Volgens Lexia niets aan de hand na storing uitlaatgas/kat.
Auteur |
Bericht |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Volgens Lexia niets aan de hand na storing uitlaatgas/kat.
Dit onderwerp is al meerdere keren aan de orde geweest, maar ik kon toch niet vinden wat ik nu het beste kan doen om te voorkomen dat deze melding wordt gegeven. Volgens de garage was het niet mogelijk om dit te blokkeren en ze adviseerden verandering van brandstof en/of motorolie. De melding 'Storing uitlaatgas'/'Storing katalysator' kreeg ik tijdens mijn vakantie in Frankrijk regelmatig, en dan lukt het handhaven van de brandstof natuurlijk niet goed. De melding werd voornamelijk gegeven bij 130 km/uur en in mindere mate bij 110 km/uur, beiden veelvoorkomende snelheidslimieten op de Franse wegen, dus het was best vervelend om zo vaak het gepiep van de boordcomputer te moeten aanhoren. Het leek net of de C5 op de intensive care was beland. 
_________________ Groet,
Frank
|
06 aug 2010 09:37 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Volgens Lexia niets aan de hand na storing uitlaatgas/ka
Het lijkt me toch dat er een fundamentele fout zit in de motor. Eventueel in real-time uit laten lezen. Een bitje fout, een spookmelding,... dat kan voorkomen, maar pertinent dezelfde fout bij snelweggebruik duidt toch op iets echts.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 aug 2010 11:07 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Naar boven
|
Een fundamentele fout in de motor? Volgens de garage kon de diagnosecomputer geen enkele reden ontdekken waarom de melding gedaan werd. De melding uitzetten kon ook niet. En aan de motor is niets te merken. Gewoon doorrrijden en de melding verdwijnt vanzelf.
_________________ Groet,
Frank
|
10 aug 2010 09:42 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Beste fbss
Je vraagt advies en dan krijg je een (volgens mij zeer professioneel) advies en dan geef je vervolgens aan dat je je eigen mening hoger schat.
Waarom stel je je vraag dan hier.
Misschien klinkt fundamenteel wat ernstig, wat eviltwin bedoeld is dat er kennelijk wel echt iets aan de hand is als het steeds terugkomt (maar telkens als tijdelijke storing helaas)
Enige wat dan helpt is rijdend diagnotiseren en kijken welke waardes van sensoren uit het regelbereik dreigen te lopen en zo kijken wat er mis is.
Als je zo blijft doorrijden loop je het risico dat bij voorbeeld je katalysator op een gegeven moment kapot gaat. Dat kan bv bij voortdurend slecht mengsel gebeuren.
Is je verbruik normaal?
10 aug 2010 10:11 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Naar boven
|
Beste exroosje,
Wat ik aangaf was niet dat ik mijn eigen mening hoger schat, maar een weergave van de feiten. Mijn vraag stelde ik om te weten te komen wat ervoor zou kunnen zorgen dat de melding niet meer gedaan wordt. Ervan uitgaande dat er niet echt iets aan de hand is, zoals de garage mij vertelde. Daarom was ik verbaasd dat Eviltwin een fundamentele fout veronderstelde. Wordt een dergelijke fout alleen real-time geconstateerd?
_________________ Groet,
Frank
|
10 aug 2010 10:34 |
|
 |
rudge
C5club Rookie
Auto: c5 1.8 Berline Ligne Business
Opties: zelfdimmende binnenspiegel, PDC
Energielabel: C
kilometerstand: 185.000
Kleur: licht blauw
Naar boven
|
Deze foutmelding herken ik. Met name bij snelheden boven de 120 km/h kan dit optreden. Ik heb een keer een flink stuk 160 km/h gereden en mijn C5 ph 1 1.8 i lag ook aan het 'infuus' te piepen. Ik heb hierna andere benzine getankt en had nergens last meer van. Mijn lijkt dat al die sensoren veel te gevoelig afgesteld zijn. Ik vind het olieverbruik bij hogere snelheden ook behoorlijk!
Succes ermee!
_________________ Citroen C5 - comfort sur plus! -
|
10 aug 2010 17:26 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Een keertje slechte benzine tanken kan storingen opleveren,. als het echter voortdurend optreedt zit een of andere regelwaarde structureel te dicht bij zijn grens. Op de lange termijn moet je dat niet willen!
Je kunt rijdend al die waardes uitlezen. Mogelijk geeft dat een aanwijzing. Een goede monteur kan dat diagnotiseren.
De computer weet ook niet alles.
