Auteur |
Bericht |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Ok, zullen we nu maar verder on topic  ?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
22 jun 2010 11:06 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Menno schreef: Je rijdt er vast nog wel eens in, het is geen vergelijk met de huidige ... maar ja die is natuurlijk als nieuw  Maar het is wel voor mij de eerste maal dat ik 'problemen' specifiek met de automaat heb, moest er eens van komen na 5 automaten van Citroen  , ... Had het echter met de AL4 verwacht en niet met een ZF ... Dit lezende en nog eens overdenkende. Volgens mij is de V6 die momenteel via het forum in onderdelen verkocht wordt ook aan de kant gezet vanwegen een defecte bak. Komt bij de V6 misschien toch wat vaker voor? 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
22 jun 2010 12:37 |
|
 |
luc
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 18 apr 2010 00:23 Berichten: 562 Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Ik heb altijd gehoord dat de ph1 automaten zeer goede bakken zijn. Ik heb wel gemerkt, dat als je de olie ververst van de bak dit duidelijk merkbaar is. Je krijgt er haast een nieuwe bak voor terug. Is de bak in kwestie ook wel eens ververst? 
|
22 jun 2010 12:49 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Even de puntjes op de I. Een Ph1, afhankelijk van de uitvoering, heeft ongveer 20 ecu´s. Eentje voor de automaat inderdaad. Wat je hebt gepoogd te updaten en dus mis is gegaan is de BSI, niet de ecu van de automaat. Het is als het flashen van de bios van je PC. Gaat dat mis op een kritiek moment dan is het onherstelbaar kapot.
gr Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
22 jun 2010 16:29 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Ga je me nu vertellen dat de BSI stuk is? Want met een andere compu doet ze het gewoon goed hoor! geen storingen geen foutmelding en ze gaat gewoon uit de P Dat doet ze met mijn compu niet  En als ik mijn bak computer in die van jos stop is het hetzelfde Storing hier storing daar! Dus hoe kan het dan zijn dat de ecu van de BSI veranderd is?????? Maar ik wacht op uitleg Ronald 
_________________ Greetz Martijn
|
22 jun 2010 17:20 |
|
 |
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Waar bevindt zich dan die ECU van de automaat?
Overigens heb ik ook een keer de olie van de automaat laten verversen, preventief. Nu heb ik geen ervaring met automaten maar ik kon niet echt verschil merken, de 4HP20 schakelt prima, mijn enige commentaar op het schakelen is het bij rustig rijden soms wat twijfelachtige/onvoorspelbare schakelgedrag en de zo nu en dan optredende schok bij het terugschakelen vlak voor je stilstaat. Maar ik kreeg niet een gevoel een heel andere bak te hebben na het olie verversen.
Ik vraag me overigens toch ook af in hoeverre de rijstijl van de bestuurder van invloed is op de levensduur van de automaat; kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
|
22 jun 2010 17:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Jalu schreef: Ik vraag me overigens toch ook af in hoeverre de rijstijl van de bestuurder van invloed is op de levensduur van de automaat; kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? De levensduur van de automaat is zeker afhankelijk van de rijstijl, als de olie er zwart uitkomt is dat zwarte afkomstig van de koppelingsplaten. Als je het gaspedaal iedere keer tot op de bodem intrapt moet de bak bij het schakelen toch dat vermogen opvangen en verwerken. Natuurlijk wordt dat opgevangen in samenwerking met het motormanagement maar toch moeten de platen het koppelen. Als zo'n bak uit elkaar moet is het ook duidelijk te zien hoe de stalen nokken van de platen ingeslagen zijn in het aluminium koppelingshuis. Diegenen die al eens aan een koppeling van een motor of bromfiets hebben gewerkt weten wat ik bedoel. Als je heel weinig gas geeft zal de bak meestal bij lager toeren schakelen en opschakelen op momenten dat je het gas net iets los laat. Er komt dan vrijwel geen kracht op de platen en de koppelingen en de slijtage is belangrijk minder. Onderstaande foto van een "natte" koppeling geeft een idee.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
22 jun 2010 18:42 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Jalu schreef: Waar bevindt zich dan die ECU van de automaat?
