Ik heb gisteren een zeer uitgebreide proefrit gemaakt met de C5 Tourer 1.6 THP Exclusive automaat met NG4, meedraaiend xenon en Hifi installatie... In één woord: WAUW!
Het is even wennen om met een automaat te rijden, maar naar een kilometer was ik al verkocht. Geen moment had ik het idee dat ik maar met een 1.6 benzine op pad was en de auto is heel erg stil, zelfs met de windvlagen die gisteren Nederland teisterden. Ook viel de stabiliteit rechtuit op, in mijn huidige 407 heb ik beduidend meer last van harde wind. Het motorgeluid is bij snel optrekken wel redelijk aanwezig, maar het klinkt eerder als een grote motor dan een klein motortje dat heel hard moet werken. Wanneer een constante snelheid bereikt is, zakt het geluidsniveau aanzienlijk en is de motor nauwelijks te horen.
De vering is ook heerlijk, het is meteen duidelijk wanneer ik over de N11 rij: de vering van een hydropneumatische Citroën is nog steeds onovertroffen als het aankomt op het wegwerken van grote hobbels. Helaas houdt de vering nog altijd niet van korte felle hobbels, waar het als vanouds een beetje op slaat. Wat mij verbaast is het verbruik, ik haalde met file en veel stadsverkeer toch makkelijk 1:13,5 en dat in een automaat! Met mijn handgeschakelde 407 kom ik nooit verder dan 1:12... Misschien komt het ook wel omdat deze auto een erg kalmerende invloed op mij uitoefent, het rijdt een beetje als een limousine, heel ontspannen waardoor ik ook minder de neiging heb om te gaan jakkeren.
Verder zijn alle voor- en nadelen van de C5 al uitgebreid besproken (weinig opbergvakjes, onmogelijke bekerhouder, etc.), maar als laatste vond ik het Hifi systeem van Philips weinig toevoegen. Ik ben nogal een audiofiel, maar hoewel het geluid goed was, vond ik het niet een waanzinnige verbetering t.o.v. de MyWay. Ik zou het zelf in ieder geval nooit op de optielijst aanvinken. De meedraaiende xenon lampen dan weer wel, dat werkt voorbeeldig en heeft echt een toegevoegde waarde! 
Al met al ben ik helemaal om, ik ga nog een proefrit maken in een handgeschakelde versie om te vergelijken, maar gezien mijn dagelijkse files denk ik dat het toch echt een automaat wordt. Nu alleen nog bepalen welke kleur het gaat worden. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van het grijs (rijden al veel te veel van rond) en het rood is volgens de configurator niet mogelijk op de uitvoering die ik wil. Blijft dus over:
- Mativoire (die zie je maar weinig rijden)
- Bleu Bourasque (die zie je heel veel rijden)
- Bleu Abysse (die zie ik maar weinig rijden, tot nu toe 1 gezien)
Bij de dealer heb ik nog even in een Tourer gezeten met panoramadak, maar dat beviel niet. Mooi uitzicht hoor, maar de consequentie is dat ik geen hoofdruimte meer heb voorin en dat ik op de achterbank ook ineens met mijn hoofd tegen de hemel aan zit...
Ach ja, een luxeprobleem noemen ze dat geloof ik