Auteur |
Bericht |
marcelbest
|
 koelvloeistof loopt op
op dit moment van schrijven zijn wijn in frankrijk op vakantie zo'n 1000 km van huis. na zo'n 700 km te hebben gereden zonder problemen liep in een keer de temperatuur van het koelvloeistof op. zo erg dat hij aangaf dat hij te hoog was en aangaf stop.vreemd genoeg wordt de temperatuur van het motorolie niet hoger. dit euvel doet zich vooral voor als ik flink een berg langdurig op moet of lang stil moet staan. eigenlijk helemaal niet zo gek om dat ik dan niet veel wind vang. Heel dit euvel heb ik 2 jaar geleden ook gehad op ongeveer de zelfde plaats. ben er uiteindelijk ook gewoon mee naar huis gekund maar een paar maanden bleek de thermostaat kapot te zijn. deze is dus een kleine anderhalve maand geleden vervangen. nu denk ik dat hij weer kapot is wat ik wel heel vreemd vind. Heeft iemand nog suggesties wat het nog meer kan zijn. of kan iemand mij vertellen waar deze thermostaat zich bevindt. Zit deze op de onderste slang of de bovenste. Is het mogelijk om dit met een afbeelding te laten zien zodat ik dat hier te plekken kan verhelpen.
Graag hoor ik spoedig iets van jullie
|
08 aug 2010 18:24 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 518 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
 Re: koelvloeistof loopt op
Schakel je bergop wel op tijd terug in een lagere versnelling ??? Als je een caravan trekt moet je dit zeker doen, zdat je ong. 2000-2500 toeren draait, anders wurg je je motor en gaat hij inderdaad oververhitten. Maar je schrijft dat het ook na lang stationair draaien is.....werkt je automatische fan wel ? Als je temperatuur bij stationair oploopt dient die aan te slaan. Volgens mij kan het de termostaat niet zijn, want dan is ie al snel oververhit.....of misschien is het gewoon een kuur van de elektronika. Maar troost je, op dit forum zitten een hoop mensen die er echt wel wat vanaf weten en je niet in de kou (sic) laten staan 
|
08 aug 2010 18:36 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Ik had het wel over een diesel wat dat toerental betreft maar een benzine moet je ook rustig laten trekken 
|
08 aug 2010 18:38 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
draait de ventilator nog als die niet draait, de maxi zekering van 50A nazien
|
08 aug 2010 18:43 |
|
 |
marcelbest
|
ventilator draait goed,staat zelfs nog vaak te draaien na dat ik de motor af zet. Ik mag toch verwachten van een 3.0 v6 dat ik daar makkelijk de bergen mee op kom. het enige wat ik als probleem kan zien is dat het hier qua temperatuur richting de 30 graden gaat,maar dat zou toch geen probleem moeten zijn. Ik schaam me wel met zo'n beetje het neusje van de zalm qua citroen en dan nog wel in frankrijk zelf met dit probleem te komen staan.
|
08 aug 2010 19:40 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
zit het net van de radiator en condensor niet dicht met insecten en bladeren enzo...
|
08 aug 2010 19:44 |
|
 |
marcelbest
|
Nop. Om ook nog even te vermelden zo'n 2 jaar geleden heb ik er een nieuwe radiator in gezet.
|
08 aug 2010 19:59 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Ja vriend, zo'n drieliter zou met de bergen moeten spelen en als de fan zijn werk doet, radiator buiten zuiver is en nieuwe radiator en thermostaat......ik zou op zeker spelen en even langs een citroendealer gaan daar; kost misschien een beetje maar pakken goedkoper als een in frut gedraaide motor en dan ben je zeker! Tenminste, dat zou ik doen
|
08 aug 2010 22:16 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Maar je jaagt de motor wel in de toeren?
Anders is er namelijk geen vermogen beschikbaar.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 aug 2010 22:23 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Als het niet ligt aan de doorstroming van je koelvloeistof kan het zijn dat je vuldop niet goed meer werkt. Als je koelsysteem geen druk meer kan opbouwen dan verlaagt dit je kookpunt van je koelvloeistof. En met luchtbellen in je systeem kan je doorstroming belemmeren.
Op hoogte is het kookpunt ook lager. In combinatie met een slechte vuldop is 1+1, 2. De druk die de dop moet vasthouden is ongeveer 1,4 bar. Verder moet je een berg niet nemen met lage toerentallen, je circulatie is door het lage toerental ook minder. Het "nieuwe rijden" is niet van toepassing in de bergen en met zware belading of een flinke aanhanger.
verder kun je nog bekijken of je radiateur nog schoon is en net vervuild met vliegenlijken ed. Ook kan het zijn dat een van je ventilatoren niet meer goed werken of ernstig vervuild zijn. Op grote hoogte koelt de ijle lucht minder goed dan op zeeniveau en moet je koelsysteem schoon en goed in orde zijn.
|
09 aug 2010 01:35 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Is het niet gewoon de temperatuursensor?
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
09 aug 2010 12:35 |
|
 |
marcelbest
|
zelf weet ik ook niet of dit nu echt een serieus probleem is. Ik kan er gewoon mee rijden en sta hier vaak stil in een file in de stad. dan loopt hij ook niet overdreven op. van de week een kleine 80 km gereden niet echt heet gelopen,wil ik een parkeergarage inrijden net daarvoor loopt hij in een keer op. heb vandaag de radiator eens goed schoongespoten,maar hij zag er toch niet echt vuil uit. ga toch ook eens proberen om wat meer toeren te maken,al valt dat niet mee met een v6.
|
09 aug 2010 18:40 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Wel toch, een versnelling lager met wat minder snelheid heeft het allemaal wat minder te lijden in zwaardere omstandigheden. De fans moeten in deze omstandigheden toch vaak bij springen en met wat meer toeren minder belasting (lees snelheid) hou je het zaakje wat beter koel.
In de bergen is het toch heel anders rijden en je kunt het de ervaringsdeskundigen aldaar best vragen.
|
09 aug 2010 22:55 |
|
 |
marcelbest
|
Nu weer terug van vakantie terug te zijn even mijn bevindingen. Door inderdaad een versnelling terug te nemen waardoor hij wat meer toeren moet maken ging het eigenlijk best goed. De omstandigheden zijn daar toch wel wat anders dan bij ons. behoorlijke bergen hoge temperatuur en dan behoorlijk wat gewicht(grote caravan). Dus heb door middel van zelf mijn rij gedrag aan te passen weer een leuke vakantie gehad. Maar door weer eens over de auto na te hebben moeten denken en terug kijkent dat wij deze auto weer een jaartje of 4 rijden begint het bij mijn vrouw en mij zelf weer een beetje te kriebelen om naar een nieuwe auto op zoek te gaan,Wat trouwens altijd een leuke bezigheid blijft bij mijn. Moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds elke dag erg geniet van deze auto. Zal dus een hele klus zijn om een waardige opvolger te vinden.
|
28 aug 2010 20:04 |
|
 |
|