Wat zaken rechtzetten, door de ongelofelijk lengte van deze reparatie zijn er wat zaken, die wel vermeld zijn wellicht ondergesneeuwd. De totale lengte van deze storing werd niet geholpen door mijn veelvuldige afwezigheid in vooral de maand juni, al had mijn dealer hier best wat adequater op mogen reageren. Als monteur weet ik echter dat er heel lastige problemen zijn en ongeduldig worden dan niet in je voordeel werkt. Maar wellicht is mijn empatisch vermogen in deze wel te groot geworden?
- De startproblemen waarbij de ANWB langs kwam waren te wijten aan een juist tijdens deze reparatie, die alle verdere reparaties overbodig zou maken

, te vervangen startmotor. Dit staat dus geheel los van het latere startprobleem.
- De C5 heeft binnen 3 weken een Lexia gezien die helaas niets extra zag wat deze storing had kunnen verklaren cq bekorten.
- De compressie is redelijk volgens de dieselspecialist daar er een cylinder minder is dan de andere maar nog steeds binnen specificatie. Gezien de oorspronkelijk fraaie loop van de motor had ik dit nooit verwacht.
- Alle, maar dan ook alle, uit te lezen relevante drukken en sensor signalen hadden de juiste vorm en/of waardes.
Dit is door alle drie betrokken reparateurs gecontroleerd.
De vervangen signaalgever ziet er overigens geheel anders uit dan ik verwachtte en volgens de dieselspecialist heeft de nieuwe een iets andere vorm dan de orginele door een PSA-modificatie waardoor tevens de krukaspoelie vernieuwd moest worden. Ook geeft deze meer pulsen af kreeg ik te horen wat mij de gedachte geeft of de huidige software hierop wel berekend is en wellicht mijn wat vreemde motorkarakter verklaard. Dit heb ik verder nog niet uitgezocht maar als het echt niet zou kloppen zou ik storingsmeldingen verwachten.
Na wat brainstormen over al die over mij uitgestortte informatie het volgende, de signaalgever kan niet fout gemonteerd worden want deze heeft een enkele spiebaan voor montage rechtstreeks op de krukas en is vervangen door wat minimale beschadigingen aan de magneetstrip. Hoe dit dan wel kan met de sensor is mij nog niet duidelijk en is een gedetaileerde en liefst als exploded view uitgevoerde tekening nodig zolang je het blok niet voor je neus hebt staan/liggen. Deze sensor zit blijkbaar niet direct op de motor maar op een losse plaat/bracket daar deze sensor als eerste vervangen is en dus op exact dezelfde wijze fout zat waardoor de branstof te laat inspoot. Hier is sprake van een monteursfout met langdurig gevolg
De dieselspecialist kreeg een compleet gestripte auto aangeleverd met de bedoeling de motor draaiend te krijgen en blijkbaar heeft de C-dealer er niet bij stilgestaan dat het schakelen wel handig zou zijn bij een reparateurs-testrit dan wel hem simpel van de brug af te kunnen rijden. Tenslotte is stationair gasgeven toch wat anders dan een echte proefrit die hij met mij heeft kunnen maken.
De kosten zijn nog niet bekend en als alles echt in orde is gaan we hierover in conclaaf waarbij de verwachting is dat mijn oorspronkelijk opgegeven storingen berekend zullen worden met de koppeling als mogelijk twistpunt net als het eveneens vervangen vliegwiel.
Mijn idee dat de krukaskeerring lekkage de koppelingsplaten smeerde en bij het opheffen van deze storing de koppeling weer gewoon gebruikt zou kunnen worden was een misvatting volgens mijn dealer. Alle onderdelen zijn bewaard en zal dat kunnen zien komende week.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break.
zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est
2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
