Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Even een nieuw grafiekje...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 923
Lid geworden op: 28 mar 2007 12:07
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Locatie: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Ik weet niet hoe jij rijd Harm over 25.000km zit ik op 6.25.



groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Met een break en met een automaat... 

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
Oh ja, nog een opmerking voor de LPG rijders. Het is voor ons erg lastig om deze formule te gebruiken om dat de vulling van de tank bepaald wordt door de druk bij het pompstation, weergesteldheid en ventiel etc. e vult dus nooit hetzelfde bij. in mijn geval eerst 50, dan weer 54, dan 49,... of 53. Je weet het nooit. Ook niet als je bij dezelfde pomp komt.

C5club Die-Hard


Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
Klopt , belangrijker is wat je gemiddeld moet betalen , waar het allemaal om gaat
Scheelt toch heel wat in euro,s tegenover benzine
De 30/35 euro per maand meer aan belasting vallen bij mij helemaal in het niet en rijd niet verschrikkelijk veel ook,.....


Scheelt toch heel wat in euro,s tegenover benzine

De 30/35 euro per maand meer aan belasting vallen bij mij helemaal in het niet en rijd niet verschrikkelijk veel ook,.....

Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Dat lijkt me helemaal niet onrealistisch. Als ik 'm, met een 2.2 automaat break, onder de 7l/100km kan houden, zou je met een handgeschakelde 2-liter diesel toch inderdaad tegen de 6l/100km aan moeten kunnen komen.jopie schreef:Ik weet niet hoe jij rijd Harm over 25.000km zit ik op 6.25.![]()
Zo zuinig als de Octavia 1.9 TDI pompverstuiver zal 'ie niet worden, maar dat is ook geen vergelijking.
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Inderdaad... als je echt moeite doet moet je met de 2.0 HDi-110 (ph1) onder de 6.0/100 uit kunnen komen. Ik zit op net niet 6.2 (6.19nogwat) met filerijden (en niet echt heel veel moeite doen op econmisch te rijden...).
Met de Renault Mégane die ik 4 weken gehad heb (1.5 dCi, een whopping 82 pk) heb ik in die korte tijd gemiddeld 1:23 gereden.
Nog steeds zonde dat dat ding total loss was
Met de Renault Mégane die ik 4 weken gehad heb (1.5 dCi, een whopping 82 pk) heb ik in die korte tijd gemiddeld 1:23 gereden.
Nog steeds zonde dat dat ding total loss was

Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Even omrekenen naar liters.peterh schreef:Dat lijkt me helemaal niet onrealistisch. Als ik 'm, met een 2.2 automaat break, onder de 7l/100km kan houden, zou je met een handgeschakelde 2-liter diesel toch inderdaad tegen de 6l/100km aan moeten kunnen komen.jopie schreef:Ik weet niet hoe jij rijd Harm over 25.000km zit ik op 6.25.![]()
Zo zuinig als de Octavia 1.9 TDI pompverstuiver zal 'ie niet worden, maar dat is ook geen vergelijking.
Ik rij met mijn 2.2 HDIF automaar over het hele jaar gerekend 6.45 ltr
Naar Spanje op de lange afstand 5.68
De motor is wel gechipt, en is daar ca 5% zuiniger van geworden.
Op de Spanje rit van ca 1000-1020 km naar 1080/1100 km op een tank
-------------------
Met de Bora 1.9 TDI over 100K 4.88L veel meer rook als de C5 maar minder brandstof.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
??!?Klaverblaadje schreef:De motor is wel gechipt, en is daar ca 5% zuiniger van geworden.
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat een auto alleen maar zuiniger werd van chippen als je er niet harder mee reed, en als je door het toegenomen koppel eerder gaat schakelen! Dat is mij tenminste verteld...
Omdat ik automaat rij, dacht ik dus "nou, dat chippen gaat mij niet helpen in de zin van dat ik er zuiniger van ga rijden, want ik ga er niet vroeger van schakelen".
Waar en hoe is die van jou getsjipt?
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
3 jaar geleden.peterh schreef:Waar en hoe is die van jou getsjipt?
Met een laptop en een snoertje naar de OBD aansluiting.
10 minuten werk.
Accelaratie belangrijk sneller 80-120 in 4 (automaat) 4/5 sec sneller.
Topsnelheid iets toegenomen 5-8 km
Verbruik 5% lager.
http://www.tunex.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Van de website:Klaverblaadje schreef:http://www.tunex.nl/
Dan zou mijn 2.0 HDi sterker worden dan de 2.2 affabriek. Lijkt me link voor de versnellingsbak...?2.0 HDI 81 kW 110 PK --> 104 kW 142 PK 250 Nm --> 320 Nm
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Ik lees dat het over het algemeen geen goed idee is om de 2.0HDi te chippen omdat de bak het niet lekker zou vinden.
Geldt datzelfde ook voor de 2.2Hdi (98KW-versie)?
Geldt datzelfde ook voor de 2.2Hdi (98KW-versie)?
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De 90 PK HDi heeft de BE4/5J bak, die kan slecht omgaan met een hoger koppel dat ontstaat door het tsjippen.
De 110 PK versie van de 2.0 HDi heeft de ML5T bak, die kan dat hogere koppel wel aan.
Die zelfde bak wordt gebruikt bij de 2.2 HDi en de V6.
Groet,
JW
De 110 PK versie van de 2.0 HDi heeft de ML5T bak, die kan dat hogere koppel wel aan.
Die zelfde bak wordt gebruikt bij de 2.2 HDi en de V6.
Groet,
JW
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Okee, helder. Onze schoonzoon (mbos) heeft de 110pk-versie.
Dan nu weer terug naar het verbruik... (gaat goed bij mij; ik sta nog steeds op dezelfde stand als in mijn sig
).
Dan nu weer terug naar het verbruik... (gaat goed bij mij; ik sta nog steeds op dezelfde stand als in mijn sig

Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive
C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
De afgelopen 3 maanden veel van A naar B gereden, een afstand van 166 km bijna helemaal over de A28. Gemiddeld verbruik heeft alles met rijstijl en drukte op de weg te maken.
Lekker rustig toeren op de CC is zuiniger dan steeds met de voet de onregelmatige snelheden van de verkeersstroom moeten opvangen.
Bijna altijd reed ik deze weg tussen 10 en 12 uur of tussen 19 en 21 uur. Dus buiten de normale file tijden. Ik kan mijn reistijden gewoon zelf makkleijk indelen, en vind dit een rustiger tijd.
Ik heb twee insteken gekozen de afgelopen ritten;
A) er snel willen zijn en dus de CC op 122 gps km/h,
B) iets rustiger aan en de CC op een 108gps km/h.
Ik heb dit inmddels zo vaak gedaan dat er een constante factor uit te halen is. De melding(indicator) van de noodzakelijke service beurt is van een 5500km naar 800km "geschoten".
Het verschil tussen A en B is op deze 166 km 10 a 12 minuten. En ook 1-2 liter diesel.
Bij A en B is het niet zo dat ik de CC natuurlijk constant aan kon hebben. Inhalen en even vaart minderen, wegopbrekingen bij Zwolle, etc etc.
De ene keer met dat grote pakket op het dak reken ik niet mee, net als al die keren met de fietsen achterop. Fietsen achterop kost per 100km tot 1 liter diesel extra.
Wat ik ook gemerkt heb is dat met een 108 op de CC ik het een stuk rustiger rijden vindt en direct aan de slag ga wanneer ik bij ons Pied a Terre aankom. Bij 120 moet ik even iets meer tijd nemen om aan te komen/even rust te nemen. Vooral omdat ik dan mijn adrenaline peil lager moet zien te krijgen.
Ik vond het leuk om het gemiddeld verbruik op deze manier vorm te geven de afgelopen maanden. Volgens de bijgehouden verbruikscijfers op autoverbruik zit mijn gemiddelde tussen de 1 op 15 en de 1 op 17.
Niet alleen het verbruik van de auto geld dan als leidraad maar ook wat ik verbruik aan energie en waar ik me het fitst bij voel. Tja, energetische energie zit me in het bloed zal ik maar zeggen. Handig met zo'n alternatieve praktijk
Kortom, de komende tijd zal ik waarschijnlijk de 108km/h vaker aanhouden. Minder brandstof verbruik, nagenoeg geen tijdsverlies, ik voel me fitter.
En voor mijn gevoel zit ik met deze snelheid de hardere en zachtere rijders ook niet dwars.
Inhalen van een vrachtauto doe ik bij wat drukte echt wel versneld met een 120 a 125.
Johan
Lekker rustig toeren op de CC is zuiniger dan steeds met de voet de onregelmatige snelheden van de verkeersstroom moeten opvangen.
Bijna altijd reed ik deze weg tussen 10 en 12 uur of tussen 19 en 21 uur. Dus buiten de normale file tijden. Ik kan mijn reistijden gewoon zelf makkleijk indelen, en vind dit een rustiger tijd.
Ik heb twee insteken gekozen de afgelopen ritten;
A) er snel willen zijn en dus de CC op 122 gps km/h,
B) iets rustiger aan en de CC op een 108gps km/h.
Ik heb dit inmddels zo vaak gedaan dat er een constante factor uit te halen is. De melding(indicator) van de noodzakelijke service beurt is van een 5500km naar 800km "geschoten".
Het verschil tussen A en B is op deze 166 km 10 a 12 minuten. En ook 1-2 liter diesel.
Bij A en B is het niet zo dat ik de CC natuurlijk constant aan kon hebben. Inhalen en even vaart minderen, wegopbrekingen bij Zwolle, etc etc.
De ene keer met dat grote pakket op het dak reken ik niet mee, net als al die keren met de fietsen achterop. Fietsen achterop kost per 100km tot 1 liter diesel extra.
Wat ik ook gemerkt heb is dat met een 108 op de CC ik het een stuk rustiger rijden vindt en direct aan de slag ga wanneer ik bij ons Pied a Terre aankom. Bij 120 moet ik even iets meer tijd nemen om aan te komen/even rust te nemen. Vooral omdat ik dan mijn adrenaline peil lager moet zien te krijgen.
Ik vond het leuk om het gemiddeld verbruik op deze manier vorm te geven de afgelopen maanden. Volgens de bijgehouden verbruikscijfers op autoverbruik zit mijn gemiddelde tussen de 1 op 15 en de 1 op 17.
Niet alleen het verbruik van de auto geld dan als leidraad maar ook wat ik verbruik aan energie en waar ik me het fitst bij voel. Tja, energetische energie zit me in het bloed zal ik maar zeggen. Handig met zo'n alternatieve praktijk


Kortom, de komende tijd zal ik waarschijnlijk de 108km/h vaker aanhouden. Minder brandstof verbruik, nagenoeg geen tijdsverlies, ik voel me fitter.
En voor mijn gevoel zit ik met deze snelheid de hardere en zachtere rijders ook niet dwars.
Inhalen van een vrachtauto doe ik bij wat drukte echt wel versneld met een 120 a 125.
Johan