Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Auteur |
Bericht |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Mn broer, die een Mercedes 200cdi(getuned) rijdt, heeft even ervaren hoe het is om die nieuwe auto's, met turbo benzine motoren, te rijden. Zijn Merc + caravan=1000kg had panne(zijn Merc heeft 480000 op de teller, pomp+turbo defect) in Spanje. De ANWB bracht toen een vervangauto, een VW Passat Blue Motion(nieuwe). Om het kort te houden, die is totaal in elkaar gedraaid op de hellingen in Spanje. Toen kreeg hij een Insigna 1.6 met 180pk. Idem dito. Mijn broer houdt van opschieten dus gaat met die Merc altijd 130 km/u, helling of niet. Hij zei dat die VW en Opel een ramp waren. Piekerige vermogens en slecht op de hellingen. Prima zonder caravan maar met....? Zijn die motoren kwa constructie te licht? Als je naar het gewicht van die turbo motoren kijkt zijn ze lichter dan de atmosferische motoren en al helemaal lichter dan de diesel motoren. Met die hogere pk's zou je toch denken dat ze zwaarder gebouwd moeten zijn....of zie ik dat verkeerd?
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
30 jul 2010 12:01 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Kan hij het niet gewend zijn om met andere motoren te rijden?
Een te hoge versnelling om maar op te schieten kan best slecht zijn...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 jul 2010 12:03 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Je raakt een punt wat ik me ook heb afgevraagd. Downsizing is de trend: enorm hoge vermogens uit kleine motorblokken persen. Het kan niet anders dan dat dat de eisen aan constructie, ontwerp en onderhoud beïnvloedt. Ik heb redelijk recent ook gehoord dat de VW Scirocco met 1.4 TSI (180 pk) erg vaak onder de 100.000 km als in de soep is loopt. Het kan haast geen toeval zijn.
Het grootste probleem lijkt me, dat testen van dit soort producten in de ontwikkelfase, gezien de tijdsdruk, minder uitgebreid gebeurt dan vroeger; en dat de gemiddelde gebruiker er anders mee omgaat dan testrijders (cf. Het Nieuwe Rijden) en dat daarom de gevolgen daarvan pas ruim na introductie en verkoop bekend worden.
Vooralsnog prijs ik me gelukkig met mijn 2liter en 'slechts' 110pk...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
30 jul 2010 12:23 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
De Passat met DSG wou steeds een hogere versnelling kiezen zodat ie zuinig bleef rijden, lagere toeren dus. Dat schoot dus niet op. De Insigna had een enorm turbogat en als je dan hoogtoerig ging rijden met die caravan had ie weer geen power. Je moest binnen een bepaalde bandbreedte blijven om op te kunnen schieten.
PS Harm, mijn broer heeft verschillende auto's waaronder ook hele oude. Hij weet dondersgoed hoe je moet rijden(op koppel).
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
30 jul 2010 17:10 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Zijn maar ideeën die ik opper... Ik krab me altijd achter de oren als ik kreten als "altijd opschieten met caravan" en zo lees. Dat komt bij mij altijd over als gassen, ongeacht staat en toestand van voertuig en weg... Maar ik kan me voorstellen dat die laagtoerige benzinemotoren niet erg blij zijn met grote belastingen bij die lage toeren. Waren de uitvalsredenen bij beide auto's dezelfde?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 jul 2010 17:34 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Ik rijd ook graag door hoor met een caravan. Waarom treuzelen. Ik val in slaap bij 80km/u. Mijn caravan, 1350kg, is sowieso te zwaar om er heel hard mee te rijden. Ik heb tenslotte maar 200nm en heeeeel veel gewicht te trekken. 100-110km/u is goed te doen. Harm, wat ik begrepen heb is de passat geploft, gewoon kapot, en de insigna er mee uitgescheden(stil gevallen).
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
30 jul 2010 17:57 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Het wordt dan leuk om de verschillende faalredenen te weten, om een juist oordeel te kunnen geven over de auto's of het rijgedrag van je broer 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 jul 2010 19:11 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Mn broer zei dat die motortjes onderin gewoon doodvallen. Je moet dan met flink wat toeren de helling op. Zn diesel, blijkt een 220cdi te zijn, heeft onderin ook wel een turbogat maar valt dan toch op een grote, 2.2ltr atmosferische motor terug. Een 1.6 atmosferisch(in het turbogat)is in dat geval natuurlijk piepklein.
PS mijn broer rijdt stevig maar dat doe ik ook. Ik heb , ten alle tijde een 2ltr motor, en dat is heel geruststellend. Een 1.6THP valt in het turbogat terug naar een 1.6ltr. Voor de C5 met een caravan erachter erg klein.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
30 jul 2010 22:04 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Misschien is je broer een heel aardige man en hij weet vast veel van auto's. Maar als ik het verhaal zo lees zegt het meer over het rijgedrag van je broer als over de kwaliteit van de auto's. Met een caravan erachter urenlang 100-110 in een warmer klimaat lijkt me niet goed voor geen enkele auto en dan hebben we het nog niet eens over de veiligheid en hoe warm de caravanbanden worden. Citaat: Mijn caravan, 1350kg, is sowieso te zwaar om er heel hard mee te rijden. Ik heb tenslotte maar 200nm en heeeeel veel gewicht te trekken. 100-110km/u is goed te doen. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
31 jul 2010 08:44 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
100-110km/u mag geen probleem zijn bij 35C. Hij reed 130km/u bij 38C in Zuid Spanje. ook helling op, met zijn Merc dan. Tuurlijk is dat erg zwaar voor een auto. Ik rijd gemiddeld 4-5000km met de caravan per vakantie, hij rijdt er minstens 7 a 8. hij heeft wel een kleinere caravan dus dat doet er ook wel toe. Maar met mn C5+caravan 100-110km/u rijden is totaal geen probleem. Ik rijd dan absoluut geen plankgas want dan gaat ie ook richting 130(op de vlakke weg). Met de C4 Picasso 1.8 was het ook geen probleem 100-105(als er niet teveel tegenwind stond) aan te houden. En de caravan banden blijven koel genoeg als je maar op de druk in de banden let. Ik heb nooit kokende auto's gehad. Zelfs mn Xsara met 1.6 had er geen last van. Daarom zweer ik ook bij Citroen benzine motoren. Ik vind het ontzettend fijne motoren(C5 heeft uiterst vlakke koppelkromme  ). Het koelwater is/was nooit te heet.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
31 jul 2010 10:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
 ehhh... 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
31 jul 2010 10:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Wat heeft de ervaring van iemand die niet weet hoe hij met auto's om moet gaan met de C5 te maken? Het gaat n.b. om een kapotte Benz Diesel en een stukke Passat Diesel. Dus de topictitel slaat überhaupt nergens op.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 jul 2010 14:28 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Benzine turbo motoren, degelijkheid?
Je kan een link leggen met de C5 1.6 THP met behoorlijk wat PK's voor de inhoud, alhoewel dit in vergelijk met VAG producten nog zeer bescheiden is ... Dus qua degelijkheid m.i. beter dan er nog meer uit te persen. Het heeft m.i. verder niets met de C5 te maken dus een slotje 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
31 jul 2010 14:37 |
|
 |
|