C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2008 23:01
Auto: break
Opties: Cruise control, Parc distance control,RVS Tellerringen & dorpellijsten, xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09528
Productienummer: 0580
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200000
Kleur: noir onyx
Locatie: well
C5club Rookie
C5club Rookie
als je voor de prijs gaat zou ik 205/55R16 pakken dan kan je ook nog kiezen voor de
91 = 615 kg
94 = 670 kg (Versterkt/reinforced)
volgens mij is dit zwaar zat voor een berline
(de standaard 215/55R16 is een 93 band dus lichter dan de 94)
het verschil van de rol omtrek is ook < dan 2% dus dat is ook goed :smt023
gr marco
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 520
Lid geworden op: 13 mei 2008 19:10
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Locatie: Arnhem
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Inmiddels gebruikte 215 bandjes op de kop getikt. kan weer een zomer door en de keuken zit er ook in :) dus beide geregeld ! :)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
onsco schreef:als je voor de prijs gaat zou ik 205/55R16 pakken dan kan je ook nog kiezen voor de
91 = 615 kg
Nee.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2008 23:01
Auto: break
Opties: Cruise control, Parc distance control,RVS Tellerringen & dorpellijsten, xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09528
Productienummer: 0580
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200000
Kleur: noir onyx
Locatie: well
C5club Rookie
C5club Rookie
waarom NEE ?

4x615kg =2460kg
Toegestane maximum massa voertuig van een CITROEN C5 PH 2; 2.0I 16V automaat =1.958 kg
volgens mij hou je dan nog 502kg over
en de ph1 berline werd afgeleverd op 195/65r15 dit is standaard met een loadindex van 91
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Nee omdat er >65% van het gewicht op de voorwielen rust en bij remmen nog meer.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2008 23:01
Auto: break
Opties: Cruise control, Parc distance control,RVS Tellerringen & dorpellijsten, xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09528
Productienummer: 0580
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200000
Kleur: noir onyx
Locatie: well
C5club Rookie
C5club Rookie
de auto weegt 1432kg
65% daarvan is 931 kg vooras dan heb je 299kg over
35% daarvan is 501 kg achteras en hier heb je 729 kg over
ik neem aan als je de auto gaat beladen dat je dat achter doet
dus de gewichtsverdeling gaat ook meer naar de achteras
ik zie als bandenboer dit probleem niet
een volvo v50 staat standaard op 205/55r16 91v en is 40 kg zwaarder dan een C5
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
De auto weegt misschien 1430 kg.
Maar op de weg is het gauw minstens 150 kg meer: accesoires die niet op het kenteken zijn meegenomen, bestuurder + eventuele passagiers, brandstof.
Maakt dan toch een kilootje of 1600, beladen is dat natuurlijk meer mat dat rust inderdaad zwaarder op de achteras.

Hoe dan ook: 65% van 1600 kg is 1040 kg. Dat maakt dus een statische load van minstens 520 kg op de vooras.
Een loadindex van 91 komt overeen met 615 kg. Dat is slechts 95 kg over per band.
Dat is met een fikse remaktie zo overschreden.

En dan vraag ik me af: voor die paar euro die een hogere loadindex kost, why take the risk?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Wil de energy saver van Michelin erop laten leggen , zitten achter ook op en zijn nog ruim voldoende .

Heb de 205x65x15 (94h ?), schijnt een goede band te zijn ergens hier gelezen meen ik??

Iemand meer mee bekend ?? :?:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Ik zou zeggen, ploeg je eens door dit draadje heen!
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2008 23:01
Auto: break
Opties: Cruise control, Parc distance control,RVS Tellerringen & dorpellijsten, xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09528
Productienummer: 0580
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200000
Kleur: noir onyx
Locatie: well
C5club Rookie
C5club Rookie
nog even over de gewichtsberekening van de auto

als ik de auto vol tank komt dat gewicht er op de achter wielen
en 50% van het gewicht dat op de voorstoelen zit komt ook op de achterwielen (de voor stoelen staan in het midden van de wielbasis)
het gewicht op de achter bank en verder naar achter komt ook op de achter wielen
als de auto maximaal (en goed) beladen is wordt de verhouding 50/50
(val me niet aan op een paar %)
en een flinke rem actie is een moment opname dat kunnen de banden echt wel aan
(veiligheidsmarge)

mijn advies is ook 94 die heb ik er niet voor niets bij gezet veel mensen weten niet dat (Versterkt/reinforced) ook bestaan
en niet iedereen heeft het zelfde te besteden en dan is de keuze aan de berijder
het beste is en blijft de originele bandmaat en load en speedindex
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Maarten schreef:De auto weegt misschien 1430 kg.
Maar op de weg is het gauw minstens 150 kg meer: accesoires die niet op het kenteken zijn meegenomen, bestuurder + eventuele passagiers, brandstof.
Maakt dan toch een kilootje of 1600, beladen is dat natuurlijk meer mat dat rust inderdaad zwaarder op de achteras.

Hoe dan ook: 65% van 1600 kg is 1040 kg. Dat maakt dus een statische load van minstens 520 kg op de vooras.
Een loadindex van 91 komt overeen met 615 kg. Dat is slechts 95 kg over per band.
Dat is met een fikse remaktie zo overschreden.

En dan vraag ik me af: voor die paar euro die een hogere loadindex kost, why take the risk?

Ja , dat is nu precies wat ik bedoel Maarten , waarom risico voor een paar euro , en wat dan nog

Er word meer uitgegeven aan zaken die niets met evt, veiligheid te maken hebben maar een luxeprobleem is/word .
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
John LeGrand schreef:Ja , dat is nu precies wat ik bedoel Maarten , waarom risico voor een paar euro , en wat dan nog

Er word meer uitgegeven aan zaken die niets met evt, veiligheid te maken hebben maar een luxeprobleem is/word .

:smt023 :smt023 :smt038
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2008 23:01
Auto: break
Opties: Cruise control, Parc distance control,RVS Tellerringen & dorpellijsten, xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09528
Productienummer: 0580
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200000
Kleur: noir onyx
Locatie: well
C5club Rookie
C5club Rookie
dit is ook mijn menig

waarom risico voor een paar euro , en wat dan nog
Er word meer uitgegeven aan zaken die niets met evt, veiligheid te maken hebben maar een luxeprobleem is/word .

maar jullie moeten eens weten hoeveel mensen dit risico wel nemen
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Beste C5'ers,

even dit oud draadje opgediept voor een identiek vraagje (ik begrijp er te weinig van om zelf te gaan zoeken :oops: )

Mijn vader had op zijn C5 Ph1 2.0 HDi standaard deze banden : 195 / 65 R15 H91
Nu heeft hij er - tijdens mijn vakantie - deze maat op laten leggen : 205/60 R15 V91

De bandenboer beweerde dat dit geen enkel probleem oplevert, idem vanwege de autokeuring. Toch nog even aan de echte experts vragen...?
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Op zich qua veiligheid etc is er niet mis mee. Load index klopt. Snelheidsindex ruim OK. De totale combinatie is ruim 1% kleiner als de originele band, dus je afwijking van de km teller wordt wat groter. En deze is ook niet bij te stellen, de 195 band is al de kleinste in te stellen maat.

Waarom die andere maat is gemonteerd is me een raadsel, de 195/65 is volgens mij een erg goedkope maat (heel gangbaar). Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je nu een iets plattere en bredere band hebt, waardoor de handling ietsje beter is. Nadeel is echter dat de band nog wat kleiner is als de 195 band, en die was optisch al erg klein.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie