Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....oftewel, je zult dat probleem alleen kunnen oplossen door er andere, progressievere veren onder te zetten.
En naar ik denk moeten er dan ook andere dempers onder.
Trouwens, in de huidige situatie zul je extra veel problemen hebben als de auto stevig beladen is, heb je dat al ervaren?
Groet,
JW
En naar ik denk moeten er dan ook andere dempers onder.
Trouwens, in de huidige situatie zul je extra veel problemen hebben als de auto stevig beladen is, heb je dat al ervaren?
Groet,
JW
Hoi JW,
Ja beladen is natuurlijk lastig als de veren niet progressief genoeg zijn. Hij komt dan ook flink lager te liggen en gelukkig is de trekhaak het laagste punt dus het heeft nog nooit voor problemen gezorgd.
Moet eerlijk zeggen dat ik met name het doorslaan op de bumpstops op hoge snelheden op de autobahn helemaal zat was.
Dus inmiddels is de auto weer teruggebouwd naar de standaard vering!
Lelijk van buiten maar als je erin zit een veel betere compromis.
Op onze mooie vlakke, nederlandse, klaverbladen helt het allemaal wat meer over en het stuurt wat minder strak in maar dat nemen we maar op de koop toe.
Groet Chris
Ja beladen is natuurlijk lastig als de veren niet progressief genoeg zijn. Hij komt dan ook flink lager te liggen en gelukkig is de trekhaak het laagste punt dus het heeft nog nooit voor problemen gezorgd.
Moet eerlijk zeggen dat ik met name het doorslaan op de bumpstops op hoge snelheden op de autobahn helemaal zat was.
Dus inmiddels is de auto weer teruggebouwd naar de standaard vering!
Lelijk van buiten maar als je erin zit een veel betere compromis.
Op onze mooie vlakke, nederlandse, klaverbladen helt het allemaal wat meer over en het stuurt wat minder strak in maar dat nemen we maar op de koop toe.
Groet Chris
Ik heb er sterkere achterveren op laten zetten. De wokkels veerden helemaal door op drempels met een deel van het hockeyteam achterin. Na even wennen rijdt het best lekker, iets stugger.
Sterkere achterveren in combinatie met std. voorveren?
Heb net een vakantie met de caravan er achter gehad en dan zijn de standaard veren achter ook een beetje te slap ja.
Heb net een vakantie met de caravan er achter gehad en dan zijn de standaard veren achter ook een beetje te slap ja.
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Idem hier, ik vind de achterveren ook aan de slappe kant. Ik krijg al de kriebels als ik een (stevige) drempel (relatief rustig) nader en ben aan het wachten op de 'klap' van het doorslaan op de rubbers. Dit had ik elders ook al eens opgemerkt.
Zou wat mij betreft ook wat harder/progressiever mogen.
Zou wat mij betreft ook wat harder/progressiever mogen.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Je kunt toch van die rubberblokken tussen je veren steken om ze progressiever te maken?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ik zou toch zowel voor als achter, als demping aanpakken als je iets gaat doen. Evt icm een lichte verlaging.
Echte sportveren+dempers zijn vaak in hoogte instelbaar (op een brug).
Door de lange wielbasis kun je wel wat verschil voor-achter toestaan, maar een gebalanceerde modificatie voor en achter is slimmer.
Houd bij het verlagen ook rekening met de sporing! (+evt camber). Ik zat van de week met verbazing te kijken naar wheeler dealers die een Porsche 944 opknapten en wel verlaagden, maar niet de sporing controleerden
en er vervolgens nog het circuit mee opgingen ook.
Iets anders wat wellicht over het hoofd gezien is: er bestaan zelf-hoogte-regelende schokdempers. (oa. Boge Nivomat) en schokdempers met een luchtaansluiting die je met een (externe) compressor kunt oppompen bij zware belading/sleurhut. Dergelijke techniek kom je ook nog wel eens tegen bij andere merken als standaard op hun luxere stations.
http://www.brakeandfrontend.com/Article ... units.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar simpeler is het de boel in te ruiten voor eentje met bollen
Echte sportveren+dempers zijn vaak in hoogte instelbaar (op een brug).
Door de lange wielbasis kun je wel wat verschil voor-achter toestaan, maar een gebalanceerde modificatie voor en achter is slimmer.
Houd bij het verlagen ook rekening met de sporing! (+evt camber). Ik zat van de week met verbazing te kijken naar wheeler dealers die een Porsche 944 opknapten en wel verlaagden, maar niet de sporing controleerden
Iets anders wat wellicht over het hoofd gezien is: er bestaan zelf-hoogte-regelende schokdempers. (oa. Boge Nivomat) en schokdempers met een luchtaansluiting die je met een (externe) compressor kunt oppompen bij zware belading/sleurhut. Dergelijke techniek kom je ook nog wel eens tegen bij andere merken als standaard op hun luxere stations.
http://www.brakeandfrontend.com/Article ... units.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar simpeler is het de boel in te ruiten voor eentje met bollen
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
@ EvilTwin,
Helemaal met je eens maar als je weet dat dit projectje een leasewagen van nog geen half jaar oud betrof dan kan je je misschien voorstellen dat er niet een mooi schroefsetje is gezocht.
Natuurlijk is veren vervangen zonder de dempers aan te passen nooit de beste oplossing en met nieuwe dempers ging het nog maar naarmate ze ouder werden werd de combinatie met de lagere veren ook minder.
In maart 2009 was er voor de PH3 tourer trouwens helemaal niets beschikbaar en heeft de dealer er een set van de Peugeot 407 Sedan onder geschroefd. Stond geweldig, reed onbeladen, op de vlakke weg, ook heel goed maar was niet onder alle omstandigheden een goede oplossing.
Inmiddels staat de teller op 162000 km. en volgende maand gaat de auto voor z'n derde verjaardag weg.
De volgende auto wordt waarschijnlijk ook niet meer verlaagd, voor de lange afstanden en de inmiddels wat mindere rug wou ik het comfort maar zien te behouden.
Helemaal met je eens maar als je weet dat dit projectje een leasewagen van nog geen half jaar oud betrof dan kan je je misschien voorstellen dat er niet een mooi schroefsetje is gezocht.
Natuurlijk is veren vervangen zonder de dempers aan te passen nooit de beste oplossing en met nieuwe dempers ging het nog maar naarmate ze ouder werden werd de combinatie met de lagere veren ook minder.
In maart 2009 was er voor de PH3 tourer trouwens helemaal niets beschikbaar en heeft de dealer er een set van de Peugeot 407 Sedan onder geschroefd. Stond geweldig, reed onbeladen, op de vlakke weg, ook heel goed maar was niet onder alle omstandigheden een goede oplossing.
Inmiddels staat de teller op 162000 km. en volgende maand gaat de auto voor z'n derde verjaardag weg.
De volgende auto wordt waarschijnlijk ook niet meer verlaagd, voor de lange afstanden en de inmiddels wat mindere rug wou ik het comfort maar zien te behouden.



