C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: load index

Bericht door EvilTwin »

JW-NHS schreef:Daarom is de spanning achter vaak hoger dan voor, om er voor te zorgen dat de auto geen overstuurneigingen krijgt.
De voorgeschreven bandenspanning voor de C5 is achter lager dan voor, behalve bij zware belading of belasting (hoge snelheden)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door JW-C5 »

Zó is dat dan bij de C5 Berline.
Bij mijn Break is 'ie voor en achter gelijk, 2.5, en bij belasting moet er achter 0,5 bij.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: load index

Bericht door EvilTwin »

Nee hij is 2,5/2,2 (v/a), bij zware belading 2,5/2,6bar.
Exact hetzelfde als bij de Berline, of bij de Ph.I met 16".
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door Harm »

Bij mijn break ook 2,5/2,5...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2010 12:03
Auto: C5 X business plus
Opties: vaenw
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2022
Energielabel: D
Organummer: ?
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 42000
Kleur: perla black
Locatie: Vlissingen
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: load index

Bericht door Kl408 »

EvilTwin schreef:Nee hij is 2,5/2,2 (v/a), bij zware belading 2,5/2,6bar.
Exact hetzelfde als bij de Berline, of bij de Ph.I met 16".

Bij mij staat op de deurstijl anders niet 2,5/2,5 maar 2,3/2,3 of bij belasting 2,3/2,8 . Ze zullen toch niet elke auto die ze maken voorzien van een persoonlijk tintje zeker ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door Maarten »

Misschien verschil ph1/ph2...?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door JW-C5 »

Kl408 schreef:
EvilTwin schreef:Nee hij is 2,5/2,2 (v/a), bij zware belading 2,5/2,6bar.
Exact hetzelfde als bij de Berline, of bij de Ph.I met 16".

Bij mij staat op de deurstijl anders niet 2,5/2,5 maar 2,3/2,3 of bij belasting 2,3/2,8 . Ze zullen toch niet elke auto die ze maken voorzien van een persoonlijk tintje zeker ;)
De V6 is wat zwaarder en potenter dan een 2.0.
Wellicht is dát de reden dat er voor mijn Break V6 2.5/2.5 staat bij normale, en 2.5/3.0 bij volle belading.
De banden er onder zijn standaard 215/55x16.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: load index

Bericht door Menno »

Ik denk tevens een verschil tussen de PH1 & PH2 zoals Maarten ook opmerkt ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:11
Auto: Seat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EGS6
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: load index

Bericht door jadatis »

Dan kun je ook de vraag stellen: waarom neemt men banden met andere specificaties dan de originele door de fabrikant gebruikte. Daar zijn namelijk met de bewuste formule en zijn toevoegingen, de adviesdrukken op bepaald.
Maar ik stop met verder discussiëren daarover. Mogelijk is topicstarter met mijn informatie geholpen, dan lees ik dat ook graag.
Verdere discussie kan ook per Persoonlijk bericht, dan blijven de reacties hier verder on topic.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door JW-C5 »

jadatis schreef:Dan kun je ook de vraag stellen: waarom neemt men banden met andere specificaties dan de originele door de fabrikant gebruikte. Daar zijn namelijk met de bewuste formule en zijn toevoegingen, de adviesdrukken op bepaald.
Maar ik stop met verder discussiëren daarover. Mogelijk is topicstarter met mijn informatie geholpen, dan lees ik dat ook graag.
Verdere discussie kan ook per Persoonlijk bericht, dan blijven de reacties hier verder on topic.
Dat blijf je alsmaar stellen, en ik stel daar tegenover dat dit niet klopt.
De door de fabrikant opgegeven drukken worden bepaald op basis van veel parameters, waarbij 'gewenste rijeigenschappen' een heel belangrijke rol spelen :idea:
Dat zie je al met de voorbeelden hierboven aangehaald: voor dezelfde 215/55x16W band, gebruikt onder de C5 Break, worden door Citroën verschillende drukken genoemd.
Ik blijf bij de stelling: hou je aan het voorschrift van de fabrikant, ga NOOIT lager zitten dan hij aangeeft. Iets daarboven is OK, als je het gedrag wat wilt beïnvloeden, maar weet wat je doet :!:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door Klaverblaadje »

JW-NHS schreef:Ik blijf bij de stelling: hou je aan het voorschrift van de fabrikant, ga NOOIT lager zitten dan hij aangeeft. Iets daarboven is OK, als je het gedrag wat wilt beïnvloeden
Dat weet ik, dat weet ik.....

Maar een C5 rijdt zoveel comfortabeler als je de spanning met 0,2 vermindert.

Daar hebben we hier al eerder over gesproken.

