Auteur |
Bericht |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Koppakking en vragen
Hallo forumleden,
Zojuist teruggkeerd van 10 dagen Oostenrijk met de C5. Ik rij een C5 2.0i 16V op LPG met ondertussen ruime 280.000 km ervaring. Totnutoe zonder grote problemen en uitermate betrouwbaar. Echter sinds een week of 3 lekt de C5 motorolie. Kleine beetjes welliswaar, maar het is duidelijk te zien waar ik de C5 parkeer. Nu staat de C5 momenteel in de garage vanwege vervanging van de uitlaat en de monteur heeft op mijn verzoek gekeken naar de olielekkage. Tot mijn schrik komt de monteur tot de conclusie dat de koppakking lek is. Hierdoor lekt ie olie. Ik ga zometeen de auto weer ophalen en kan dan even alles goed doorpraten met de monteur. Let wel, de monteur (eenmansgarage) heeft er geen baat bij want hij kan de koppakking niet vervangen. Enkele vragen heb ik ondertussen wel: 1. Is het mogelijk dat de olielekkage van een lekke koppakking is? (motor draait goed rond, geen vermogensdip en heeft net nog ruime 2000 km gereden op duitse snelwegen, motor is nooit warm gelopen). 2. Mocht het de koppakking zijn, is het dan verstandig om de cilinderkop ook te vervangen voor een frisser exemplaar gezien de kilometerstand en het LPG-rijden. (wanneer zijn de kleppen uitgesteld?) 3. Als ik de koppakking ga vervangen, is het dan wijs om de distributieriem ook te vervangen? Levensduur is precies halverwege. Ik rij veel, anders moet de riem over anderhalf jaar vervangen worden. 4. Zijn er verder nog tips voor het zelf vervangen van de pakking? Nokkenaskeerringen vervangen? Rekbouten vervangen?
Dit zijn totnutoe mijn vragen. Hoopvol wacht ik op antwoord. Natuurlijk heeft vervangen van de auto ook al op mijn lijstje gestaan. Dit zou mogelijk kunnen zijn, maar of het verstandig is?
|
04 jun 2010 13:02 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
1: kan het niet zijn dat de kleppendekselpakking, die zich boven de koppakking zit, olie lekt? Indien het de koppakking zou zijn, mengt de olie zich met de koelvloeistof vice versa maar dit betekent niet per definitie dat de olie uit het blok geperst wordt! 2: moeilijk te beoordelen, hangt ervan af hoe de kop en de kleppen er uit zien (mocht het de koppakking zijn) 3: cylinderkop er af betekent nieuwe distributieriem 4: als de boel open zou moeten dan e.e.a. beoordelen
|
04 jun 2010 15:41 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
als er een oliekanaal in het motorblok dicht aan de buitenzijde licht ,kan die olie naar buiten lekken zonder dat er olie bij het koelwater komt
|
04 jun 2010 17:02 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
Ik hoop dat er nog meer reacties komen. Weet iemand of er aan de achterkant van het motorblok oliekanalen door de koppakking gaan aan de buitenkant? Iemand enig idee hoe lang de kleppen meegaan op LPG bij de C5?
|
07 jun 2010 12:29 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
Het zal in ieder geval een dure reparatie worden zonder dat het de waarde van de auto verhoogt.
De auto parkeren waar het geen kwaad kan en af en toe dat kleine beetje olie bijvullen en eens goed nadenken wat je gaat doen. Haast en ondoordachte beslissingen kosten in zulke gevallen veel geld.
Het ziet eruit alsof het veel olie is, maar in de praktijk zul je het haast niet merken aan het oliepeil.
Vroeger (en in Engeland nu nog) lekten alle auto's olie en sloeg er niemand acht op, nu is iedereen gelijk in paniek.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 jun 2010 12:40 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
Klaverblaadje schreef: Vroeger (en in Engeland nu nog) lekten alle auto's olie en sloeg er niemand acht op, nu is iedereen gelijk in paniek. idd en ook nu nog is het maximale toegestane olie-verbruik in de orde van 1L per 1500km. Niet dat ik er blij mee zou zijn als het daarop zou zitten (ik ben eerder 1L /20dkm gewend) maar dat is nu eenmaal de officiële grens.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 jun 2010 13:57 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
EvilTwin schreef: Klaverblaadje schreef: Vroeger (en in Engeland nu nog) lekten alle auto's olie en sloeg er niemand acht op, nu is iedereen gelijk in paniek. idd en ook nu nog is het maximale toegestane olie-verbruik in de orde van 1L per 1500km. Niet dat ik er blij mee zou zijn als het daarop zou zitten (ik ben eerder 1L /20dkm gewend) maar dat is nu eenmaal de officiële grens. IK bedoelde het meer in de zin van de olievlekken op straat, onze TD lekte geweldig, maar op de peilstok was het bijna niet te zien. Als je kritisch gaat kijken op parkeerplaatsen in Nederland zie je dat er heel wat auto's moeten zijn die flink olie lekken. Doe je hetzelfde in Engeland, dan zitten daar alle parkeerplaatsen onder de vette vlekken.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 jun 2010 14:15 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
Over een enkele vlek op de parkeerplaats maak ik me ook geen zorgen. Ik heb vroeger BX gereden en die lekte altijd wel een of andere vloeistof. Ik ga zeker ook geen overhaaste beslissingen nemen, maar ben wel op zoek naar informatie. Bij Bart Ebben zag ik dat eengebruikte cilinderkop 440 euro kost. Dus dat is niet zomaar iets om te vervangen als het niet nodig is. Vandaar mijn vraag of iemand weet of de kleppen bijna uitgesteld zijn na 280.000 km. En ja, ik begrijp ook dat de reparatie er niet voor zal zorgen dat de automeer waard wordt, maar ja, dat is voor iedere reparatie. Wat ik wil is nog ongeveer 2 a 3 jaar in deze auto rijden en dan bij 400.000 km een andere C5 kopen. Zo lang het niet meer gaat lekken, maak ik me nog geen zorgen. Echter ik wil me wel al voorbereiden, mocht het erger worden, dat ik zelf aan de slag kan. De bedoeling is dat ik zelf de cilinderkop ga vervangen tegen de tijd dat het ecxht nodig mocht blijken te zijn. Overigens ben ik zojuist op zoek geweest naar de olielekkage. De klepdekselpakkingen zijn het zeker niet. Een flink stuk lager, heel moeilijk te zien, aan de achterkant van het blok, tegen de ditributieriem aan, is het blok nat van de olie.
|
07 jun 2010 16:22 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
als de distributie riem nat wordt van de olie gaat deze stuk
|
07 jun 2010 16:58 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
Met de Xantia een keer precies hetzelfde gehad. Bleek een keerring van de nokkenas te zijn. Kosten vielen toen erg mee, hoop voor jou op hetzelfde euvel 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
07 jun 2010 18:14 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
nat van de olie of wellicht koelvloeistof? Ik zou zeker de db-riem checken of deze nat is; je kunt de bovenste distributieriemkap verwijderen: 5 inbusboutjes met een haaks inbussleuteltje losdraaien (ze kunnen er niet uitvallen) en de kap voorzichtig naar boven verwijderen. Het is een beetje pielen maar ik doe dit elk jaar bijn mijn C5 om de staat van de riem te controleren.
|
07 jun 2010 21:13 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Koppakking en vragen
Distributieriem is helemaal droog. Nokkenaskeerringen zijn (helaas) lekvrij. Het lekt niet bij de distributieriem, maar aan de achterkant van het blok tegen de distributiezijde aan.
|
07 jun 2010 22:35 |
|
 |
|