Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Zwarte doos in C5? De Event Data Recorder (EDR)
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Zwarte doos in C5? De Event Data Recorder (EDR)
even off topic maar ik lees altijd privacy dit en dat.. maar iedereen gooit tegenwoordig zijn eigen privacy tengrabbel kijk maar naar smoelboek, hyves etc etc.. zelfs hier.. fotoboek, auto's , via googlemaps laat dan ook nog iedereen zijn huis met auto zien en dan ook nog wanneer men op vakantie is... 
|
18 mei 2010 18:14 |
|
 |
macpro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 nov 2008 16:57 Berichten: 223 Woonplaats: 3e byte rechts
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Leuke discussie. Al helemaal omdat ik stom toevallig vandaag op weg naar huis me afvroeg of er niets zoiets bestaat als een zwarte doos voor auto's.
Moet toch redelijk eenvoudig te realiseren zijn, want er zitten inmiddels genoeg sensoren en computers in een moderne auto. Dan kan het langer opslaan van gegevens geen grote stap meer zijn. Bij ongevallen kan dit zeer zeker een goed inzicht geven over het gedrag van de auto's voor en tijdens de crash.
_________________ "I tawt I taw a puddy tat!" Tweety
|
18 mei 2010 18:58 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
macpro schreef: Bij ongevallen kan dit zeer zeker een goed inzicht geven over het gedrag van de auto's voor en tijdens de crash. En zó impliciet ook van dat van de bestuurder, ik heb daar geen moeite mee. Autorijden is een belangrijk onderdeel geworden van de samenleving, het is al lang geen individualistisch gebeuren meer. En daarmee heeft de samenleving ook een woordje mee te spreken, als er een keer iets goed mis gegaan is. Zie het verhaal van die $x!!!  in R'dam, die in een 30 km zône mensen doodreed, toen 'ie daar met dik over de 100 km/u doorheen scheurde. Als EDR algemeen ingevoerd wordt zou dat als side-effect ook wel eens een stevig preventieve werking kunnen hebben Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 mei 2010 21:09 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Als EDR algemeen ingevoerd wordt zou dat als side-effect ook wel eens een stevig preventieve werking kunnen hebben Dat is het vreemde dus; het zit overal al in (naar alle waarschijnlijkheid) maar je hoort er in Nederland niet veel over. In de VS, waar het dus al jaren gewoon is hoor je er ook al niks over. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 mei 2010 09:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Als die Recorders er inderdaad al in zitten, dan zouden ze zich op de ministeries eens achter de oren moeten krabben, en een afweging gaan maken of het bekendmaken van de aanwezigheid van EDR een positieve bijdrage gaat leveren aan de verkeersveiligheid. Uiteraard lokt dat een discussie uit over Privacy, wat mij betreft moet er door die zure appel heen gebeten worden.
Overigens, in de VS wordt in mijn perceptie veel gedisciplineerder gereden. Zó heb ik dat ervaren die keren dat ik daar was, en deels ook zelf reed. Daar zou dan minder uit gaan van de preventieve werking Als EDR daar "standaard" is, dan zou die Toyota-rijder die uiteindelijk door een politie auto gestopt werd, toch heel makkelijk door de mand vallen. Daar heb ik niks over gelezen, slechts dat Toyota niks heeft kunnen vinden bij die auto.
Groet, JW

|
19 mei 2010 10:22 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Overigens, in de VS wordt in mijn perceptie veel gedisciplineerder gereden. Zó heb ik dat ervaren die keren dat ik daar was, en deels ook zelf reed. Grapje zeker? Ik heb twee VS rijbewijzen en heb er genoeg gereden om te weten dat het absolute mafketels zijn. Slechte wegen icm belachlijk formaat auto's, opleggers die 75mph doen. Zestienbaanssnelwegen waarop men op de meest rechter banen met 90mph langs komt jakkeren. Hele families, huisraad en dieren in de bak van een pick-up, overstekende illegalen, geen apk, etc. Drinken, smssen, make-up, de amerikaan doet vanalles achter het stuur behalve rijden en op het verkeer letten. Kijk voor de gein eens naar hun ongevalsstatistieken. Hadden zij onze omstandigheden (gemengd verkeer, bochten, onoverzichtelijke steden) dan was dat nog een factor tien erger. Daar is iedere weg breed genoeg voor een vliegtuig, heb je veel minder kruispunten met bebouwing, veel een-richtingverkeer in steden (oneven/even wegen) en kom je een stukje buiten de bewoonde wereld, dan waan je je in Colombia oid. EDIT: dronken of aan het smssen, soms is het verschil niet te zien: http://jalopnik.com/5539085/texting-whi ... rible-idea
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 mei 2010 11:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Mijn ervaringen met (zelf) rijden in de VS zijn van de jaren '80 en '90. De laatste keer dat ik er was dateert november 2001, toen was ik een week in San Diego. Uit die tijd dateert mijn perceptie. Is er inmiddels zóveel veranderd, of heb ik al die keren in "roze wolken" gereden?
Groet, JW

|
19 mei 2010 12:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Abominabele rijders die Amerikanen .... 
19 mei 2010 12:49 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Ik zal wel in een ander Amerika geweest zijn, toegegeven, ik heb bijna niet in Californië gereden.
