Ureum is voor NO_x reductie. Door toevoeging van Ammoniak (in de vorm van Ureum opgelost in water, zeg maar urine) is het mogelijk om NO_x te reageren tot N2, maar zoals gezegd met een FaP+EGR+oxi-kat. is dat praktisch niet nodig, oa. doordat je de boel anders kunt afstellen. Zelfs aan de allerstrengste eisen kan worden voldaan zonder Ureum-kat. Er is nog ruimte voor verbetering in de vorm van actief gekoelde EGR.
Daarnaast heeft Citroën ook ervaring met NO_x opslag en reductie. Dat deed men op de HPi met een Barium-kat.
Citaat:
Maar een ander vraagje,moet ik die kat ook ooit schoonmaken?
De oxidatie-kat is open en zal wel wat aanslag opvangen (roet), maar het oppervlak werkt als katalysator en zal zichzelf proberen schoon te houden. De deeltjes worden er dus afgebrand. Daarbij neemt hun grootte iets af (20%) maar ze verdwijnen niet. Je kunt het meten als een lichte PM10 reductie. Schoonmaken is niet nodig, wel af en toe de auto de sporen geven.
Voor de volledigheid, types emissieregeling in de uitlaat (reductie):
3weg-kat, benzine: regelt NO_x, CO & HC (>99%)
oxidatie-kat, Diesel: reduceert CO & HC (>80%)
Ureum injectie, Diesel: reduceert NO_x (80%)
Barium opslag, benzine: reduceert NO_x (80%?)
FaP+Eolys: Diesel (roet)deeltjes (>99%)
De eerste drie werken als continu proces.
De laatste twee ïn twee fasen: opslag en afbranden.
NB
Ureum injectie gebruikt relatief veel Ureum (1L/1000km?, 20dkm bijvullen!)
Barium regenereert veel (3sec/1min) Dus relatief veel afbranden op een korte opslagtijd.
FaP regenereert iedere ~500km, (1min/10uur) Relatief weinig tijd, relatief laag Eolys gebruik (1L/40dkm, >120dkm bijvullen)