Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Veerbollen & comfortbollendiscussie
Auteur |
Bericht |
peterrr
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 jun 2009 23:12 Berichten: 108 Woonplaats: Zevenaar
Auto: prius
Opties: Executive pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Naar boven
|
 Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )
Muggenzifterij mijnerzijds... Zolang je met die warmte maar niet op dezelfde toer je hydraulische olie gaat verversen 
|
20 jul 2010 19:35 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Comfortbollen
Hé beste merk liefhebbers,
Ik ben in het blijde bezit van comfortbollen, nu heb een vraag hierover.
Heeft iemand ervaring met het openboren van deze bollen om het karakter nog comfortaber te krijgen? Deze vraag stel ik speciaal aan Evil Twin want jij weet hier nogal veel van. De C5 van mij is een Difference serie 1, en ik vind dat de voorvering nog wat soepeler kan. Door het active systeem van de auto houdt hij de vering bij sommige situaties te strak vast. De achtervering is geweldig, volgens mij als een CX, echt super. Wat ik graag zou zien is dat de auto voor nog iets soepeler kan maar wel gedempter bij het in en uitveren!
Is dit mogelijk door ze iets open te boren, zodat de olie makkelijker in en uit kan stromen? Wie o wie kan mij bijlichten.
Groeten Sandro
|
22 sep 2010 20:24 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Volgens mij zijn de comfortbollen idd op te boren itt de standaard, .... Heb er echter nog niemand over gehoord die dit daadwerkelijk gedaan heeft.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
23 sep 2010 10:08 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Bel eens even met René van Garage René in Breezand. Hij doet alleen maar Citroëns en weet alles van veerbollen. Als hij zegt "niet doen" vergeet het dan maar. http://www.garagerene.nl/index.html
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
23 sep 2010 10:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Comfortbollen
Sandro schreef: Wat ik graag zou zien is dat de auto voor nog iets soepeler kan maar wel gedempter bij het in en uitveren!
Is dit mogelijk door ze iets open te boren, zodat de olie makkelijker in en uit kan stromen? Wie o wie kan mij bijlichten. Dat staat een beetje haaks op elkaar: gedempter bij het in-/uit-veren is juist niet soepeler. Waarmee men (in theorie) wel kan spelen zijn de extra dempergaten. Met opboren pakt men eigenlijk altijd het centrale gat, maar bij heel hoog debiet gaan de gaten rondom ook open en zou je die ook willen opboren. Die gaten gaan dus pas meewerken als het debiet (snelheid van invering) hoog genoeg is om de demperplaatjes open te drukken, dus dunnere/slappere demperplaatjes zorgen dat je eerder in dat degressieve gebied komt van de dempercurve. Ik zou sowieso niet aanraden om de voorkant veel meer aan te pakken dan de achterkant, omdat je dan de balans van de auto te veel beïnvloed: stampen, stampen-dompen interactie, rollen-stampen interactie; wat dan weer extra invloed heeft op de zeeziekteverschijnselen waar een deel van de mensheid gevoelig voor is. Citaat: Door het actieve systeem van de auto houdt hij de vering bij sommige situaties te strak vast. Geen idee wat je hiermee precies bedoelt, maar als je HA3+ hebt met middenbollen, dan zijn die in het algemeen nog origineel (geen comfortmiddenbollen) De middenbollen bepalen normaal voor zeker 30% het gedrag. De demping voor de middenbollen zit in het middenblok en wordt eigenlijk nooit aangepast bij het plaatsen van comfortbollen. (dit staat haaks op mijn ideeën) Omdat deze doorlaten nog origineel zijn maar de doorlaten op de wielbollen groter, wordt bij comfortbollen de middenbol effectief minder belangrijk: de LDS zoekt de weg van de minste weerstand. Als alleen de centrale gaten van de wielbollen opgeboord zijn doet bij groot debiet de middenbol nog wel aardig mee (zie hierboven) Schakelt de computer naar HARD, dan doet de middenbol niet mee en rijd je puur op de wielbollen, het effect van comfortbollen is dan ook sterker voor de HARDE stand dan voor de ZACHTE stand. Vandaar mijn aanbeveling om juist de middenbol+dempers te vervangen. Ook ben ik van menig dat je bij comfortbollen eerder de grenswaarde voor te grote invering overschrijdt waardoor de auto meer vaker en eerder naar HARD gaat. (ongeacht of je SPORT selecteert)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 sep 2010 11:50 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Dank je Evil Twin,
Ik begrijp dat als de middenbollen ook vervangen zijn dat dan pas echt het veerkarakter anders wordt. Zitten er trouwens twee onder? Eén voor en één achter, de achterkant vindt ik namelijk perfect veren.
Graag hoor ik even
|
24 sep 2010 18:42 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Er zijn naar mijn weten geen comfortbollen in de handel die de middenbol v/a vervangen, zou ik zelf ook niet willen ... Voor geval van nood maak je er dan misschien wel een heel erg soft geveerde voiture van.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 sep 2010 20:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Nee, als je de de middenbollen (of middendempers) aanpakt hebt je in noodsituaties juist nog de standaard HARDE veerkarakteristiek, want bij nood rijd je zuiver op de (dan nog) originele buitenbollen. Sowieso zal de auto met comfortbollen waar dan ook eerder en vaker naar de HARDE stand schakelen, vanwege de extra bewegingen vd carrosserie. Met comfortbollen op de wielen, maak je zowel de ZACHTE als de HARDE stand zachter, mijn bezwaar hiertegen is dat de HARDE (nood) stand disproportioneel veel zachter wordt. Daarom heb ik altijd gevonden dat je de middenbollen moet aanpakken, helaas is dat voor de comfortbollers te lastig dus gebeurt het niet. De voorste stijfheidsregelaar met bol (3) zit op een lastige plek, achter (6) is dat wat makelijker. (Voor- en achteras dus elk een middenbol, @ sandro) Bijkomend probleem is dat je technisch niet veel speelruimte hebt, je kunt eigenlijk niet verder dan 70 à 80 bar gaan voor de middenbol en dat is niet genoeg druk extra om de boel echt soepeler te maken: bijv. 40+60+40=140, 40+80+40=160  voelt als 7% soepeler. De enige oplossing is twee middenbollen per as, zoals op C5-3 en C6, (~40+60+60+40=200) al kun je die door de geometrie van de achterwielophanging niet exact vergelijken. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 sep 2010 11:35 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
EvilTwin, wat bedoel je met de de harde stand, heeft dat te maken met het inveren bij een noodstop? En zoals Menno schrijft, zijn er wel comfortbollen voor de middenbollen te koop?
Zoals ik al eerder schreef is bij mij de achterzijde al geweldig, dus daar doe ik niets meer mee. Maar wat ik wil bereiken aan de voorkant is toch meer het Xantia of BX gevoel, ik vind dat de electonica teveel invloed heeft, ik heb eens een proefrit in een C5 Ligne Prestige break gereden en daar leek de voorkant soepeler dan de Difference Hydr 3 uitvoering van mijzelf.
Moet ik hiervoor een keer naar Chyparse om dat voor te leggen, wat denken jullie. Verder mijn complimeten voor de grote kennis van het veersysteem EvilTwin, hoe kom je hieraan.
Groeten Sandro
|
26 sep 2010 11:13 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Al gemeld in de meeting bij Vitel: mijn C5 break staat ter beschikking voor een proefrit met comfortbollen. Johan
|
26 sep 2010 11:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Sandro schreef: EvilTwin, wat bedoel je met de de harde stand, heeft dat te maken met het inveren bij een noodstop? de computer van een auto met Hydractive 3+ (plus) schakelt tussen ZACHT en HARD door de middenbollen in of uit te schakelen, oa. bij hard remmen, maar ook bij scherp insturen, vol gas etc. Bij het afsluiten van de middenbollen wordt ook de links-rechts doorlaat afgesloten voor extra anti-rol. Citaat: En zoals Menno schrijft, zijn er wel comfortbollen voor de middenbollen te koop? Nee, daarom schrijf ik ook dat dat jammer en onjuist is, maar wel enigszins verklaarbaar (technisch lastiger) Citaat: ik heb eens een proefrit in een C5 Ligne Prestige break gereden en daar leek de voorkant soepeler dan de Difference Hydr 3 uitvoering van mijzelf. In dat geval kun je het verhaal over HARD-ZACHT en middenbollen vergeten: die heb je niet. Een auto met Hydractive 3 is altijd even "zacht" en zit tussen HARD en ZACHT van HA3+ in (afgezien van dat beetje anti-rol) er zijn wel kleine verschillen in hardheid tussen motorvarianten (oa door het gewicht) Maar waarom had je het dan over Citaat: Door het actieve systeem van de auto houdt hij de vering bij sommige situaties te strak vast. want dat doet jouw C5 dus helemaal niet Citaat: Moet ik hiervoor een keer naar Chyparse om dat voor te leggen, wat denken jullie. Verder mijn complimeten voor de grote kennis van het veersysteem EvilTwin, hoe kom je hieraan. veel lezen prima ervaringen met Chyparse, maar zij doen in feite wat de klant vraagt, dus soms gaan ze ook te ver.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 sep 2010 12:32 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
wie of wat is Chyparse
|
26 sep 2010 12:40 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
willy4 schreef: wie of wat is Chyparse een hydrolisch veersysteem specialist in Almere
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
26 sep 2010 12:43 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
thanks 
|
26 sep 2010 12:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Ik ken ze nog van toen het een schuur was bij mij om de hoek (soesterberg) en de Xm nét nieuw was. @Sandro, wat voor versie heb jij nu? Je profiel is niet echt duidelijk. viewtopic.php?p=270136#p270136
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 sep 2010 12:50 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|