Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2009 10:37
Auto: C5 Ligne Business 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 33000
Kleur: Bourasque blue
Nu ruim 1.5 jaar in bezit van een C5 III, 2.0i automaat Ligne Business, donkerblauw Bourrasque.
Naast vele problemen met de Navidrive, 3x uitgewisseld en uiteindelijk zelfs een Parrot erbij, ook al vanaf het beging last van veel krassen in de blanke lak en continue bij de dealer en later ook Citroen Nederland gemeld.
Regelmatig door de dealer weggepoetst, blijft een irritant gezicht. Volgens Citroen Nederland komt dit omdat de lak op waterbasis is opgebouwd en daardoor niet zo hard meer kan zijn als voorheen. Als je een aantal weken op vakantie zou gaan en geen eigen garage heb is het advies om ivm inbranden van vogelpoep etc. een hoes over de auto te trekken. Best vreemd, zeker met auto's in deze klasse in 2010!!!
Heb al >20 jaar auto's met metallic lak en dus met daarover blanke lak en nog nooit met problemen van deze orde te maken gehad. Zonde van zo.n mooie auto, zeker als je er een jaar of 10 mee wil doen.
Wass de auto regelmatig en bijna altijd met de hand en veel (schoon) water, auto staat goed in de ouderwetse goede "turle"" wax
Heb van gerenommeerde autospuiter om een bepaalde voor 2 jaar gegarandeerde behandeling, 750 euro te laten doen, ben ik niet van plan met een nieuwe auto maar vind ik wel een bijzondere ervaring. TIPS of gelijke ervaring?
Naast vele problemen met de Navidrive, 3x uitgewisseld en uiteindelijk zelfs een Parrot erbij, ook al vanaf het beging last van veel krassen in de blanke lak en continue bij de dealer en later ook Citroen Nederland gemeld.
Regelmatig door de dealer weggepoetst, blijft een irritant gezicht. Volgens Citroen Nederland komt dit omdat de lak op waterbasis is opgebouwd en daardoor niet zo hard meer kan zijn als voorheen. Als je een aantal weken op vakantie zou gaan en geen eigen garage heb is het advies om ivm inbranden van vogelpoep etc. een hoes over de auto te trekken. Best vreemd, zeker met auto's in deze klasse in 2010!!!
Heb al >20 jaar auto's met metallic lak en dus met daarover blanke lak en nog nooit met problemen van deze orde te maken gehad. Zonde van zo.n mooie auto, zeker als je er een jaar of 10 mee wil doen.
Wass de auto regelmatig en bijna altijd met de hand en veel (schoon) water, auto staat goed in de ouderwetse goede "turle"" wax
Heb van gerenommeerde autospuiter om een bepaalde voor 2 jaar gegarandeerde behandeling, 750 euro te laten doen, ben ik niet van plan met een nieuwe auto maar vind ik wel een bijzondere ervaring. TIPS of gelijke ervaring?
Aparte I - Mooie III - geen korte ritjes
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
zijn het dan kleine krasjes van bv zand
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2009 10:37
Auto: C5 Ligne Business 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 33000
Kleur: Bourasque blue
Geen idee van, maar denk niet dat het van zand of i.d. komt. Meer van iemand die bij het uitstappen uit een andere auto de lak aanraakt of iets dergelijks. Met name krassen op de deuren, niet op dak, motorkap of kofferdeksel. Ook binnenzijde dorpels etc., nooit eerder last van gehad met andere auto's.
Citroen geeft aan komt omdat het een donker blauwe auto is en je alles daarop ziet, naast het verhaal van de mindere hardheid dan vroeger van de blanke lak. Op zich vreemd omdat mijn vorige C5 I zwart was en nagenoeg krasvrij. Verder ben ik het natuurlijk helemaal oneens met de visie van Citroen Nederland dat als je de auto ivm bijv. vakantie niet gebruikt of ziet, je deze onder een hoes zou moetenwegzetten.
Citroen geeft aan komt omdat het een donker blauwe auto is en je alles daarop ziet, naast het verhaal van de mindere hardheid dan vroeger van de blanke lak. Op zich vreemd omdat mijn vorige C5 I zwart was en nagenoeg krasvrij. Verder ben ik het natuurlijk helemaal oneens met de visie van Citroen Nederland dat als je de auto ivm bijv. vakantie niet gebruikt of ziet, je deze onder een hoes zou moetenwegzetten.
Aparte I - Mooie III - geen korte ritjes
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ben het helemaal met je eens, ik zie ook teveel krassen terug in de donkere lak... van de Ph3
maar met de juiste produkten poets je ze ook wel weg..
alhoewel je de swirls wel heel duidelijk ziet in de zon...
heb ik idd met andere wagens ook niet gehad...
maar met de juiste produkten poets je ze ook wel weg..
alhoewel je de swirls wel heel duidelijk ziet in de zon...
heb ik idd met andere wagens ook niet gehad...