Die bevind zich onder de zekeringkast onder de motorkap dat is de eerst compu waar je tegenaan kijkt Bij de 2,2hdi en de v6 is die van Bosch en bij de andere is het Siemens
_________________ Greetz Martijn
|
22 jun 2010 19:06 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Yep idd, ... en dat is gewoon een losse Ecu, zie dus ook niet in waarom de Bsi dan overleden is  , het is een los onderdeel! Citaat: Ik vraag me overigens toch ook af in hoeverre de rijstijl van de bestuurder van invloed is op de levensduur van de automaat; kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Lijkt mij vrij essentieel .... zelf gooi ik b.v. de bak nimmer in R wanneer de auto nog voorwaarts rijdt, om omgekeerd in de D , danwel het uiterste vragen wanneer de techniek ( olie ) nog koud is ... Citaat: Als je het gaspedaal iedere keer tot op de bodem intrapt moet de bak bij het schakelen toch dat vermogen opvangen en verwerken Tja, dat lijkt mij niet zo'n probleem, mits je netjes warm rijdt ... Mijn 2.2 schakelde boterzacht ( zelf geen hick-up bij terug schakelen wat soms voorkomt als je bijna stilstaat ) ... en dat na 350.000km, en die moest toch echt aan de slag wanneer alles netjes warm was  Klaverblaadje schreef: Komt bij de V6 misschien toch wat vaker voor?  Lijkt mij stug , ... de 2.2 liegt er ook niet om qua trekkracht. ( meer koppel dan een V6 ) V6 heeft enkel flink meer PK's
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
22 jun 2010 20:03 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Het is juist het koppel dat de krachten (en dus de slijtage) in een overbrenging bepaalt...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
23 jun 2010 07:50 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Precies. Daarom zie je bij de opgave van automaat fabrikanten altijd het koppel waarvoor de bak ontworpen is. Niet het vermogen. Ik kan de getallen niet onmiddellijk terugvinden, maar het is iets van 330 Nm voor de 4HP20. Ik vind dat nog wel ergens....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 jun 2010 10:13 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Update.... compu zit er in en ze schakeld boterzacht en doet verder normaal!! nu zo nog even aan de Lexia want ze geeft nog bak storing omdat de compu uit 2,2hdi komt en het een V6 is dus dat horen jullie
_________________ Greetz Martijn
|
23 jun 2010 10:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Kun je dat verduidelijken? Ik had eerder begrepen dat de oude computer overgezet was, en dat was die van de V6. Klopt dat niet?
Als er nu een 2.2 HDi computer aan gekoppeld is zou 'ie anders moeten schakelen, die is anders geprogrammeerd. Die zou dan van andere Firmware voorzien moeten worden, die voor de V6 uitvoering.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 jun 2010 11:08 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
Eventjes voor Martijn invallen: Klopt, de Bosch computer van de bak biedt een aantal opties: C5, C5nogwat  , C8, sedan, break, 2.2 hdif en V6. Gewoon de juiste aanklikken en telecoren. 
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
23 jun 2010 12:58 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Ecu Automaat stuk!
C5V6EXCLUSIVEBREAK schreef: Maar ik wacht op uitleg Ronald  Verkeerd begrepen van mijn kant. Ik dacht je de BSI uitgewisseld had met Josop, maar nu begrijp ik dat je inderdaad de automaat ecu hebt uitgewisseld zoals je al schreef. Excuus voor de verwarring. Wat ik niet zeker weet, misschien dat iemand anders het wel weet, waar je iets wijzigd met een software update voor de automaat. Ik ga ervanuit dat alle update-bare code in de BSI zit waardoor in dit geval de geupdate BSI de ecu van de automaat anders gaat aansturen. Of gaat de update code via de BSI over de bus daadwerkelijk naar de betrokken ecu? Gr. Ronald Ps. Mooi dat het is opgelost!
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
23 jun 2010 18:57 |
|
 |
|