In de Mid-West des te meer, en ik zou willen dat er in Nederland net zo gereden werd. Geen hardrijders, geen bumperklevers, geen opgestoken middelvingers, behalve op tv.
Ja, de vrachtwagens mogen er net zo snel als de personenwagens en dan kun je wel eens een tijdje met 125/130 gelijk op rijden, maar tenminste geen urenlange inhaalpogingen met 85km.
In al die jaren heb ik er één keer een ongeluk gezien.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 mei 2010 13:19 |
|
 |
Rowi
|
Gezien de afmetingen van dat land, dat werelddeel, lijkt het me moeilijk om over "het rijden in Amerika" of over "de Amerikanen" te spreken. Dat is hetzelfde als spreken over het rijden in Europa, of over "de Europeanen". We generaliseren kennelijk erg graag, maar dat wist ik al.
|
19 mei 2010 15:20 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Klaverblaadje schreef: In al die jaren heb ik er één keer een ongeluk gezien. Als ze geen ongelukken zouden hebben was die EDR verplichting niet nodig geweest  Vergeet niet, voor de VS: -hoger dodental (VS=34.000/300milj, vgl NL 720/17milj) -daarvan door hun verkeersopbouw, aanzienlijk minder voetgangers en fietsers -meer gerommel achter het stuur -16+17jarigen -airbags al jaren verplicht (omdat ze geen gordels dragen) -torenhoge verzerkingen -geen apk -lompe barrels zonder wegligging -rijopleiding non-existent -veel drank & drugs hoger promillage toegestaan. zie je minder ongevallen? vreemd, ik heb ze vaak genoeg gezien, misschien omdat men niet langs de kant blijft wachten, te gevaarlijk, wordt afgeraden. waarom ervaar je minder agressiviteit? omdat men vooral met zichzelf (mobieltje/big gulp) bezig is EN omdat men nooit een vinger op zou steken, mocht de ander toevallig een wapen hebben. Citaat: Gezien de afmetingen van dat land, dat werelddeel, lijkt het me moeilijk om over "het rijden in Amerika" of over "de Amerikanen" te spreken. We hebben het over de USofA, en die hebben één NHTSB, dus ze vinden blijkbaar zelf dat je dat prima op een hoop kunt gooien. Wij gooien ook de cijfers voor Brabo's en Friezen door elkaar http://www.nhtsa.gov/FARSDe statistieken worden uiteraard gedomineerd door de grote staten, de grote steden, vandaar ook dat dat als representatief gezien kan worden. Maar het gedrag in de rimboe is niet fundamenteel anders.
|
19 mei 2010 15:46 |
|
 |
Rowi
|
EvilTwin schreef: Wij gooien ook de cijfers voor Brabo's en Friezen door elkaar  Dat is dan ook niet goed. Maar zoals gezegd: Generaliseren is ons kleine mensjes hier in NEEderland niet vreemd. Maar: geheel off-topic, overigens.
|
19 mei 2010 15:54 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Rowi schreef: Maar zoals gezegd: Generaliseren is ons kleine mensjes hier in NEEderland niet vreemd. Ik hoop dat je de ironie ziet in je eigen opmerking. 
|
19 mei 2010 16:12 |
|
 |
Rowi
|
EvilTwin schreef: Rowi schreef: Maar zoals gezegd: Generaliseren is ons kleine mensjes hier in NEEderland niet vreemd. Ik hoop dat je de ironie ziet in je eigen opmerking.  Ja hoor. Ook ik ben helaas een Nederlander en alle negatieve eigenschappen die ik dit volk toedicht zal ik ook wel bezitten. Het is niet anders. 
|
19 mei 2010 16:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
/OT Rowi schreef: alle negatieve eigenschappen die ik dit volk toedicht zal ik ook wel bezitten. Ik bedoel dat je opmerking de Nederlander generaliseert een generalisatie van jewelste is. Is dat met opzet op je punt te maken? Doet me denken aan die opmerking van Michael Caine uit Austin Powers: Citaat: There's only two things I hate in this world. People who are intolerant of other people's cultures and the Dutch. /OT Ik las overigens nog dit in het draadje Citaat: Als EDR daar "standaard" is, dan zou die Toyota-rijder die uiteindelijk door een politie auto gestopt werd, toch heel makkelijk door de mand vallen. Daar heb ik niks over gelezen, slechts dat Toyota niks heeft kunnen vinden bij die auto. Dat is is duidelijk niet het geval. Zoals ik al zei, EDR *is* daar al heel lang gestandaardiseerd, niet verplicht, maar wel wijdverbreid, dus de facto standaard. Maar de EDR in de airbag module registreert alleen de situatie tijdens een crash (oa. de snelheid en hoe die in de laatste miliseconden verandert) maar als je niet crasht (geen airbag inschakeling) dan registreerd hij helemaal niks: Geen Event dus geen Data.In dat Toyota geval (Prius iirc)werd de auto gewoon door de bestuurder tot stilstand gebracht, nadat hij weer bij zinnen was gekomen en het rempedaal gevonden had. Geen crash, geen data dus. Een totaal ander geval was de Lexus ES (=Toyota Avalon) die wél crashte (politieman+familie), maar je zult even in de EDR wiki moeten kijken of ook bijv de laatste gaspedaalstand en remdruk geregistreerd worden. Lijkt me wel handig. Ik ben benieuwd 
|
20 mei 2010 15:47 |
|
 |
|