Dit heeft inderdaad te maken met het evolueren van de autolaken en de milieu-eisen waaraan alles tegenwoordig moet voldoen.
De lak is niet slechter van kwaliteit, maar inderdaad gewoon wat zachter, waardoor er miniscule swirls snel in de lak zitten. Als je auto lekker in het zonnetje staat te branden dan ziet het er niet meer uit. Oplossing is om de auto eens goed te polijsten en zorgen voor een zeer goede waxlaag erop. Ik heb het dan zeker niet over de schildpadwas!
Oplossing om je auto zo swirlvrij mogelijk te houden is door het handmatig wassen, maar altijd eerst de auto afspoelen met heel veel water. Gebruik geen gewone spons, want hier kruipt zand en vuiligheid in die je niet af kan spoelen. Een washandschoen is aanbevolen en gebruik ook altijd de twee emmer methode. Eentje met sop en eentje met schoon water waarin je de handschoen steeds uitspoelt. Kom niet met de vuile handschoen in het schone water, aangezien je de zandkorreltjes dan weer over de lak haalt en er dus miniscule krasjes inwrijft.
Voor velgen en wielkasten etc gebruik je een aparte spons of doek, want remstof wil je helemaal niet op je lak hebben. Indien je in de waxbox wast, gebruik zeker niet die waterbezems op je lak. Dit is niet bevordelijk...
Dit zijn maar een paar eerste stappen voor een swirlvrije auto. Je kan dit uitbouwen tot zover je maar wilt. Op een gegeven moment geldt ook: elke gek zijn gebrek.....
ALs je nog foto´s kan maken van de krasjes die er zitten en kan plaatsen kan ik het nog beter benoemen.
Groeten,
Remco
De lak is niet slechter van kwaliteit, maar inderdaad gewoon wat zachter, waardoor er miniscule swirls snel in de lak zitten. Als je auto lekker in het zonnetje staat te branden dan ziet het er niet meer uit. Oplossing is om de auto eens goed te polijsten en zorgen voor een zeer goede waxlaag erop. Ik heb het dan zeker niet over de schildpadwas!
Oplossing om je auto zo swirlvrij mogelijk te houden is door het handmatig wassen, maar altijd eerst de auto afspoelen met heel veel water. Gebruik geen gewone spons, want hier kruipt zand en vuiligheid in die je niet af kan spoelen. Een washandschoen is aanbevolen en gebruik ook altijd de twee emmer methode. Eentje met sop en eentje met schoon water waarin je de handschoen steeds uitspoelt. Kom niet met de vuile handschoen in het schone water, aangezien je de zandkorreltjes dan weer over de lak haalt en er dus miniscule krasjes inwrijft.
Voor velgen en wielkasten etc gebruik je een aparte spons of doek, want remstof wil je helemaal niet op je lak hebben. Indien je in de waxbox wast, gebruik zeker niet die waterbezems op je lak. Dit is niet bevordelijk...
Dit zijn maar een paar eerste stappen voor een swirlvrije auto. Je kan dit uitbouwen tot zover je maar wilt. Op een gegeven moment geldt ook: elke gek zijn gebrek.....
ALs je nog foto´s kan maken van de krasjes die er zitten en kan plaatsen kan ik het nog beter benoemen.
Groeten,
Remco
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2009 10:37
Auto: C5 Ligne Business 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 33000
Kleur: Bourasque blue
Welke poetsmiddelen gebruik je Roman?
Aparte I - Mooie III - geen korte ritjes
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2009 10:37
Auto: C5 Ligne Business 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 33000
Kleur: Bourasque blue
Bedankt Remco,
Zal wat foto"s maken. Welke poetsmiddelen gebruik je overigens en poets je dit met de hand of de machine?
Zal wat foto"s maken. Welke poetsmiddelen gebruik je overigens en poets je dit met de hand of de machine?
Aparte I - Mooie III - geen korte ritjes
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan

Het kan met de hand, maar dat vereist aardig wat spierballen.ThijsP schreef:Zal wat foto"s maken. Welke poetsmiddelen gebruik je overigens en poets je dit met de hand of de machine?
Indien de lak echt zacht is dan volstaat een excentrische schuurmachine al.
Dan haal je ook geen mcroscopische laag van de lak weg.
Dit kan je dus ongestraft blijven doen.
Is het toch harder als gedacht dan zit je al aan een rotary vast en ga je echt een minuscuul laagje van je lak verwijderen. Als je dan vervolgens de auto echt vertroeteld met wassen is het verder geen probleem en zal je dit maar eens in het jaar, 1½ jaar moeten doen.
Poetsmiddelen die ik gebruik varieert per auto / laksoort.
Het meeste heb ik nu van Meguiars, maar de keuze is op dit moment legio.
Dit is echter niet te krijgen bij de Halfordsen etc.
Stuur maar een PB voor meer info.
Gr,
Remco
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw

ThijsP schreef:Welke poetsmiddelen gebruik je Roman?
ik heb de swirlremover van Poorboys..de SSR2
en dan gebruik ik de blackhole van poorboys deze maskeert de swirls en laat de donkere kleur nog beter uitkomen...
en dan heb ik ook nog de canubawax van poorboys...
@remco je hebt een pb...
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
dit is het resultaat van de Blackhole...
swirls en krasjes zitten er wel maar je ziet ze bijna niet...
http://rene.mycitroen.com/ronama/poorboys.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
swirls en krasjes zitten er wel maar je ziet ze bijna niet...
http://rene.mycitroen.com/ronama/poorboys.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2010 14:01
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Reservewiel, Glazen dak, Pack concert, smartpack
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 6000
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 070
Eh?? Je bedoelt die grote grijze vlek?

Het jammere van Black Hole is dat deze de swirls niet verwijderd, maar slechts maskeert.
Na enkele wasbeurten komen de swirls weer terug.
Als alles echt strak is dan kan je ervoor zorgen dat je swirls voorkomt.
Na enkele wasbeurten komen de swirls weer terug.
Als alles echt strak is dan kan je ervoor zorgen dat je swirls voorkomt.
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Heren,
Ik sta op het punt een C5 Tourer te bestellen in de kleur Bleu Abysse of Bleu Bourrasque; Het voorgaande lezende begin ik weer te twijfelen, want dat is precies waar ik bang voor ben. Ik heb nu een PH2 in Gris aluminium en als die gepoetst is, ziet ie er weer als nieuw uit.
Dus de vraag: Zouden jullie bij een nieuwe aanschaf voor dezelfde kleur gaan, of, vanwege de krassen en de swirls (poetskringen), voor een lichte kleur??
Ik hoor het graag,
Gr Theo.
Ik sta op het punt een C5 Tourer te bestellen in de kleur Bleu Abysse of Bleu Bourrasque; Het voorgaande lezende begin ik weer te twijfelen, want dat is precies waar ik bang voor ben. Ik heb nu een PH2 in Gris aluminium en als die gepoetst is, ziet ie er weer als nieuw uit.
Dus de vraag: Zouden jullie bij een nieuwe aanschaf voor dezelfde kleur gaan, of, vanwege de krassen en de swirls (poetskringen), voor een lichte kleur??
Ik hoor het graag,
Gr Theo.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik vind de sedan gewoon het mooiste in het zwart... maar ik denk dat ik hem niet meer in het zwart zou kopen..
mijn vorige was zilvergrijs en die ziet er nu nog beter uit na 5.5 jaar dan mijn zwarte...
en een tourer mag van mij een lichtere kleur hebben zoals het rood of idd zilvergrijs of wit..
mijn vorige was zilvergrijs en die ziet er nu nog beter uit na 5.5 jaar dan mijn zwarte...

en een tourer mag van mij een lichtere kleur hebben zoals het rood of idd zilvergrijs of wit..
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2009 10:37
Auto: C5 Ligne Business 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 33000
Kleur: Bourasque blue
Zou ondanks de door mij aangegeven problemen toch de kleur kiezen die je het moost vind. Zwart en donkerblauw zijn prachtige kleuren die qua uitstraling horen bij de stijlvolle C5. Het is alleen jammer dat je de krasjes wat eerder ziet maar er moet toch een middel wezen om de lak te beschermen tegen deze invloeden van buitenaf.
Aparte I - Mooie III - geen korte ritjes
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan
Verbruik 9,9 l/100km - veel autoweg
20% met caravan