Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Ketting geknapt 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Ketting geknapt
Hallo,

Rijd ik op de linker baan van een 6 baans duitse autobaan met 130, pufpuf, mijn 2.2HDI levenloos...
Voorzichtig naar rechts en op de vluchtstrook. kap los, oliedop los en ik zie een ketting. dit is de ketting tussen de twee nokkenassen in. mijn collega nog eens proberen te starten, draait deze niet mee.... Mijn idee was al de Distributieriem welke nog 40.000 mee moest gaan net als de rollen en waterpomp volgens de vorige eigenaar. 4 uur later eindelijk weer op weg met een vervangende auto van de verzekering.
Een week later komt de auto aan in Nederland en begin de boel maar los te maken. Tijdens deze klus hoorde een bekende dat de 2.2HDI speciale breek tuimelaars heeft welke er voor zorgen dat de kleppen worden gespaart, pits ze allemaal kapot zijn. Vol hoop verder met sleutelen.
Toen kwam ik bij de verstuivers aan welke muur en muur vast zaten. na 1 gesneuvelde en 3 goede eindelijk het inlaatspruitstuk eraf wat deels het kleppendeksel is.
Gelukkig kon ik de conclusie trekken dat deze tuimelaars inderdaad hun werk hebben gedaan. gelijk werd de oorzaak ook zichtbaar, de ketting zijn spanners waren nooit vervangen en zijn in de ketting gelopen welke vervolgens geknapt is, de as heeft geblokkeerd en zo de distributieriem doormidden getrokken.
bestellijstje gemaakt en onderdelen besteld.

Vandaag met de onderdelen weer aan de slag.
stoters en tuimelaars erin, nokkenas terug, ketting erom, inlaat erop voor de bevestiging om vervolgens samen met de distributieriem erop voorzichtig te kijken of de timing goed was.
wij op zoek naar de blokering van de krukas, mooi niet vinden...

We hebben alle markeringen op papier maar de krukas is erg onduidelijk.
Wie o wie weet deze te vinden?

hoop dat ik Dinsdag deze kan vinden en de boel weer kan monteren.
Mis de C5 wel erg...


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


17 apr 2010 17:37
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Hoi tim,

Ziet er gaaf uit waar je mee bezig bent! Heb je al eens gekeken aan de bak-kant? meestal zit daar ook wel een gat voor een blokkeer pen in te duwen voor de krukas!

Succes nog met sleutelen

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


26 apr 2010 19:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Hij rijdt weer echter is ie lang niet zo sterk als daarvoor.
maandag max 130, vandaag al 150 dus hij is al weer beter aan het worden.
begin een beetje te denken dat de uitlaat vol zit ofzo of het roetfilter.
de turbo komt erg traag op en niet vol op toeren zo te horen.

hoop dat ie snel beter is.


27 apr 2010 22:01
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Ik hoop het niet voor je MAAR:

Door de klap verdraaien soms de tandwielen iets op de nokkenas(sen) zitten er nl op gekrompen. dan is je Timing niet meer correct. Ik heb dit ook 1x meegemaakt, en pas na lang zoeken gevonden. Ik weet dat motoren specialist Bols en Kooiman een speciale mal heeft voor de nokkenassen van de 2.2 waarmee ze gecontroleerd worden voordat ze in de revisie-koppen gaan.

Verder overigens prima sleutelwerk gedaan! Het is best een klusje!

Waarschijnlijk ten overvloede maar een 2.2 is ook erg gevoelig voor vervuiling van het brandstoffilter.

