
Re: iemand ervaring met spoorverbreders?
Spacers zijn illegaal en slecht voor je wegligging, maar tijdens de APK mogen ze je wielen er eigenlijk niet afhalen, dus is het niet direct te controleren. Voor oom agent is dat nog lastiger.
In principe is het wel op te merken als ze de spoorbreedte nameten, maar dat doet de apk dus niet:
heb je origineel ET26 (16" velgen) dan mag het niet
(26-(20-13))=19mm
2x19mm=2,5% van 1494mm
maximaal toelaatbare afwijking is 2%.
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/def ... briekid=39heb je origineel ET18 (15" velgen) dan mag het wel
(18-(20-13))=11mm
2x11mm=1,5% van 1510mm
het probleem hiermee is dat wat wettelijk mag, eigenlijk nog verder ligt van de door Citroën voorgeschreven waarde.
Je kunt in een ander draadje de redenatie daarachter teruglezen:
viewtopic.php?f=8&t=5752ET 20 is ongeveer goed dus er zou met passende velgen niks mogen aanlopen, zeker met zo'n grote maat is het dan vreemd dat het toch gebeurd.
Ik heb het al eens eerder gezegd:
Het basisprobleem is dat mensen de ET zien als iets om mee te spelen om velgen passend te maken, en geen rekening houden met de sporing van een auto. Da's sowieso niet handig, maar funest op grote Citroëns, omdat die daar nu eenmaal gevoelig voor blijken.