Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Hoe zit t hiermee? Als ik een motor(bij mijn C5) vergelijk die 5000km op benzine heeft gelopen en 1tje die 5000km op LPG heeft gelopen dan zie ik aan de bougie dat er bij benzine korsten op de bougies zitten. Bij LPG is dit brandschoon. Waarom dan toch hogere wegenbelasting? Klopt toch niet. LPG is toch de schoonste brandstof voor motoren, minste roet en fijnstof en dan toch een hogere belasting. Hoewel ik in de D klasse zit kwa CO2 waarde zou ik toch in C moeten zitten met LPG.
Uit milieu overwegingen zou dit toch veel beter uit de verf moeten komen.
Uit milieu overwegingen zou dit toch veel beter uit de verf moeten komen.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Dat heb ik me nou ook al eens afgevraagd.
Blijkbaar komt er in ieder geval minder roet vrij bij de verbranding. Maar hoe zit dat met CO en NOx?
Blijkbaar komt er in ieder geval minder roet vrij bij de verbranding. Maar hoe zit dat met CO en NOx?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Natuurlijk moet je meer betalen, de Nederlandse staat heeft niet zoveel interesse in het feit dat LPG schoon is, maar meer in de hoeveelheid geld die jou auto binnenbrengt.bgt schreef: Waarom dan toch hogere wegenbelasting?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
http://www.drivelpg.co.uk/the_benefits.phpMaarten schreef:Dat heb ik me nou ook al eens afgevraagd.
Blijkbaar komt er in ieder geval minder roet vrij bij de verbranding. Maar hoe zit dat met CO en NOx?
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
LPG heeft voor zover ik weet een betere en schonere verbranding. Vergeet ook niet dat de prijs pakken lager ligt en vadertje staat dit ook voelt
Compensatie of iets dergelijk?
Belastingen zijn niet etisch maar economisch

Compensatie of iets dergelijk?
Belastingen zijn niet etisch maar economisch


C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Wat leesvoer, misschien dat het helpt of een helder beeld geeft
http://www.ce.nl/?go=home.downloadPub&i ... 02994aa64d" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vnpi.nl/Modules/Documents%20 ... studie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan

http://www.ce.nl/?go=home.downloadPub&i ... 02994aa64d" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vnpi.nl/Modules/Documents%20 ... studie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Op een Liter LPG zit veel minder belasting dan op een liter benzine of diesel (zowel absoluut als percentueel gezien)
Johan
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Aardgas is overigens nog schoner. En stoot minder CO2 uit .
Hoe korter de koolwaterstof keten, hoe (relatief) minder er koolstof in het molecuul zit. Wat dat betreft is methaan/ ethaan het beste (aardgas dus). Butaan en propaan (lpg dus) komt de 2e plek.
Maar ja, er zijn ook andere koolwaterstoffen die tegelijk vrijkomen bij winning en dus ook gebruikt moeten worden. Je kunt niet stellen dat als we allemaal aardgas gingen gebruiken milieu problemen opgelost waren.
Als de km heffing op CO2 basis was doorgegaan zou er een nieuwe markt zijn ontstaan voor lpg autos af fabriek, die lager in de CO2 geklasseerd zouden worden.
Hoe korter de koolwaterstof keten, hoe (relatief) minder er koolstof in het molecuul zit. Wat dat betreft is methaan/ ethaan het beste (aardgas dus). Butaan en propaan (lpg dus) komt de 2e plek.
Maar ja, er zijn ook andere koolwaterstoffen die tegelijk vrijkomen bij winning en dus ook gebruikt moeten worden. Je kunt niet stellen dat als we allemaal aardgas gingen gebruiken milieu problemen opgelost waren.
