Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Manueel schakelen bij automaat
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Oftewel: Ploffie kan z'n gewoonte aanhouden en terugschakelen om op die manier z'n remmen te sparen. Dat levert straks extra werk op voor Autrans en consorten Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 apr 2010 18:21 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Oh, dus nu kletsen die ook uit hun nek?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
26 apr 2010 18:28 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
JW-NHS schreef: Dan heb je vermoedelijk nooit in bergachtig terrein gereden, zwaar beladen en/of met iets "aan de haak". JW daar heb je gelijk in ik heb de C5 nog maar kort en de vakantie is nog ver weg en voor grote dingen heb ik de doblo van de zaak of de scania van mijn zoon
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
26 apr 2010 18:58 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ploffie schreef: Oh, dus nu kletsen die ook uit hun nek? Er kan toch geen enkele twijfel zijn over een technisch vaststaand feit: als je de motor op toeren laat komen door de koppeling op te laten komen gaat dat ten koste van de koppeling, die slijt daardoor. En dat doe je als je terugschakelt in de M-stand, je laat de motor op toeren komen via de koppelingen in de bak. Aan jou om te beslissen of je dat acceptabel vindt. Wellicht heeft de bezitter van jouw C5 dat ook gedaan, met een nieuwe bak als gevolg Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 apr 2010 22:52 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ik moest van jou toch eens babbelen met autrans, doe ik dat, neem je autrans in twijfel. Schiet lekker op met jou zo. En dat 'wellicht' of mijn vorige eigenaar dat heeft gedaan is puur speculatief dus raakt kant noch wal. Werken koppelingen in een automaat op dezelfde wijze als een droge plaat koppeling in een schakelbak? Nog meer bronnen die ik kan raadplegen? 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
26 apr 2010 23:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ploffie schreef: Ik moest van jou toch eens babbelen met autrans, doe ik dat, neem je autrans in twijfel. Schiet lekker op met jou zo. En dat 'wellicht' of mijn vorige eigenaar dat heeft gedaan is puur speculatief dus raakt kant noch wal. Werken koppelingen in een automaat op dezelfde wijze als een droge plaat koppeling in een schakelbak?Nog meer bronnen die ik kan raadplegen?  In principe wel, met het verschil dat het geen droge plaatkoppeling is maar een natte. Ook die slijt En nogmaals: als jij meent, op basis van de info van Autrans om gewoon door te kunnen gaan met afremmen op de koppelingen in de AL4 ipv op de remblokken,...... wat let je? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 apr 2010 23:47 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Mag ik me er ook nog eens mee bemoeien met een hersenspinseltje; je hebt toch nog de lock-up? Dan is er toch een vaste verbinding tussen bak en motor? En geen slippende koppeling. Voor zover ik me het kan herinneren ging onze bak bij afdalen en van automaat naar manueel(jaja die enkele keer  ) ook direct in de lock-up hangen. Want anders heeft afremmen op de motor toch ook geen enkele zin. Zonder lock-up is afremmen op de motor lastiger lijkt me zo. Of is dit slechts een spinseltje die ik beter met de wind weg kan laten waaien? Johan
|
27 apr 2010 09:10 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Gelukkig heeft de AL4 een lock-up. En die is zeker nuttig als je aan het afdalen bent.
Overigens heb ik een keer een merkwaardige ervaring gehad bij een zeer steile afdaling, in de Pyreneeën Ik had 'm daarbij in z'n 1 gezet, zo steil was het daar, en zó scherp waren de hairpins. Ná zo'n scherpe bocht, waarbij ik ook nog eens sterk had moeten remmen, pakte de bak niet meer, en dus ging ik freeweelend naar beneden. De oorzaak was de vrijloop, en de enige manier om die te overbruggen was even gas bijgeven. Daardoor ontstond er weer een verbinding in de bak en kon de motor weer z'n remmende werking uitvoeren.
