Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
storing automaat bij 70/80 KmH
Auteur |
Bericht |
Detlef
|
 storing automaat bij 70/80 KmH
Hallo, wie kan mij een goede tip geven? Ik heb sinds kort een C5 automaat 2.0I Exclusive / Break; (kilometerstand: 187.000) nu blijkt er een vervelende storing in de aandrijving te zitten. Bij 70 - 80 KmH begint de auto "in te houden" v/a 70 en tevens schokkend in te houden bij 80. ( bij rond de 2000 1/min ) Daar onder of boven de 80 is alles normaal; er komt geen storingsmelding en ook de garage kon geen fout uitlezen. - Bougies vervangen en bobine-rail tijdelijk nieuw bleek ook niets te veranderen aan dit gedrag, - ook na het los halen van de EGR - stekker bleef deze storing door gaan, - de storing doet zich ook voor bij handmatige schakeling van de automaat, - een software update was niet nodig, de laatste wijzigingen zaten er al in, Wie herkent dit probleem en heeft een "gouden tip" voor mij?
Groetjes, Detlef
|
07 apr 2010 14:14 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: storing automaat bij 70/80 KmH
Schakel je bij handmatig bij hetzelfde toerental dan de automaat? Anders even de sportknop "S" gebruiken en daar mee rijden. Om te kijken of het toerental gebonden of snelheid gebonden is. Bij manueel schakelen en de genoemde snelheden: zowel bij 70/80 in de 3 als in de 4? Bij gas geven of bij juist bij snelheid minderen. Johan
|
07 apr 2010 15:20 |
|
 |
Detlef
|
Hoi Johan, Het probleem doet zich alleen voor na enige minuten constant rijden op die snelheid. Bij het passeeren van 70/80 in beide richtingen geen problemen. Ik dacht eerst dat de motor niet goed op 95 oktaan wilde lopen maar ook met Esso 98 oktaan geen verandering! Bij het vasthouden van 70/80 met een rustige voet doet het probleem zich voor, maar minder frequent. Dus er is wel een zekere relatie tussen oplopend toerengetal en het afwijkend gedrag. Vanaf +/- 85 KmH is het weer over. Onder het rijden doet het zich zo om de 400 m voor. Tijdens het rijden heb ik de automaat gewoon bij de eerste schok op handmatig gezet en de snelheid / toerengetal aangehouden, op dat moment was de automaat in zijn 4e. Ik zou nog kunnen testen of het probleem zich ook voor doet bij 80 in zijn 3e. De overige suggesties moet ik ook eerst nog testen. In ieder geval al mijn hartelijke dank voor de snelle reactie. Groetjes, Detlef
|
07 apr 2010 16:44 |
|
 |
Detlef
|
Hoi Johan, Nu enkele tests gedaan; Bij gebruik van de sportieve mode geen verandering, in feite ook alleen latere overschakeling door "S" mode. - Handmatig bij 60 in 3 en +/- 2000 geen probleem, - Handmatig bij 80 in 3 en +/- 2700 geen probleem, - Handmatig in 2e en 80 KmH ook geen probleem, - Dus geen problemen in de 2e en 3e versnelling - alle combinaties (M/A) van 70/80 in de 4e resulteren dus in het probleem, Groetjes, Detlef
|
07 apr 2010 17:30 |
|
 |
Detlef
|
Hoi Johan, onder "opgelost met 1 Euro cent" wordt dit probleem aanbevolen om op te lossen met NGK bougies type LFR5B plus reset-procedure en automatisch aanpassen van mengsel uit te voeren. Jammer is dat ik net vandaag bij de Citroen dealer nieuwe bougies heb in laten zetten (na het uitdraaien van de foutmeldingen, die er niet waren) van het type 5960.F7 REC9MCLX, die blijkbaar nu standaard voor de Euro motor door Citroen aanbevolen worden. Wanneer het helpt ga ik die natuurlijk weer vervangen door de NGK bougies, een koopje wanneer ik daarmee de storing kwijt ben. Groetjes, Detlef
|
07 apr 2010 22:15 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
OOK WELKOM Op dit belangrijke gratis forum Detlef 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
07 apr 2010 23:21 |
|
 |
Detlef
|
De NGK bougies plus Reset procedure hebben het probleem voor mij niet opgelost! Vandaag heb ik mijn eigen garage (1-man-bedrijf) er naar laten kijken; hij heeft zijn Testcomputer aan de C5 gekoppeld en (meer dan de Citroen garage) vastgesteld, dat de EGR-klep inderdaad niet goed werkte. Na enkele lichte tikjes met een lichte hamer tegen de housing van de klep begon ook de klep weer vlgs. de computer te werken, zelfs tot 100%. Na de eerste testrit: het schokken is voor een groot deel over maar de motor gaat bij 70/80 nog steeds licht inhouden. Ik zal nu eerst de klep uitbouwen en schoon maken en zien wat er veranderd. (een nieuwe EGR-klep gaat +/- Euro 102,00 kosten, excl. BTW ) T.z.t. zal ik hier over verder berichten.
|
12 apr 2010 15:04 |
|
 |
Maurits
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56 Berichten: 135 Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
Je zou kunnen overwegen de versnellingsbak olie te vervangen, mijn wagen schakelde wel soepeler.... hoewel ik niet direct het idee heb dat het aan de versnellingsbak ligt, meer aan "zuurstof tekort" . Is de uitlaat niet ergens geblokkeerd? Heb dat bij een R16 gehad, die niet voruit te branden was tussen de 70 en 80, bleek een tussenschotje te zijn. 
_________________ CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident" (Schopenhauer 1788-1860)
|
12 apr 2010 23:12 |
|
 |
Detlef
|
Laatste handeling: Ik heb de klep met een plaat geheel afgesloten, er is nu natuurlijk een service melding maar voor de rest is niets veranderd; m.a.w. nog steeds schokken en inhouden! De drukverhouding in de uitlaat is van grote invloed op de prestaties van de motor, dus zou het probleem zeker ook met de druk te maken hebben. Ik denk dat het vervangen van de klep nu de logische volgende stap is! Ik zit alleen met de vraag, waarom is het afsluiten van de klep zonder resultaat gebleven aangezien de klep niet continu werkt en in principe alleen voor schonere uitlaatgassen gaat zorgen. Misschien heeft nog iemand een antwoord op deze vraag? Heeft al iemand resultaat geboekt met vervanging van de klep?
|
26 apr 2010 20:59 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|