de VTi/EGS combi. Die EGS geloof ik wel. Ik heb er net 120.000 km. op zitten met een Grand Picasso met EB6V. Dat verhaal is dus wel bekend. Vanwege het aantal kilometers dat ik per jaar rijdt, ben ik veroordeeld tot een benzinemotor. Nu rijd ik op dit moment even in een leenauto, een GP met VTi en 5-bak. Die maakt 3500 toeren bij 120 km/h. Dat vind ik best veel. Als je met 130 richting zuid Frankrijk wil, zit je dus constant op zo'n 4000 toeren.
Mijn vraag is dus hoe dat bij de EGS-bak zit icm met die VTi. Deze heeft 6 gangen en daardoor hopelijk een wat lager toerental bij die snelheden. :-)

22 apr 2011 09:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citrowout schreef:
Henk Hulde schreef:
Handig om te weten: er komt eind dit jaar een aanpassing op de eHDI waardoor de C5 zeer waarschijnlijk ook in de 20% categorie zal gaan vallen, dus als je C5 diesel wilt rijden met 20% bijtelling kun je proberen de bestelling nog een half jaar uit te stellen.

Hoi Henk, waar heb je dit gelezen? Ik ben benieuwd hoe ze dit dan doen. In een ander topic had ik al aangegeven dat ik mij er aan ergerde dat de 508 die groter en 35 kg zwaarder is dan de C5 in zijn e-HDI versie een lagere CO2-uitstoot heeft dan de C5 e-HDI. Had die er in februari al geweest, dan had ik waarschijnlijk wel die e-HDI genomen (omwille van de 3% extra overheidskorting in België en latere voordelen bij omschakeling naar rijtaks obv uitstoot). Ik was echter wel op mijn hoede voor de gerobotiseerde bak, na alles wat ik er hier over gelezen had, en mede daardoor heb ik maar de knoop doorgehakt en voor mijn HDi met manuele bak gekozen.

Even :offtopic , sorry.

Min of meer on topic : de 1.6 HDi met 5 bak doet 2700 tpm aan 120 km/h (zie ook mij foto in topic cruisecontrol)

Het heeft voor de 508 in de autoweek gestaan (niet echt een betrouwbare bron helaas). Als ik het goed heb onthouden komt er actieve luchtinlaat op de ehdi, daarmee zijn kennelijk nog een paar grammetjes te winnen.

22 apr 2011 09:57
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende