Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: airco
Op een 'bevriend forum'  heb ik al eens wat geschreven over Mekotrading . Kennelijk duikt 'ie opnieuw op, zeer kwalijk. Over STEK en z'n funktioneren heb ik geschreven in http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=10391Voor de duidelijkheid: in ons land zijn de Europese MAC Richtlijn en de F-gas Regulation/Verordening van kracht. Die betekenen dat het (her)vullen van MAC's (MobileAirConditioning) door een niet geautoriseerd bedrijf verboden en strafbaar is. Dat staat nog even los van de risiko's die je loopt met verkeerd vullen. In die Verordening staat in art. 5 dat de lidstaten voor 4/7/07 hun certificatie schema op orde moeten hebben van al diegenen die met de F-gassen werken. En in ons land is dat dus een STEK regime. Bedenk daarbij dat het in MAC's gebruikte HFC134a gas een GWP factor heeft van 1300. Dwz dat één kilo 134a net zovel broeikaseffect heeft als 1300 kg CO2 Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2010 13:25 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: airco
In Amerka kon en kan je die busjes gewoon in de supermarkt kopen voor $ 5-8
Iedereen vult daar zelf zijn airco bij en ook daar leeft iedereen nog.
Ze doen daar niet zo moeilijk over hoeveelheden en vulgewicht.
Als hij met 1 busje weer werkt is dat genoeg, en als hij met drie busjes weer werkt, dan waren er drie nodig.
Ik heb ze wel drie keer de supermarkt in zien gaan om iedere keer nog een busje te kopen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 apr 2010 14:37 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
als er een kijkglas op zit is dat geen enkel probleem en vroeger was er op de airco meestal van 1000 en 1500gr gas op en nu van 600gr tot 750gr gas op
|
19 apr 2010 14:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: airco
Klaverblaadje schreef: In Amerka kon en kan je die busjes gewoon in de supermarkt kopen voor $ 5-8
Iedereen vult daar zelf zijn airco bij en ook daar leeft iedereen nog Daar noem je dan ook een land op zeg, ( bananenrepubliek ) ... die zijn enkel met zichzelf bezig, de rest is onbelangrijk ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 apr 2010 16:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: airco
Kort maar krachtig. En ik ben het van harte eens met deze kwalificatie Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2010 17:02 |
|
 |
willemb
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52 Berichten: 112 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: airco
Gebruikt iemand hier wel eens airco cleaner schuim? Zit blijkbaar in een spuitbus waarmee airco koude lucht circuit gereinigd zou moeten kunnen worden. Zou ergens in condens aftap op compressor of bij interieurfilter erin moeten worden gespoten.
Ervaringen?
(hopelijk helpt het tegen lucht vd hond)
Groeten Willem
_________________ C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk 2008: C5 2.0 HDI break 2006: VW 1200 Mex Kever 1999: Peugeot 205 1.8D XAD
|
19 apr 2010 20:39 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
filter wegnemen en daar inbrengen met de ventilator aan
|
19 apr 2010 21:06 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: airco
Het reinigen van de airco is dat de condensor en verdamper uitwendig wordt schoongemaakt, hierdoor is de warmteoverdracht van het koudemiddel en de lucht welke erdoor stroomt weer maximaal. Vaker wordt er na het reinigen nog met een reiniger die schimmels dood nabewerkt. Deze heeft tevens een aangename geur.(Verdamperreiniger). Bij ons wordt er RTU gebruikt en zit in een fles met spuitmond welke men handmatig bediend.
|
19 apr 2010 21:09 |
|
 |
Maurits
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56 Berichten: 135 Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: airco
Citaat: Anders is het waarschijnlijk de magneetkoppeling. De compressor wordt namelijk gekoppeld door een magnetische koppeling. De koppeling heeft een spoel die gezekerd is, en die wil wel eens doorbranden. Deze zekering zit (bij de phI althans) bij het epoxy ingegoten, dus da's lastig vervangen of bypassen (het kan wel: de epoxyhars verpoederd als je dat warm maakt met een soldeerbout; zo kan je de epoxy weggutsen). Een losse spoel is vaak heel erg lastig aan te komen; ik denk dat vaak gelijk de hele compressor (dus incl koppeling ) vervangen wordt. Ook bij mijn pomp bleek deze niet te werken en zoals hierboven aangegeven, bleek de magneetkoppeling niet zijn werk te doen. Om nu niet de hele pomp te vervangen, maar alleen de magneetkoppeling was het voorstel van de bekende citroen garage in Nieuw Vennep. Het grote voordeel is/was dat de koelvloeistof erin blijft en deze dus niet apart afgetapt moet worden en weer gevuld na montage pomp. Afgezien van belasting milieu (eventueel) ook in kosten een voordeel. Alles werkt naar behoren en  voor Oldenhage c.s. We hebben het passend afgesloten met Ijs,aardbeien en slagroom ps. Niet een klusje om zonder brug te doen  de magneetkoppeling bedoel ik 
_________________ CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident" (Schopenhauer 1788-1860)
|
22 apr 2010 06:09 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: airco
Tja, we kunnen nu wel die amerikanen idioten noemen, maar zij kunnen de airco bijvullen voor 5$. Wij betalen er 100€ voor.
