Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 met automaat berg/helling op 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 maart 2010 22:05
Berichten: 139
Auto: C5 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: bluetooth carkit, TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 191000
Kleur: Zwart
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht met automaat berg/helling op
beste citrofielen,

aangezien dit mijn eerste automaat is zou ik graag jullie ervaringen en tips willen weten over het volgende.
van de week opweg naar vakantie bestemming een flinke helling omhoog en onze dame had er gewoon moeite mee
is het dan beter om de bak in stand "m" te zetten en met de hand te schakelen?
zoja hoe werkt dat gas los en gewoon in m en eenmaal weer vlak gewoon gas los en weer in D stand?

of is dit allemaal niet nodig en gewoon in d laten staan en gas onderin trappen :o

_________________
Eenmaal Citrofiel, dan is overstappen moeilijk...
Conclusie: Je bent verpest :-)


13 aug 2010 00:00
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33526
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
Gewoon gas intrappen, gaat allemaal vanzelf, ... de M stand kun je altijd inschakelen, daar hoef geen gas terug voor te nemen.
Hing er een caravan achter ? ... een 2.0 zou echt geen moeite moeten hebben met een helling, maar door de 4-traps automaat misschien soms wel een tandje terug ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


13 aug 2010 08:38
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39
Berichten: 1720
Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
gewoon goed naar je motor luisteren
als jij denkt "nu zou ik wel een versnelling terug willen "in de M en zelf schakelen
geldt natuurlijk ook voor het opschakelen
want ook mijn ervaring de afgelopen week is dat je het beste de automaat het werk kunt laten doen ,en soms even kunt helpen door zelf te schakelen!

_________________
vr gr KlaasS

think positive

auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924
,,citroenc4 berline,agm retro scooter


13 aug 2010 08:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
viper schreef:
hoe werkt dat gas los en gewoon in m en eenmaal weer vlak gewoon gas los en weer in D stand?


gas los tussen M en D is absoluut niet nodig.

Citaat:
of is dit allemaal niet nodig en gewoon in d laten staan en gas onderin trappen :o


In M heb je meer controle en heb je meer gevoel met wat de auto doet. Zo kun je er ook voor zorgen dat je op dezelfde versnelling rijdt als af (remmen op de motor!)
Op sommige momenten erg steil omhoog zul je maximaal vermogen wel kunnen gebruiken (afh van belading) dat maximum heb je alleen bij 6000tpm, volgas!
Op hoogte heb je minder vermogen en minder koeling, dus terwijl je meer vraagt van de auto levert hij minder en kost dit meer moeite.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 aug 2010 10:18
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
Berg op en met caravan doe ik onze bak in de "S" stand. Niet om te scheuren maar om te zorgen dat bij een hoger toerental naar een hogere versnelling geschakeld wordt. Een 90 a 95 in de 3 is dan wel meer toeren maar beter voor motor en bak. Zeker niet planken om sneller te kunnen en koste wat het kost in de 4 willen rijden.
Bij een 100 a 110 gaat de bak bij ons altijd zelf al in de 4.
Solo bij 75 a 80 km/h al.
Johan


13 aug 2010 12:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 maart 2010 22:05
Berichten: 139
Auto: C5 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: bluetooth carkit, TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 191000
Kleur: Zwart
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
nee heb er geen caravan achter, wel beladen, 2 kids en een vrouw :)

maargoed ik rij veel op cruise control en als je dan een helling op rijd maakt ie nogal veel toeren vandaar mijn vraag.
en als je een helling afgaat in d rolt ie als een gek natuurlijk met als gevolg constant remmen.
niet echt goed natuurlijk, dus ik neem aan dat ik naar beneden em het best in m kan zetten dan?

_________________
Eenmaal Citrofiel, dan is overstappen moeilijk...
Conclusie: Je bent verpest :-)


15 aug 2010 11:26
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33526
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
Als je wil dat hij nog beter op de motor remt kun je hem idd het beste in M zetten en zelf het verzet kiezen.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


15 aug 2010 11:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
viper schreef:
als je een helling afgaat in d rolt ie als een gek natuurlijk met als gevolg constant remmen.
niet echt goed natuurlijk, dus ik neem aan dat ik naar beneden em het best in m kan zetten dan?


