Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 uitlaat van hdi 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 19 dec 2009 19:28
Berichten: 142
Woonplaats: Boxtel
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht uitlaat van hdi
Ik heb een vraagje, gister mijn C5 op de brug gehad en even naar de uitlaat gekeken, nu valt me op dat er een soort demper aan de voorzijde zit.
Waar dient deze voor, lijkt namelijk op een kat.
En bij mijn weten heeft een diesel geen kat, tenminste staat niks van in de handleiding bij een 2.0 hdi.
Iemand een idee?


30 jul 2010 20:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: uitlaat van hdi
Waarom zou een Diesel geen kat hebben?

Geen geregelde 3weg kat vergelijkbaar met een benzinemotor nee.
Maar talloze andere katalysatoren zijn mogelijk op een Diesel.

De simpele HDi heeft dacht ik een simpele kat voor additionele CO en HC verbranding (met luchtoverschot).
Ook de HDi's met FaP hebben een katalysator (voor-kat tbv het verhogen van de uitlaatgas temperatuur)

Daarnaast zijn er katalysatoren voor NO_x reductie maar dat is wat complexer.
Het effect van een simpele kat is overigens wel dat je in een gebied kunt opereren waar minder NO_x ontstaat, omdat je anders kunt regelen (ten kost evan meer HC).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


31 jul 2010 14:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 19 dec 2009 19:28
Berichten: 142
Woonplaats: Boxtel
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: uitlaat van hdi
Bedankt voor je antwoord E-T.Ik weet dat er op diesels ook een kat kan zitten,werk bij DAF en daar zit zo'n mooi systeem op met ureumtank en al,voor schonere uitlaatgassen te krijgen.Maar had alleen niet gedacht dat die van mij er een zou hebben.Was uitgegaan van 2 dempers eigenlijk,zeker omdat er ook niks van in mijn handleiding staat.De FAP diesels wist ik.

Maar een ander vraagje,moet ik die kat ook ooit schoonmaken?Zeker omdat af en toe bij kickdown gebruik een wolkje uit de uitlaat komt.Die moet dan ook eerst door de kat heen lijkt me en zal daar ook een laagje achterlaten,lijkt me.
Mvg W


31 jul 2010 17:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13955
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: uitlaat van hdi
werk bij DAF en daar zit zo'n mooi systeem op met ureumtank en al,voor schonere uitlaatgassen te krijgen.


ja maar de karterontluchting komt gewoonweg op straat terecht


31 jul 2010 17:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 19 dec 2009 19:28
Berichten: 142
Woonplaats: Boxtel
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: uitlaat van hdi
@willy4 Dat zal dan waarschijnlijk wel mogen van de hoge heren van de emissie eisen.Voldoet aan de strengste eisen van het moment,zover ik weet.Trouwens de overloop van de koelvloeistof komt ook gewoon op straat terecht
Maar we hadden het niet over DAF,we hadden het over de C5.
Mvg W


31 jul 2010 17:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: uitlaat van hdi
Ureum is voor NO_x reductie. Door toevoeging van Ammoniak (in de vorm van Ureum opgelost in water, zeg maar urine) is het mogelijk om NO_x te reageren tot N2, maar zoals gezegd met een FaP+EGR+oxi-kat. is dat praktisch niet nodig, oa. doordat je de boel anders kunt afstellen. Zelfs aan de allerstrengste eisen kan worden voldaan zonder Ureum-kat. Er is nog ruimte voor verbetering in de vorm van actief gekoelde EGR.

Daarnaast heeft Citroën ook ervaring met NO_x opslag en reductie. Dat deed men op de HPi met een Barium-kat.

Citaat:
Maar een ander vraagje,moet ik die kat ook ooit schoonmaken?


De oxidatie-kat is open en zal wel wat aanslag opvangen (roet), maar het oppervlak werkt als katalysator en zal zichzelf proberen schoon te houden. De deeltjes worden er dus afgebrand. Daarbij neemt hun grootte iets af (20%) maar ze verdwijnen niet. Je kunt het meten als een lichte PM10 reductie. Schoonmaken is niet nodig, wel af en toe de auto de sporen geven.

Voor de volledigheid, types emissieregeling in de uitlaat (reductie):
3weg-kat, benzine: regelt NO_x, CO & HC (>99%)
oxidatie-kat, Diesel: reduceert CO & HC (>80%)
Ureum injectie, Diesel: reduceert NO_x (80%)
Barium opslag, benzine: reduceert NO_x (80%?)
FaP+Eolys: Diesel (roet)deeltjes (>99%)

De eerste drie werken als continu proces.
De laatste twee ïn twee fasen: opslag en afbranden.
NB
Ureum injectie gebruikt relatief veel Ureum (1L/1000km?, 20dkm bijvullen!)
Barium regenereert veel (3sec/1min) Dus relatief veel afbranden op een korte opslagtijd.
FaP regenereert iedere ~500km, (1min/10uur) Relatief weinig tijd, relatief laag Eolys gebruik (1L/40dkm, >120dkm bijvullen)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


01 aug 2010 12:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.