Als de km heffing op CO2 basis was doorgegaan zou er een nieuwe markt zijn ontstaan voor lpg autos af fabriek, die lager in de CO2 geklasseerd zouden worden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Het is niet zozeer de lengte van de koolstofketen die bepaalt hoe vervuilend de brandstof is, maar meer specifiek om de gevormde energie per koolstof. Hoewel dat in de praktijk nog steeds betekent dat methaan schoner is dan ethaan, propaan, enzovoorts is wel waar.exroosje schreef:Hoe korter de koolwaterstof keten, hoe (relatief) minder er koolstof in het molecuul zit. Wat dat betreft is methaan/ ethaan het beste (aardgas dus). Butaan en propaan (lpg dus) komt de 2e plek.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Toch is het een wel met het andere gekoppeld. Maar alleen als grove vereenvoudiging van de werkelijkheid. Helpt wel om het te begrijpen vind ik.
De hoeveelheid energie per koolstof wordt bepaald door het aantal verbindingen dat elk koolstof atoom aangaat.
Als we praten over onvertakte en volledig verzadigde koolwaterstoffen (C(n) H(2n+2) is het aantal verbindingen met waterstof (die bij verbranding energie "leveren" met naast een beetje CO2 uitstoot vooral H2O-water uitstoot) dus 2n+2 bij n koolstof atomen. Het aantal verbindingen met C atomen (die energie leveren met alleen CO2 uitstoot bij verbranding) is (n-1). Hoe kleiner n is, hoe meer de "+2" en de "-1" relatief gaan meetellen de goede kant op dus relatief minder CO2 en meer H2O vrij komt bij verbranding tov de geleverde energie. Hoe langer de keten, hoe meer de n telt en dus het om het even is. Bij n=1 t/m 4 (aardgas - lpg) zijn de effecten in elk geval duidelijk merkbaar.
Een gasauto stoot dus relatief meer waterdamp uit, vooral bij koude motor is dat goed te zien.
Bij benzine vs diesel zou het effect leiden tot een ongunstiger plaatje voor het zwaardere diesel. Daar is echter n zo groot dat het weinig uitmaakt en begint het betere rendement van dieselmotoren te overheersen. Bovendien zitten in benzine en diesel ook andere soorten koolwaterstoffen als bovengenoemd.
De hoeveelheid energie per koolstof wordt bepaald door het aantal verbindingen dat elk koolstof atoom aangaat.
Als we praten over onvertakte en volledig verzadigde koolwaterstoffen (C(n) H(2n+2) is het aantal verbindingen met waterstof (die bij verbranding energie "leveren" met naast een beetje CO2 uitstoot vooral H2O-water uitstoot) dus 2n+2 bij n koolstof atomen. Het aantal verbindingen met C atomen (die energie leveren met alleen CO2 uitstoot bij verbranding) is (n-1). Hoe kleiner n is, hoe meer de "+2" en de "-1" relatief gaan meetellen de goede kant op dus relatief minder CO2 en meer H2O vrij komt bij verbranding tov de geleverde energie. Hoe langer de keten, hoe meer de n telt en dus het om het even is. Bij n=1 t/m 4 (aardgas - lpg) zijn de effecten in elk geval duidelijk merkbaar.
Een gasauto stoot dus relatief meer waterdamp uit, vooral bij koude motor is dat goed te zien.
Bij benzine vs diesel zou het effect leiden tot een ongunstiger plaatje voor het zwaardere diesel. Daar is echter n zo groot dat het weinig uitmaakt en begint het betere rendement van dieselmotoren te overheersen. Bovendien zitten in benzine en diesel ook andere soorten koolwaterstoffen als bovengenoemd.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ik denk dat je onderscheid moet maken in "vervuiling"
1) HC (deels-onverbrande koolwaterstoffen) vluchtig LPG zou dan beter zijn dan de zwaardere en soms aromatische restanten van Diesel of Benzine. MAAR...er is nooit aantoonbaar gemaakt dat bijv. Dieseldamp slechter is dan Benzine. Alhoewel dit wel geprobeerd is door de Benzine-lobby in de VS.
2) verontreinigingen (zwavel etc.) sterk gereguleerd, ook voor benzine en Diesel ivm kat. Licht voordeel LPG
3) uitstoot verbrandingsproducten: waterdamp vs CO_2 voordeel LPG zoals hierboven uitgelegd
4) CO: restant van niet volledige verbranding, voordeel Diesel (verbrandt met luchtoverschot)
5) NO_x: wordt algemeen verondersteld de oorzaak te zijn van smog. Maar dat is nog steeds niet hard te maken. De interactie tussen uitlaatgassen, zonlicht, ozon en -jawel- waterdamp is te complex om te modelleren. Wiskundige modellen hiervoor zijn aantoonbaar onjuist. Een ding staat vast, smog is eigenlijk geen probleem in NL, vanwege de geografische ligging en gebrek aan hoogbouw.
6) PM, deeltjes. De uitstoot van Diesels met roetfilter is lager dan de ambiënte lucht. NB Zeezout, rubber, remblokstof etc. zijn ook PM en niet gereguleerd. De uitstoot van die laatste twee is inmiddels meer dan er uit de uitlaat komt!
NB voor de enige echt aantoonbaar giftige uitstoot (CO=koolmonoxide) ligt het voordeel absoluut bij Diesels.
NB2 Ozon (O_3) is ook giftig, maar is ongereguleerd en wordt helaas niet gemeten, omdat het ook spontaan kan ontstaan (zie smog) Het is wel waar mensen het meest direct last van hebben! Het komt ook uit bijv laserprinters. Ozon kennen we ook van de Ozonlaag, maar dat is dus op een hoogte waar we er wél wat aan hebben
NB3: HC's waterdamp en CO_2 zijn broeikasgassen. Waterdamp is logischerwijs niet gereguleerd (zou onzin zijn) maar sommige HC uitstoot weegt zwaarder dan CO_2, als broeikasgas en de vluchtige HC uit LPG kan wat dat betreft een groter probleem zijn dan de zwaardere HC uit benzine of Diesel.
1) HC (deels-onverbrande koolwaterstoffen) vluchtig LPG zou dan beter zijn dan de zwaardere en soms aromatische restanten van Diesel of Benzine. MAAR...er is nooit aantoonbaar gemaakt dat bijv. Dieseldamp slechter is dan Benzine. Alhoewel dit wel geprobeerd is door de Benzine-lobby in de VS.
2) verontreinigingen (zwavel etc.) sterk gereguleerd, ook voor benzine en Diesel ivm kat. Licht voordeel LPG
3) uitstoot verbrandingsproducten: waterdamp vs CO_2 voordeel LPG zoals hierboven uitgelegd
4) CO: restant van niet volledige verbranding, voordeel Diesel (verbrandt met luchtoverschot)
5) NO_x: wordt algemeen verondersteld de oorzaak te zijn van smog. Maar dat is nog steeds niet hard te maken. De interactie tussen uitlaatgassen, zonlicht, ozon en -jawel- waterdamp is te complex om te modelleren. Wiskundige modellen hiervoor zijn aantoonbaar onjuist. Een ding staat vast, smog is eigenlijk geen probleem in NL, vanwege de geografische ligging en gebrek aan hoogbouw.
6) PM, deeltjes. De uitstoot van Diesels met roetfilter is lager dan de ambiënte lucht. NB Zeezout, rubber, remblokstof etc. zijn ook PM en niet gereguleerd. De uitstoot van die laatste twee is inmiddels meer dan er uit de uitlaat komt!
NB voor de enige echt aantoonbaar giftige uitstoot (CO=koolmonoxide) ligt het voordeel absoluut bij Diesels.