10 aug 2010 23:50 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Als er echt iets is mis is (en daar lijkt het sterk op) dan is gewoon doorrijden vragen om nog meer problemen. Onverbrande benzine in de uitlaat bijv sloopt je kat en de lambda sensoren. Een probleem met de olie levert timing problemen lemen op (hangende kleppen) te weinig lucht en een brandstofoverschot. Na een melding op je dahsboard MOET er een fout zijn opgeslagen, daar hoef je niet eens een Lexia voor te hebben om die uit te lezen (OBD is genoeg) Citaat: Mij lijkt dat al die sensoren veel te gevoelig afgesteld zijn. Het motormanagement constateert simpelweg dat de verbranding niet compleet is, er ontstekingen overgeslagen worden of iets anders. Dat kun je dan wel ontkennen, maar het probleem is er wel degelijk. De lambda sensoren MOETEN zo gevoelig zijn, omdat anders de kat eraan gaat. De kat moet perfect werken omdat je anders emissies niet haalt, etc.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 aug 2010 09:02 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Naar boven
|
Het vreemde is dus dat volgens de garage (Motorhuis in Den Haag) er helemaal niets opgeslagen is in de boordcomputer. Bij rijden in de stad heb ik nergens last van. Alleen op de snelweg. En er is niets te merken aan de motor op het moment dat de melding wordt gegeven.
Het lijkt erop dat ik een second opinion moet gaan vragen. Weet iemand of garage Herweijer in de Sinaasappelstraat in Den Haag daar een goede kandidaat voor is?
_________________ Groet,
Frank
|
11 aug 2010 09:37 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Bouwjaar: 2002
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
ik heb dezelfde ervaring, inmiddels ruim drie jaar geleden, storing uitlaatgas/katalysator na een snelle rit in Frankrijk van een uur of 7 en hoge buitentemperaturen, een motor die enorm schudde en op twee cylinders leek te lopen. Zowel in Frankrijk als in Nederland laten uitlezen en geen fout opgeslagen. Wel de bobine vervangen en storing nooit meer teruggeweest. Ik zeg niet dat dit voor de topic starter de oplossing is want een 1.8 heeft dacht ik een andere bobine en er kunnen sowieso vele oorzaken zijn.
|
11 aug 2010 12:04 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Naar boven
|
Als er verder geen merkbare gevolgen zijn, de melding houdt vanzelf op en het uitlezen van de boordcomputer levert ook niets op, kan ik er toch gewoon mee doorrijden?
Deze maand heb ik de auto een jaar, en gedurende dat jaar trad deze melding steeds op als ik op de snelweg reed. Dat gebeurt niet zo vaak, ik rijd meestal in de stad. Pas na ermee op vakantie te zijn geweest, en de melding dus vaak kwam, ben ik ermee naar de garage gegaan. Dat deed ik ook omdat tijdens de vakantiecheck, niet geconstateerd was dat er iets met de motor aan de hand was. Daarom liet ik de boordcomputer uitlezen, in de hoop dat de reden van de melding ontdekt zou worden. Maar dat leverde dus niets op, en ik kreeg alleen het advies om de brandstof of motorolie te veranderen. Daarom stelde ik de vraag op dit forum, in de hoop dat iemand hetzelfde probleem had gehad en er een oplossing voor had gevonden. Bijvoorbeeld door benzine van een bepaald merk te tanken, of een bepaald soort motorolie te gebruiken.
De bobine vervangen lijkt me een vrij rigoreuze oplossing, maar als dat de enige is, moet ik dat misschien toch overwegen. Helaas kan er geen garantie voor gegeven worden dat dit inderdaad voor mij ook de oplossing is.
_________________ Groet,
Frank
|
11 aug 2010 12:17 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
tank je Total Fina
|
11 aug 2010 12:23 |
|
 |
forza nec -ede
|
hallo allemaal, ik heb hetzelfde probleem gehad. Terug uit Zuid-Frankrijk net voorbij de ring Antwerpen, stromende regen kwam ik stil te staan. Na een paar minuten stotterend naar een afslag kunnen gaan, Belgische wegenwacht erbij, uitgelezen op twee computers,alleen melding van overslaande cilinders, onverbrande dus vuile benzine in de kat. De aardige Belgische wegenwacht zij dat het kwam door te langzaam rijden in een te hoge versnelling. Ik rij in een c5 break 2.0 2003. Ik lees hier overal dat het de meest voorkomende storing is met dit type auto, ben ik lekker mee. grtjs
|
11 aug 2010 12:31 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Naar boven
|
willy4 schreef: tank je Total Fina Nee, ik tank meestal Texaco. Daar begon ik mijn vakantie ook mee, onderweg werd dat Esso, Shell, Leclerc en weer Esso.
_________________ Groet,
Frank
|
11 aug 2010 12:36 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3