Als ik een echt steile helling opga b.v. een route met haarspeldbochten, dan schakel ik de sportstand in om te voorkomen dat de bak te vroeg opschakelt.
Er wordt dan langer in de versnellingen doorgetrokken en je hebt het vermogen beter in de hand.

Van een steile helling naar beneden gebruik ik altijd de M stand, hoewel dat ook niet zaligmakend is.

Je kunt niet verder terug dan de 2e versnelling en soms is dat nog te veel als je achter langzamer verkeer zit.
Dan zul je toch nog moeten bijremmen en dan liever één keer wat harder dan constant de voet op de rem want daar wordt het spul bloedheet van.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


15 aug 2010 11:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
Van de AL4 ken ik dat probleem, die wil met de selecteur niet verder terug dan z'n 2. Dat kon je in de Xantia opheffen door het knopje 1 in te drukken. Daar heb ik op een zeer steile helling wel eens gebruik van gemaakt.

Maar dat de 4HP20 dit óók heeft verrast me. In de Xant kon je die gewoon in z'n 1 zetten met de selecteur.

Overigens was er nog een ander probleem met de AL4. Als je die handmatig in 1 gezet had en je remde bergaf tot bijna stilstand voor een heel scherpe hairpin zoals je ze wel hebt in de Pyreneeën op smalle bergweggetjes, dan kwam 'ie in z'n vrijloop.
Als je dan na de hairpin met gas los weer versnelde op de steile helling, pakte de bak dat niet op en kon je zo niet meer afremmen op de motor. Remedië: even wat gas bijgeven, dan wordt de vrijloop opgeheven.
Al met al was dat wel een heeeeeel rare gewaarwording, ik wist niet wat me overkwam :oops:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 aug 2010 14:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
De bak wil wel in z'n 1, maar alleen als de snelheid extreem laag is, en daar kom je niet aan als je een helling afstuift.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


15 aug 2010 14:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
Klaverblaadje schreef:
De bak wil wel in z'n 1, maar alleen als de snelheid extreem laag is, en daar kom je niet aan als je een helling afstuift.


Bij die snelheid kun je dan inderdaad niet terug naar z'n 1 ;)
Maar onder de 30 à 40 km/h zou dat wel moeten kunnen, en ik dacht dat je het over dat snelheidsgebied had....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 aug 2010 14:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
tja, als de helling zo stijl is dat je hem in 1 op moet dan moet je hem ook in 1 af :idea:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


15 aug 2010 15:39
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05
Berichten: 79
Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: met automaat berg/helling op
Heb zelf een 2001 2.0 4traps. Weet zo niet welk type automaat dat is maar als ik bergaf in D flink bijrem schakelt de bak ook terug, zoals het hoort.

Ik woon in Noorwegen en rijdt dus nogal eens een bergje op en af en heb er eigenlijk spijt van dat ik een automaat gekocht heb, de versnellingen zijn te lang, en de 2e versnelling heeft een soort van koppelomvormer achtig ding. Dat zul je niet merken als je vlak rijdt, maar in de bergen slipt de bak in 2 tot zo'n 50 km/h onder flinke belasting. Volgens Citroen is dit zo om een hoger koppel te krijgen, maar het nadeel is ook dat je ook niet op de motor af kunt remmen in dat snelheidsgebied.

En dat is precies het probleem; bergop begint de boel aardig te stinken, bergaf trap je zo je schijven aan gort. Nog een nadeel: ben al 4 wieldoppen op de voorwielen verloren. Doordat mijn remmen flink warm worden zet de bevestigingsring uit en krimpt nadien weer snel, dit zorgt voor minder spanning in de ring en dus vallen je doppen eraf.

Hellingen steiler dan 15% trekt ie niet in zijn 2, dan moet ik terug naar 1. Ter vergelijk, mij Peugeot 207 90pk Hdi gaat dezelfde helling omhoog in zijn 3 en heeft dan nog kracht over om te acceleren.

Mijn volgende Citroen word dus sowieso een diesel en minst 6 versnellingen :-)

Ohja, als ik flink geklommen heb en de bak is goed warm (veel 2e versnelling), begint t ook naar verbrande olie te ruiken, laat ik altijd de motor ff lopen om de olie af te laten koelen (net als met een turbo) ik weet niet of dat zin heeft maar het helpt wel psychisch :-)

_________________
2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat
2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI


http://heleneus.nl/


20 aug 2010 20:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.