Lange rit gaat bij mij alles op maximum, maar rondom huis met alle verkeersdrempels wil ik comfort.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: load index

Bericht door JW-C5 »

Aan jou de keus, uiteraard.
Daarmee neem je een zeker risiko, en zolang je je daarvan bewust bent en de gevolgen accepteert als het misgaat.....
Voorts dat daardoor het brandstofverbruik toeneemt :idea:

Hoe was het ook al weer met die Pick-ups in de USA?

Niet voor niets is er in de nieuwe regelgeving opgenomen dat nieuw uitgebrachte auto's vanaf 2012 (?) voorzien moeten zijn van bandenspanningssensoren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: load index

Bericht door EvilTwin »

In de VS zijn bandenspanningen meestal gespecificeerd om nooit boven de 130km/h te komen.
Doe je dat wel dan gelden er gelijk andere voorschriften (~0,5bar hoger).
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:11
Auto: Seat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EGS6
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: load index

Bericht door jadatis »

JW-NHS schreef:Aan jou de keus, uiteraard.
Daarmee neem je een zeker risiko, en zolang je je daarvan bewust bent en de gevolgen accepteert als het misgaat.....
Voorts dat daardoor het brandstofverbruik toeneemt :idea:

Hoe was het ook al weer met die Pick-ups in de USA?

Niet voor niets is er in de nieuwe regelgeving opgenomen dat nieuw uitgebrachte auto's vanaf 2012 (?) voorzien moeten zijn van bandenspanningssensoren.

Groet,
JW
Dan doel je op de Ford Explorer /Firestone-Afaire waarbij meer dan 100 doden gevallen zijn door Roll-over ongelukken waarvan veel door klapbanden veroorzaakt werden.
Ford beschuldigde Firestone van ondeugdelijke banden en Firestone beschuldigde Ford van te smalle sproobreedte in combinatie met te hoog zwaartepunt, en ook het gebruik van te lage bandendruk.
Firestone heeft in het stof moeten bijten, maar later waren de adviesdrukken van Ford toch hoger.
De Amerikaanse TRA rekende met de zelfde basisformule als de Europese , maar gebruikte daar voor gewone autobanden een lagere macht van 0,5 ipv 0,8 die Europese ETRTO al vanaf het begin van de radiaalband gebruikte voor alle banden van gewone tot truck-banden. Dit leide bij gereduceerde loads tot lagere drukken.
Volgens mij heeft deze affaire gelijd tot de tegenwoordige overdreven hoge adviesdrukken, en het in Europa niet meer aangeven van de adviesdrukken voor normaal gebruik ( 3 personen en wat bagage).
Vanaf 2005 heeft de TRA de formule naar die van de ETRTO opgewaardeerd.

Een suggestie voor een verbeterde formule en vergelijk met de macht-formules staat in dit artikel
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... dloads.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Eindconclusie daarin is dat als je de macht-formule wilt blijven gebruiken dat je dan voor de grotere wielen van tegenwoordig voor gewone autobanden beter macht 0,82 kunt gebruiken , voor LT-banden 0,9 en trucckbanden 0,95.
Dus zelfs de tot nu toe veiliste europese moet geeft soms nog te lage druk.
B
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:58
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: load index

Bericht door jtbakker »

dat op een C5 break bijvoorbeeld de load index 94 in de deur staat, heeft gewoon te maken omdat ook deze banden gemonteerd zijn. Citroens worden altijd op michelin afgeleverd, en de bandenmaat 205/65/15 is bij michelin alleen maar verkrijgbaar met load index 94.

Neem je nu dezelfde C5 maar kies je voor optionele origine citroen velgen, bijvoorbeeld een 16 inch, dan krijg je banden in de maat 215/55/16. Deze worden alleen door michelin geleverd met load index 93 of 97. (deze laatste is reinforced)
De banden die om de originele 16 inch liggen hebben load index 93. Dus dat is al weer lagen dan de load index 94.

dan nog een vergelijking:

citroën C5 1.8i break
standaard met 205-65-15 94 H
massa leeg: 1346 kg
max toel. gewicht : 1971 kg
max laaqdvermogen: 625 kg
aanhanger geremd : 1300 kg

Een maat van me heeft ewen 308 sw 1.6 hdi premiere.
standaard met lichtmetalen velgen 205-55-16 91 V
massa leeg: 1470 kg
max toel. gewicht : 2150 kg
max laaqdvermogen: 680 kg
aanhanger geremd : 1400 kg

De peugeot is zwaarder en mag meer belasting aan. Kortom, load index is grotendeels bepaald door de bandenmaat die verkrijgbaar is door Michelin, waarbij load index 91 prima volstaat.

Succes
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
Plaats reactie