Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Manueel schakelen bij automaat
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Als je dat met alles doet zul je niet lang plezier hebben van je auto.. Een automaat is ontworpen om normaliter in de auto-stand gereden te worden, manual is de uitzondering. En al helemaal als je de manual altijd gebruikt om op de bak af te remmen, zoals Ploffie schreef. Hij wil daarmee remblokken uitsparen.... Maar voor de goede orde: het is jouw auto, jij beslist hoe je ermee omgaat Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 apr 2010 11:04 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Veel oudere automaten bieden de mogelijkheid een maximumversnelling (veelal 1, 2 of 3) in te stellen, bedoeld om in de bergen op de motor te kunnen remmen. Moderne automaten zijn vaak in een aparte stand volledig manueel (maar zonder koppeling, dus eigenlijk als een halfautomatische versnellingsbak) te bedienen. Men kan dan kiezen tussen automatisch of handmatig schakelen. Kiest men voor handmatig, dan zal de gangwissel toch automatisch terugschakelen als de snelheid te laag wordt.Daar is het toch voor bedoeld? Sommigen vinden het leuk om handmatig te schakelen, de optie zit er op, dan zou de bak dit toch aan moeten kunnen.... Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisc ... ellingsbak
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
25 apr 2010 11:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Als jij denkt dat Wikipedia het bij het rechte eind heeft en dat de AL4 daaronder valt, wel, wat let je dan om het zó te doen en de koppelingen in de bak te blijven gebruiken om af te remmen? Ik zou het echter anderen niet aanbevelen. De argumentatie daarvoor heb ik hierboven al gegeven. En een bak revisie is heeeeeeeel wat duurder dan een setje remblokken Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 apr 2010 13:39 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Let wel, ik probeer geen gelijk te krijgen, maar ik kan het mij moeilijk voorstellen dat het schadelijk zou kunnen zijn, met name door het gevoel wat je krijgt als je terugschakelt.
Dit gaat vrij smooth en het toerental komt amper boven de 3000 rpm. (ik zet hem natuurlijk niet bij 100 km/u al in zijn 2) Het terugschakelen gaat net even iets eerder dan wat de automaat zelf doet als je hem laat uitvieren.
Nou ja, hier komen we toch niet uit denk ik...
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
25 apr 2010 14:05 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Eerder schreef je dat je het doet om je remblokken te sparen. Dat betekent dat je de koppelingen in je bak gebruikt als remblokken, en dat houdt extra slijtage in. De AL4 is een bak met nogal wat negatieve historie, ga maar eens in Lunteren praten met Autrans, dan weet je dat het daar zo ongeveer lopende band is met AL4 revisies. In mijn kennissenkring heb ik er drie die dat meegemaakt hebben, en da's geen goedkope operatie Mijn advies aan de AL4 gebruiker is dan ook: spaar de bak, laat regelmatig het niveau checken en ververs de olie op gezette tijden. Als je dat doet gaan ze (redelijk) lang mee De 4HP20 is een ander verhaal. Die is ontworpen op een veel hoger koppel, en dus zijn de koppelingen daarvan ook veel zwaarder uitgelegd. Maar zelfs die gaat wel eens kapot, door overmatige slijtage. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 apr 2010 15:29 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Vandaar dat er misschien ook al een nieuwe automaat onder zit...dit is de 2e al, maar dat was voordat ik hem kreeg. De reden waarom deze is vervangen weet ik dan ook niet, magoe, alles is er wel over gezegd nu lijkt me.
groet.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
25 apr 2010 15:36 |
|
 |
abartels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 apr 2010 15:50 Berichten: 416 Woonplaats: Almere
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Wat een 'simpel' vraagje van mij over het niet functioneren van de manueelstand al dan niet teweeg brengt Als ik alles zo lees moet ik kennelijk maar blij zijn dat de mijne niet in manual kan 
_________________
|
25 apr 2010 16:05 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
.....dat zou je haast gaan denken, inderdaad Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 apr 2010 17:22 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
abartels schreef: Wat een 'simpel' vraagje van mij over het niet functioneren van de manueelstand al dan niet teweeg brengt Als ik alles zo lees moet ik kennelijk maar blij zijn dat de mijne niet in manual kan  ik heb de mijne nog nooit manuel geschakeld/alleen tijdens de proefrit,en ben dit ook niet van plan want daarom heb ik geen automaat gekocht om dan zelf te schakelen!
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
25 apr 2010 19:43 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Dan heb je vermoedelijk nooit in bergachtig terrein gereden, zwaar beladen en/of met iets "aan de haak". In die gevallen is het zeer praktisch, en soms zelfs absoluut nodig om de bak in een bepaalde versnelling vast te zetten. Dat is met name het geval bij steile afdalingen
Bij mij Xantia doe ik dat door de selecteur een versnelling terug te zetten, of twee zonodig. Die heeft geen M-stand Bij de C5 kan dat niet, dan moet je naar de M-stand en zó de gewenste versnelling kiezen. Dat betekent dat je die stand wél nodig hebt. En dus is het voor abartels zaak dat probleem op te lossen nu dat niet mogelijk is.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 apr 2010 13:09 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Precies, daar dacht ik ook al aan JW. Wat te denken van de rit van Kanderstegg(Zwitserland) naar beneden in al die haarspeldbochten, met de caravan aan de haak. Vorig jaar nog gedaan, ik was maar wat blij met de M. Maar bovenal ook tijdens het rijden kunnen schakelen van D naar M, en met en zonder S.
