Mbt regulier onderhoud, daar kijk ik toch wat anders tegenaan.
Bij mijn Xantia heb ik na 5 jaar een check laten doen en tegelijkertijd het filter laten vervangen.
Toen bleek dat van de oorspronkelijk inhoud van ca 850 gram HFC134a er bijna 250 verdwenen waren, da's dus zo'n 6 à 7% per jaar. Door de bank gaat men uit van iets van 10% verlies per jaar.
Voor de goede orde: ik gebruik de A/C met grote regelmaat, om er voor te zorgen dat de afdichtingen niet uitdrogen.
Vorig jaar, vier jaar later dus heb ik 'm opnieuw laten checken, zonder filterverwisseling. Toen bleek er ca 300 gram HFC134a verdwenen, het verlies wordt dus groter. En de koelende werking begon al wat af te nemen.
Ik laat mijn A/C dus wél checken, met enige regelmaat. Ook omdat ik er geen zin in heb tijdens een vakantie naar een warm land geconfronteerd te worden met een niet werkende A/C.
Dat is me een keer overkomen met m'n vorige Xant, een TCT Break uit 1996, de oorzaak toen was een electrische storing. Kostte me wel twee dagen om het te laten repareren, zonde van de tijd
Nú kan ik het gewoon plannen, op een moment dat het míj uitkomt.
Een complete check, incl. HFC134a wissel kun je voor weinig geld laten doen, zie
viewtopic.php?f=4&t=6867&start=60 Daar hangt maar een prijskaartje aan van 50 euro
Groet,
JW