Ook waarschijnlijk mosterd na de maaltijd maar achter de startmotor zit een gat voor de blokkeerpen van het vliegwiel. Ong 6 mm dik.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 apr 2010 23:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Bedankt voor je reactie.
de enige tandwiel die wel wat veranderd zou kunnen zijn is die van de distri op de nokkenas...
maar deze hebben we geprobeerd zoveel mogelijk op de oude afdruk te krijgen.
hoe nauwkeurig valt dit? en merk je dit goed?
wel heb ik gezien dat de erg leiding wat vol troep zit maar kan dit problemen veroorzaken?
Hoor vaan verhalen over afdoppen enzo...
brandstof filter is vervangen.

nu reed ik gister avond nog even ergens heen en had ik zoiets van: wat gebeurt er?
hij ging er zo vandoor. denk dat ik erg dicht bij de oude kracht zit.
roetfilter vervuild en nu weer wat open gewerkt door gebruik?
gaat weer aardig lekker.


28 apr 2010 08:50
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33526
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Misschien eens het filter via de lexia laten 'uitbranden' ... ;)
En check alle vacuüm aansluitingen ( en de swirl-klep ), dit kan ook ( tijdelijke ) vermogens verlies opleveren.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


28 apr 2010 09:02
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
bedankt voor de tip.
op zich lijkt de vacuum goed gezien als ik er een los trek gelijk de auto in die modus vliegt met alle systemen uit zoals esp, abs enzenz.

Ik zal eens moeten zoeken op die swirlklep.... weet niet wat het is en waar het zit.
zie hem vaak voorbij komen. weer een leer momentje.


28 apr 2010 09:26
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
timyboyb schreef:
wel heb ik gezien dat de erg leiding wat vol troep zit maar kan dit problemen veroorzaken?


ik neem aan dat je de UGR (EGR) bedoelt? Schoonmaken is ok, maar niet afsluiten of onklaar maken. Hij is nodig voor de regeneratie van het roetfilter.

Citaat:
Hoor vaan verhalen over afdoppen enzo...


Afdoppen is voor sjonnies met golfjes. Uit een tdi komt idd zo veel roet, dat de UGR een kolenschacht wordt. Bij een HDi hoort dat niet.

Swirlklepbediening:
viewtopic.php?f=5&t=1269&hilit=swirl
Die kun je heen en weer zien gaan (~2 à 3000tpm) als er iemand gas geeft.

Kijk ook even hier:
viewtopic.php?f=5&t=6989&p=246144&hilit=swirl#p246144
dat topic gaat weliswaar over de 2.0HDi110, maar mogelijk krijg je daardoor wat ideeën over je eigen motor.
m.n. de complexiteit van de vacuüm besturing. De pomp zit iirc op de nokkenas.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


28 apr 2010 09:36
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 sep 2008 23:53
Berichten: 122
Woonplaats: Zegge
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Respect heren, ik kan ook wel een eitje bakken maar dit zou toch iets te hoog gegrepen zijn voor mij. :smt193
Als je dit uit moet besteden wat gaat je dit dan kosten ? Zeker de manuren die je gaat nekken ?

_________________
Iron Maiden gonna get you, no matter how far.


28 apr 2010 10:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Bedankt,

ik weet welk deel het nu is echter nog niet in werking gezien, niet op gelet.

het gaat inderdaad om de EGR/ugr leiding naar het inlaat spruitstuk. deze zit vol smurrie.
eens kijken of ik dit eruit kan krijgen zonder het inlaat spruitstuk weer los te halen...
hop dat deze achter makkelijk te demonteren is...


28 apr 2010 10:11
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
timyboyb schreef:
Bedankt voor je reactie.
de enige tandwiel die wel wat veranderd zou kunnen zijn is die van de distri op de nokkenas...
maar deze hebben we geprobeerd zoveel mogelijk op de oude afdruk te krijgen.
hoe nauwkeurig valt dit? en merk je dit goed?


Ik bedoel de kettingwielen op de beide nokkenassen, die kunnen verdraaien als er iets vastloopt.
Het tandwiel van de dist riem heeft een nokje dat in de uitsparing van de achterste nokkenas valt en kan dus niet verkeerd staan tenzij het nokje is afgebroken natuurlijk, maar dat is wel te zien als dat zo is.

Maar gehoord je verhaal lijkt het nog mee te vallen. Want een kettingtandwiel dat verspringt waardoor de timing niet meer klopt betekent een blijvend (behoorlijk) vermogensverlies. Dat wordt niet langzaam beter.