In NL ligt het prijspeil voor alles mbt airco's zeer hoog (al gaat het wel de goede kant op). Daar heeft de rigide STEK regulering zeker mee van doen gehad, immers met een verwijzing naar al die gewichtige regels kan een ondernemer de prijs opschroeven, bovendien is er beperkte concurrentie vanwege een hoge instapdrempel.
Ik snap wel dat handige jongens als mekotrading hierin handel zien. Al is dat gezien hun prijspeil nog steeds richting oplichterij....
Los van het morele / milieu argument vond ik de redenering van klaverblaadje wel terecht. Een busje erbij als ie het niet doet kan geen kwaad. Immers als ie daarna wel werkt is het goed, zo niet dan was ie toch al stuk. Mits het busje klein genoeg is tov de totaalhoeveelheid natuurlijjk.
Vergelijk het met motorolie. Als het peil te laag is (lampje gaat branden) kun je er veilig 1 verpakking motorolie (1l) bijgooien en hoef je feitelijk niet meer te checken of je peil daarna goed is. Het gaat pas fout als je er nog een fles in mietert.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
22 apr 2010 09:41 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
ik merk dat julie er snel overgaan om een busje erbij te doen maar nogmaals te weinig is niet goed maar te veel is zeker niet goed gaat snel in de hoge druk en compressor kan vloeistofslag krijgen en is dan ook stuk en ik denk dat een compressor niet goedkoop is
|
22 apr 2010 09:55 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: airco
Hohoho Ik gaf alleen een verslag als ooggetuige, (bijna) iedereen vult in America zijn eigen airco en iedereen die dat deed en daar rondliep zag er redelijk levendig uit. Ik kan zelf niet uit ervaring spreken want tot nu toe heb ik nog geen auto gehad waarbij de airco het opgaf, ik heb er nooit iets aan gedaan en ze bleven werken. (even afkloppen)
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
22 apr 2010 10:21 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: airco
exroosje schreef: In NL ligt het prijspeil voor alles mbt airco's zeer hoog (al gaat het wel de goede kant op). Daar heeft de rigide STEK regulering zeker mee van doen gehad, immers met een verwijzing naar al die gewichtige regels kan een ondernemer de prijs opschroeven, bovendien is er beperkte concurrentie vanwege een hoge instapdrempel. Dit is helaas met veel zaken in Nederland, er worden op allerlei gebied overdreven veel regels gemaakt met bijbehorende boetes. De wijze aap die boven op de rots zit laat zich extra betalen voor zijn kennis. In Spanje kost het ook bij een specialist nog geen derde van wat het in Nederland kost, maar daar hadden ze al airco toen wij in Nederland nog niet eenst wisten hoe je het woord moest schrijven.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
22 apr 2010 10:27 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: airco
ik weet wat de prijs is van 134A
|
22 apr 2010 10:35 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: airco
ik heb bij mijn vorige auto de airco met een busje bijgevuld omdat deze onvoldoende koelde en de compressor soms helemaal niet meer inkwam. Er zat zo'n groene indicator op voor voldoende bijgevuld. De airco werkte weer goed maar de koelvinnen sloegen niet meer af. Zelfs na het afzetten van de motor bleven ze doordraaien. Ik moest toen telkens na een rit de accu afkoppelen om dit te stoppen. Bleek dat de druk te hoog was ondanks de groene indicator. Hoewel ik erg veel zelf doe aan mijn C5 is de (mijn) moraal van dit verhaal: niet meer zelf rommelen aan een airco!
|
22 apr 2010 12:22 |
|
 |
|