NB2 Ozon (O_3) is ook giftig, maar is ongereguleerd en wordt helaas niet gemeten, omdat het ook spontaan kan ontstaan (zie smog) Het is wel waar mensen het meest direct last van hebben! Het komt ook uit bijv laserprinters. Ozon kennen we ook van de Ozonlaag, maar dat is dus op een hoogte waar we er wél wat aan hebben

NB3: HC's waterdamp en CO_2 zijn broeikasgassen. Waterdamp is logischerwijs niet gereguleerd (zou onzin zijn) maar sommige HC uitstoot weegt zwaarder dan CO_2, als broeikasgas en de vluchtige HC uit LPG kan wat dat betreft een groter probleem zijn dan de zwaardere HC uit benzine of Diesel.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Mooi leesvoer hier. Hoe komt het dat diesels soms zo'n enorme rookwalm uitstoten op de snelweg, dat zie je vooral bij Duitse auto's met 1.9TDI motoren. Is dat het regeneratieproces van de roetfilters?
Ook bussen kunnen bij het wegrijden een enorme wolk zwarte rook in jouw gezicht spuiten. Bij LPG auto's ruik/zie je niets
als die wegrijden. Bij benzine ruik je al veel meer. Ben hiervoor achter mn eigen auto gaan fietsen en liet mn zoon overschakelen van benzine naar lpg(bij optrekken van de auto).
Dat 1 dieselauto net zoveel vervuild(roet/fijnstof) als 20(120x voor fijnstof) auto's die op LPG rijden is wel een dramatisch contrast. De steden worden ook pikzwart van al die roet.
Ben ook verbaasd als je bij VROM kijkt hoe weinig positief ze daar over LPG schrijven tov van diesel.
Als je het Engelse onderzoek(zie 1 van de verwijzingen door een forumlid) leest zie hoe vervuilend diesels zijn dan vraag je je toch af hoe weinig aandacht hier voor is.
Ook bussen kunnen bij het wegrijden een enorme wolk zwarte rook in jouw gezicht spuiten. Bij LPG auto's ruik/zie je niets

Dat 1 dieselauto net zoveel vervuild(roet/fijnstof) als 20(120x voor fijnstof) auto's die op LPG rijden is wel een dramatisch contrast. De steden worden ook pikzwart van al die roet.
Ben ook verbaasd als je bij VROM kijkt hoe weinig positief ze daar over LPG schrijven tov van diesel.
Als je het Engelse onderzoek(zie 1 van de verwijzingen door een forumlid) leest zie hoe vervuilend diesels zijn dan vraag je je toch af hoe weinig aandacht hier voor is.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik denk het niet, de meeste VW's met 1.9TDI hebben geen roetfilter, in de tijd toen Citroen ze al toepaste wisten ze daar nog niet eens hoe ze het woord moesten schrijven.bgt schreef:Mooi leesvoer hier. Hoe komt het dat diesels soms zo'n enorme rookwalm uitstoten op de snelweg, dat zie je vooral bij Duitse auto's met 1.9TDI motoren. Is dat het regeneratieproces van de roetfilters?
Mijn 1.9TDI was perfect in orde, maar rookte altijd als er gewerkt moest worden, vooral bergop.
Je zou verwachten dat roet gepaard gaat met een hoog verbruik, maar nee hoor, wij reden 100.000km met een verbruik van 1:20,5
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Dat verklaard altijd die walm achter een passat. Is dit nu nog zo?
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Volgens VWbgt schreef:Dat verklaard altijd die walm achter een passat. Is dit nu nog zo?
Alle nieuwe Volkswagen worden standaard uitgerust met een roetfilter. Hiermee wordt tot wel 95% van het roet die een dieselmotor uitstoot afgevangen. Prachtig dus. Maar aangezien het roetfilter van de laatste jaren is, zijn oudere Volkswagens er nog niet mee uitgerust. Inderdaad, nóg niet. Ook u kunt een roetfilter laten inbouwen in uw Volkswagen. Dit is mogelijk bij de meeste Volkswagen TDI-modellen vanaf bouwjaar 1998. Zo houden we Moeder Aarde lekker lang mooi! Heeft u interesse in een RetroFitroetfilter? Vraag dan uw Volkswagen-dealer naar de mogelijkheden.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車