Op de snelweg met wat tegenwind, lichte helling etc, is dat heel prettig. Johan
|
26 apr 2010 13:23 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Bij mijn Xantia-met-AL4 doe ik dat door de selecteur dan in 3 of 2 te zetten. En een paar jaar geleden zelfs in één, helling af op een zeer smal weggetje met hairpins ergens in de westelijke Pyreneeën. Wat mij betreft had Citroën er goed aan gedaan om die M-stand niet te introduceren op de AL4, maar gewoon het patroon te handhaven zoals dat bij de Xantia is. Daarmee zou worden voorkomen dat mensen de bak gaan gebruiken op een manier waarvoor hij niet ontworpen is. Maar kennelijk hebben de Marketing mensen het teveel voor het zeggen gekregen, die moesten zonodig Porsche na-apen met z'n Tiptronic. En daar is de AL4 niet op ontworpen Ploffie schreef het ook al, bij hem zit er een andere AL4 onder, de eerste was kennelijk gesneuveld. En zo ken ik er velen. Als je de AL4 met zorg behandelt en onderhoudt kan hij heel lang mee. Doe je dat niet dan zal hij een voortijdige dood sterven, helaas Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 apr 2010 13:51 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ook daar zijn we het weer eens JW, al ken ik de bak niet van de Xantia. Wanneer ik het heb over schakelen van D naar M, of de S inschakelen dan bedoel ik dat ik dat eigenlijk alleen in noodsituaties deed. Dus de berg op in S om dan bij een haarspeldbocht te merken dat ook de S grenzen heeft. Dan ga ik verder in de M. Liever had ik hem boven of benden aan de steile weg al op M gezet. Maar een beetje steil ging in de S prima, en dan ben ik wat lui. Dit jaar gaat deze klim wel helemaal in de M. Naar beneden deed ik dat vorig jaar ook al. Anders zouden ook de andere weggebruikers denken ik een Porsche reed  . Je kunt mijn reactie idd ook lezen dat ik denk dat ik in een Porsche rij Maar idd geven ook de dealers aan dat het prima kan op die tiptronic manier. Johan
|
26 apr 2010 14:14 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
JW-NHS schreef: ...ga maar eens in Lunteren praten met Autrans, dan weet je dat het daar zo ongeveer lopende band is met AL4 revisies.
Goed, dat heb ik dus gedaan en ik stelde deze vraag: Hallo,
Ik ben met iemand een discussie aangegaan waar we niet uitkomen. Ik kreeg via Problemcar jullie mailadres, vandaar dat ik zo brutaal ben het jullie te vragen..
Ik heb een Citroën C5 automaat uit 2006 (AL4 bak), hiermee kan ook handmatig geschakeld worden, zoals met alle automaten.
Nu heb ik de neiging om, als ik in de verte de stoplichten op rood zie springen, de automaat met de hand langzaam van 4 naar 3 naar 2 terug te schakelen, dit om onnodige slijtage aan de remmen tegen te gaan.
Toerental komt bij terugschakelen niet of nauwelijks boven de 3000 tpm. Ook verloopt het terugschakelen soepel en zonder stoten.
Mijn 'tegenstander' echter geeft aan dat die standen alleen in de bergen mogen worden gebruikt en als ik doe wat ik doe ik de koppeling naar zijn grootje help... Terugschakelen zou dus zeer slecht zijn voor de automaat in algemeen en vooral de AL4 en zijn levensduur door mijn handelingen ernstig bekorten.
Wat is wijsheid?
Met vriendelijke groet,En kreeg dit als antwoord: Goedemiddag Richard,
Op je handmatig terugschakelen als je in de verte een verkeerslicht ziet o.i.d. is niets aan te merken. Als dit niet zou mogen dan had een fabrikant zeker niet de mogelijkheid hiertoe geboden.
Feit is dat een fabrikant probeert een zo breed mogelijk publiek te bereiken en dat kan o.a door een vol-automaat handmatig schakelend te maken.
Bij uw C5 zal nimmer meer schade dan normaal en meer schade dan toelaatbaar is, door een berijder die handmatig wil schakelen, optreden.
Uw opponent bezigt de juiste theoretische benadering om bij belast trekken of afdalen de mogelijkheid te hebben om handmatig te schakelen. Dit heeft vooral bij afdalen het voordeel om gebruik te maken van motorremwerking. Bij het helling oprijden zal de automaat vanwege zijn stuurprogramma zo gauw mogelijk een hogere versnelling kiezen. Een automaat is een fraai stuk techniek maar nadenken kan het nog steeds niet.
Terugschakelen is bovendien bij uw C5 behoorlijk beschermd tegen 'malversatie' U kunt bijvoorbeeld niet tijdens rijden met een snelheid van Ca. 80km de 1e versnelling kiezen. De bak pakt deze niet voor dat het technisch kan. Het gevolg van zo'n handeling is dat u dan wel hogere toerentallen krijgt dan 3000t.
Met vriendelijke groet,
Autrans Transmissions Parts & Service BVVolgens hun valt de schade dan wel weer mee... 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
26 apr 2010 17:31 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Net antwoord... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
26 apr 2010 17:38 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|