De vraag is: hoe nauwkeurig is de Odometer in de C5.
Hierboven gaf ET aan:
Dat kan ik me niet voorstellen. Immers de gereden afstand is de basis voor alle berekeningen, en dus móet die wel goed staan, anders is een berekening sowieso fout.dan ga je er vanuit dat de BSI bandenmaat ook de odometer beïnvloed, maar die maat doet volgens mij alleen mee met snelheid, tripcompu en ESP. Maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen.
De vraag blijft: hoe nauwkeurig is die afstandsmeting
Je geeft via de Lexia je bandenmaat op, maar waar rekent je systeem dan mee? Is dat de gemiddelde maat, oftewel de afrolomvang als de band halfweg opgesleten is? Immers er zit iets van 2% afwijking in afrolomvang tussen een nieuwe band en eentje die aan vervanging toe is.
En is die maat vervolgens wél zeer precies?
Bij mijn Xantia kon ik vaststellen dat de afwijking gemiddeld iets van 5,4% bedroeg, in welkelijkheid reed ik dus minder kilometers dan de teller aangaf. Dat deed ik mbv van de zeer nauwkeurige VDO 5500 Navi, die ook de gereden afstand kon weergeven. En die is per definitie OK zodra het systeem de pulsen goed gekalibreerd heeft.
Gevolg: ik reed in werkelijkheid wat minder zuinig dan ik dacht....
De afwijking van de snelheidsmeter was overigens 10% over het hele bereik.
Daar heb ik altijd rekening mee gehouden, ik wist dus tot hoever ik kon gaan voordat ik het risiko liep tegen een bon aan te lopen
Groet,
JW