Inderdaad, voornamelijk dankzij onze fiscale voorkeursbehandeling voor diesel(-brandstof) en dieselmotoren. Ik heb om die reden de laatste 12 jaar altijd diesel gereden (nog altijd een pak goedkoper bij 30000 km/jaar) maar ik ben zonet vergast op een ritje in een alfa 156 GTA (3,2i dus) en jeeeeeezus, heb ik nu net de argumenten van een benzinemotor als topmodel gevoeld!!! Dan hoop ik echt nog minstens op die 2,0 THP! Al vind ik dat een diesel (veel koppel in lage toeren) goed past bij het karakter van de C5.EvilTwin schreef:Als er markt was voor een C5 V6 benzine dan was die er nog geweest (niks mis met de ES9), maar het is duidelijk dat de Diesels die rol van echt topmodel overgenomen hebben.
Voor wat betreft het lenen van de motor maakte ik uiteraard maar een grapje, vandaar deEvilTwin schreef:wat is het nut van het lenen van een 6in lijn van BMW als ze zelf een V6 benzine hebben, die werd gewoon geleverd in de C5-3, maar hij bleek gewoon niet economisch en technisch rendabel naast de V6HDi (of zelfs naast de 2.2HDi200)
En X-drive is het toevoegen van voorwielaandrijving aan het hopeloos achterhaalde concept van motor-voor-aandrijving-achter, wat Citroën al in de jaren dertig op de vuilnishoop heeft gegooid. Dus wat zou daarvan het nut zijn voor Citroën?
4wiel aangedreven wagens echter vind ik wel een goede zaak, zeker in het geval van bijv. een 535xi (3 liter turbo) waar je zo veel vermogen kwijt moet op de weg...voor 200 pk is dat inderdaad niet nodig maar zou dat echt de top-benzinemotor worden? Wat dan met de C6 of de DS5als die er ooit komt?