Ik heb daar naderhand een uitvoerige discussie over gehad met de chef werkplaats van de Cit-dealer, die mij bevestigde dat zoiets kan gebeuren. Maar dan moet je wel weten hoe je dat moet oplossen: een beetje gas bijgeven, juist op het moment dat je alsmaar harder de helling afgaat. Wie weet dat?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 apr 2010 10:31 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Tja, ik had nog een ander (theoretisch) probleem met de automaat in de bergen bedacht:
Als een afdaling te steil wordt zodat het toerental te hoog oploopt zal de automaat op een gegeven moment toch opschakelen. Leuk als je op de motor moet remmen omdat je remmen bv oververhit zijn......
Automaat en bergen is toch niet een ideaal koppel.
Overigens de verhalen dat remmen op de motor via de automaatbak extra slijtage in de automaat geeft zijn denk ik wel wat overtrokken. Ten eerste schakelt de automaat tegenwoordig zelf ook al terug, ten tweede geeft ie vooral door aan de motor die het remmen moet doen (dus daar is de warmte ontwikkeling) en ten derde is er dus geen sprake van slippende koppelingen tijdens dit afremmen. Hooguit dat de koppelomvormer bij situaties zonder lockup wat vermogen absorbeerd, maar daar is ie voor gemaakt. Vandaar dat ik het autrans advies wel kan volgen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
27 apr 2010 12:03 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
JW, Die ervaring had ik dus in Zwitserland bij het afdalen, een heel scherpe haarspeld en een tegenligger met caravan die een heel ruime bocht nodig dacht te hebben. Ik gaf eigenlijk perongeluk wat gas en merkte dat hij toen weer oppakte. De keren daarna gebeurde dat op die plek nog wel eens, maar was blij met de even gas geven truuk. Ik dacht dat iedereen dat wel wist eigenlijk. http://www.trekauto.info/algemeen/versn ... oorten.phpOp deze site goeie informatie over soortenversnellingsbakken en manieren van rijden. Interessante en eigenlijk noodzakelijk leesvoer voor automaat rijders, net als de hele site trouwens. ( www.caravantrekker.nl ) Johan
|
27 apr 2010 12:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
exroosje schreef: Automaat en bergen is toch niet een ideaal koppel.
Niet mee eens, nergens last van .... uitzonderlijke situaties daargelaten misschien, motor / bak zijn m.i. voldoende adaptief, ook bergje af !
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
27 apr 2010 12:54 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
exroosje schreef: Als een afdaling te steil wordt zodat het toerental te hoog oploopt zal de automaat op een gegeven moment toch opschakelen. Leuk als je op de motor moet remmen omdat je remmen bv oververhit zijn......
Dan moet je toerental wel erg hoog oplopen volgens mij. Ik heb gisteren eens geprobeerd wanneer de automaat tóch naar 2 gaat tijdens optrekken in stand M. Ik durfde bijna niet hoger in de toeren te klimmen totdat hij uiteindelijk bij 6000 tpm naar 2 ging. Snelheid lag boven de 50 in zijn 1. In de stad kun je hem dus wel in zijn 1 laten staan, maakt wel een bak herrie, dat dan weer wel. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
27 apr 2010 13:07 |
|
 |
tjob
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
exroosje schreef: Als een afdaling te steil wordt zodat het toerental te hoog oploopt zal de automaat op een gegeven moment toch opschakelen. Leuk als je op de motor moet remmen omdat je remmen bv oververhit zijn......
Dan zul je met je handbak toch ook opschakelen?
|
27 apr 2010 18:41 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ploffie schreef: Dan moet je toerental wel erg hoog oplopen volgens mij. Ik heb gisteren eens geprobeerd wanneer de automaat tóch naar 2 gaat tijdens optrekken in stand M. Ik durfde bijna niet hoger in de toeren te klimmen totdat hij uiteindelijk bij 6000 tpm naar 2 ging. Snelheid lag boven de 50 in zijn 1. Hihi, dat is ´standard-operations´ als je wilt acceleren met een automaat. Gewoon in handstand en dan de toerenbegrenzer opzoeken. Bijna 115 van 2-3, bijna 170 van 3-4 (bij mij). Terugschakelend kan ik ook perfect het moment vinden waarop de bak terug wil naar 2 of niet (rond de 115 dus), BAS erbij en je kan laat remmen. Minimaal 3x per week toch wel om het het gevoel niet te verliezen. gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
27 apr 2010 18:59 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
En dat met een AL4 bak? 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
27 apr 2010 19:45 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|