Dus kan het zoals anderen al aangaven inderdaad te maken hebben met vervuiling van Roetfilter of EGR werking of het vacuumcircuit.

wat je zelf wel snel kunt checken:
Bij de 2.2 HDi scheurt de vacuumslang op het pijpje van de egrklep wel eens in. Die zit tegen het schutboard op de inlaat midden achterop de motor. Dat is goed te zien.
Als ik nu nog eens naar jouw fotos kijk van de kop zonder nokkenassen is de egr klep goed te zien. Het lijkt net alsof de vacuumslang op de egr klep wat geknikt is, precies op het punt waar hij wel eens inscheurt. Controleer het in ieder geval eens.
En anders zul je toch stapsgewijs dingen moeten uitsluiten. maar dan wordt het wel een langer verhaal.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 apr 2010 23:23
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Bedankt voor je verhaal.
ik zal die vacuum slangen op de egr eens controleren en ook die van de skirl of hoe die ook heet :D

echter dat tandwiel voor de distributieriem op de nokkenas is wel degelijk te verstellen. er zitten 3 bouten op waarmee een finetuning gedaan kan worden. geen nokje. hiermee kun je de nokkenassen iets voor of iets na tijd zetten. geen idee wat nu het nulpunt is maar heb hem geprobeerd op de oude afdruk te zetten.


29 apr 2010 08:19
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
timyboyb schreef:
echter dat tandwiel voor de distributieriem op de nokkenas is wel degelijk te verstellen. er zitten 3 bouten op waarmee een finetuning gedaan kan worden. geen nokje. hiermee kun je de nokkenassen iets voor of iets na tijd zetten. geen idee wat nu het nulpunt is maar heb hem geprobeerd op de oude afdruk te zetten.


Je hebt gelijk, dat het tandwiel met 3 boutjes in sleufgaten te verstellen is.
Echter dit is om tijdens het afstellen van de riemspanning te zorgen dat de spanning gelijkmatig wordt verdeeld (boutjes lossen) Het tandwiel zit echter op een soort naaf (nr 1 afbeelding). En die zit wel met een nokje op de nokkenas
De timing gebeurt met een afstelpen in diezelfde naaf van het tandwiel. Daarmee zet je de nokkenas op tijd. Een pen in de krukas doen. Dan los je de boutjes van het tandwiel en stel je de riemspanning af. Boutjes weer vast en alles staat perfect op tijd. En op de juiste spanning.
De stand van het distr. tandwiel met de 3 boutjes maakt dus niets uit voor de timing als je deze methode gebruikt.
Overigens vermeldt citroen in de documentatie dat een marge van plus/min 1 mm bij het gat van de afstelpen acceptabel is.

Lang technisch verhaal, maar de afbeelding zal het wrsch verduidelijken.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 apr 2010 13:39
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
Bedankt voor de verduidelijking. deze tekening ken ik inderdaad maar had de link niet gelegd dat het niet uit maakt voor de timing. Nu verder zoeken naar het probleem waarom mijn auto steeds geen power heeft. Lijkt erop dat de turbo zijn werk niet doet. de vacuum slangen lijken goed en wanneer ik er een los trek krijg ik gelijk allerlei storingen in het scherm. nu las ik dat iemand de swirl (of hoe dat ding ook heet) niet open ging en had vast gezet, echter levert dit niks op. De turbo klinkt laag in toeren en komt laat op gang. heel af en toe doet ie het wat beter en gaat ie er vandoor maar vaak doet ie het niet waardoor je bijna het idee hebt dat er een te klein blok in ligt.....
Heeft iemand een idee?


01 mei 2010 16:16
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ketting geknapt
tja de turbo kan je zo goed horen bij een 2.2HDi (2.0HDi ook trouwens) dat het makkelijk moet zijn erachter te komen of die op tijd inkomt. Rijden met de voorramen maakt het helemaal duidelijk.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


01 mei 2010 18:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.