Auteur |
Bericht |
theo embrechts
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 18 sep 2009 23:19 Berichten: 167 Woonplaats: waalre
Auto: c5 break exlusive automaat 2.0
Opties: RT2 trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09117
Productienummer: 0326
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Als je exact wil weten wat er voor olieen in je c5 moet hebben kan je hier kijken. Voor elke auto en ieder type ff kenteken ingeven en je vind alles. http://www.kroon-oil.com/nl/
_________________ c5 break exlusive automaat 2.0 echtgenote peugeot 206 en een trike rewaco hs4 , oudste zoon c5 break prestige , jongste zoon c4 coupe 1.6 vtr.
|
05 mei 2010 22:16 |
|
 |
Korg
C5club Fan
Geregistreerd: 16 feb 2010 23:58 Berichten: 89
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 323000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Tja, wat is dunner ... en wat is beter? Bij een multigrade staat het eerste getal voor de viscositeit bij koude, het tweede getal voor de viscositeit bij warmte. Een 5W40 is dunner en smeert dus als het koud is (bij koude motor, in de winter bijvoorbeeld) beter als een 10w40 of 15w40. Het tweede getal staat voor viscositeit bij warme motor als de olie warm is. Bij hoge temperaturen (in de zomer bijvoorbeeld) is een 5w30 dan ook dunner dan een 5w40 of 15w50. Toch wil je graag dat de olie (lees: de oliefilm tussen de draaiende delen) dan weer niet té dun wordt, en is een hoger 2e getal vaak beter. En dan is er nog de 'sterkte' van de olie: ik heb begrepen dat de kwaliteit van de olie beter is naarmate het verschil tussen het eerste en tweede getal kleiner is, dus liever een 15w40 dan een 5w40, of beter een 20w50 dan een 15w50. Een zgn Singlegrade scoort in dat opzicht altijd het beste, bv 30W, maar dan moet je vaker olie wisselen (in ons klimaat met grote verschillen tussen zomer en winter). En dat willen we niet, dus kiezen we voor een compromis.
5w30 is voor een C5 lekker in de winter, maar misschien wel wat te dun in de zomerhitte.
_________________ Ex: Mini 1000, Visa II RE; BX 1.4; BX 1.6 TRI; BX 1.9 D; Break Ligne Prestige 2.0 HDI Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
|
08 mei 2010 01:30 |
|
 |
Eric
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 jun 2009 17:48 Berichten: 19 Woonplaats: Balen Belgie
Auto: break tentation 16HDI
Opties: Parkeer sensoren achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10780
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: fulminator
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Heb mij drie bussen van 5 liter Total qaurtz ineo ECS 5w-30 aangeschaft via internet in Duitsland, komt verzendingskosten in op € 7,35 per liter.
|
09 mei 2010 16:58 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Wel in orde dan die Action olie , zag hem pas staan maar twijfelde erover . Zag bij eenpaar releningen dat C5 regelmatig met 10 W 40 is ververst ook , misschien wat dikkere beter bij hoge km stand 
|
16 mei 2010 02:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Bij een 1.8i zonder hydro-stoters zou 10W40 nog wel kunnen, denk ik zo. Maar da's een uitzondering, bij aanwezigheid van hydro-stoters is 5W40 de juiste olie. Zie de argumentatie daarvoor.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 mei 2010 10:56 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Okay, overstappen nu op de 5 W 40 zal dus geen kwaad kunnen ?? Wil toch de olie verversen . Wel iets verbruik denk ik?? Dan gelijk maar de 5 w40 dan , zelfs die van Action dan .. Aftapplug zit zeker onder een afdek plaat neem ik aan , heb nog niet echt gekeken ook . Geen specilae sleutel nodig neem ik aan om plug los te draaien , en nieuwe ring plaatsen natuurlijk 
|
16 mei 2010 13:13 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
voor de olie af te laten heb ik een afzuig aparaat werkt zeer goed en niet morsen
|
16 mei 2010 13:29 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
John LeGrand schreef: Aftapplug zit zeker onder een afdek plaat neem ik aan , heb nog niet echt gekeken ook . Geen speciale sleutel nodig neem ik aan om plug los te draaien , en nieuwe ring plaatsen natuurlijk  Alleen zorgen dat die @#$% afdekplaat weer goed op z'n plek komt. Afzuigen is inderdaad veel eenvoudiger. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 mei 2010 13:44 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Blijft er dan geen prut achter in je carter?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
16 mei 2010 14:09 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Is wel makkelijker inderdaad ,maar of er alles uitgaat ?/ Met aftappen ook niet 100 % eruit denk ik, dus  blijft om het even wat dat betreft denk 
|
16 mei 2010 14:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Als je dat, zoals het hoort, doet bij een goed warme motor, en tegelijk het filter verwisselt, dan loopt de troep er echt wel uit. Bij het afzuigen lukt dat nooit helemaal, omdat de oliepeilstok niet helemaal tot de bodem van het carter komt.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 mei 2010 14:37 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Okay JW, precies zolas ik het altijd gedaan heb ook ,the old fashion way 
|
16 mei 2010 14:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
ik heb de test is gedaan en er kan misschien een drup achterblijven maar nog niet gedaan bij een C5
laat men de olie af en men draaid de stop na enkele minnuten, er terug op blijft er ook olie achter
|
16 mei 2010 15:02 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Motor heel even laten draaien ,maar in dat geval beter de eventuele erin laten , zal niet erg veel zijn er komt genoeg nieuwe olie bij weer , blijft altijd wel iets denk gewoon ...
|
16 mei 2010 15:06 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: zelf olie verversen
Is het niet meer zo dan dat de oliestop het laagste punt is en magnetisch?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
16 mei 2010 15:07 |
|
 |
|