Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 motor defect door kapotte waterpomp 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: motor defect door kapotte waterpomp
precies....dan zou die dus afgebroken moeten zijn bij die laatste startpoging door de garage.
Is dat niet erg onwaarschijnlijk?

03 apr 2010 16:12
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Scenario:
1) De schoepen van de waterpomp beginnen af te breken.
2) Daardoor loopt de temperatuur op
3) Vanwege het lampje te hoge temperatuur wordt de auto aan de kant gezet en de motor wordt uitgezet
4) Bij het opnieuw starten slaat de waterpomp vast door de inwendig afgebroken delen
5) De as breekt door de daarop uitgeoefende kracht
6) De DB riem breekt cq slaat over.

Wat mij betreft een logische volgorde :idea:

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

03 apr 2010 16:16
Profiel
Antwoord met een citaat
In dat geval wordt hij dus puur op de kracht van de startmotor de vernieling in gedraaid, de motor sloeg immers niet meer aan. Heeft de startmotor daar voldoende kracht voor?

Is de pomp in jouw scenario inderdaad 2000 km terug niet te verdenken geweest van slijtage?

03 apr 2010 16:19
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Was dit een waterpomp met kunststof waaier, of eentje uit RVS?
Ik heb ergens gelezen dat er series met kunststof waaiers geweest zijn, maar dat die niet meer gebruikt worden.

Groet,
JW

Edit JW: Die info over kunststof <> RVS komt van Roman, zie vorige pagina :idea:

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

03 apr 2010 16:31
Profiel
Antwoord met een citaat
zoals ik het zo snel zag was dat kunststof, een lichtbruinige kleur

03 apr 2010 17:05
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
willy4 schreef:
hoe kan de motor nog draaien met een afgebroken waterpomp
Dat lijkt me ook onwaarschijnlijk, want zonder DB-riem geen klepbediening, toch?
Dus de as is waarschijnlijk gebroken toen de garage probeerde de auto te starten. Maar daarmee heeft de garage nog geen schuld aan de schade want dat konden zij ook niet weten (bij te hoge koelwatertemperatuur is veel vaker gewoon een sensor defect...).
We lijkt me duidelijk dat Citroen of een toeleverancier met de koelwaterpomp met kunststofwaaier een misser heeft begaan. Als ze zo'n type inderdaad maar een klein jaar hebben gevoerd, geeft dit wel aan dat er wat mee aan de hand was. Was het een ondeugdelijk type?
Misschien moet je op die manier gelijk proberen te halen.

03 apr 2010 19:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
het gaat in mijn geval wel om een C5 van 2005. dacht dat het bij de TS ook om een 2005 versie handelde... ;)

03 apr 2010 19:17
Profiel
Antwoord met een citaat
In dat geval weet zo'n garage toch dat mijn auto een ouder type pomp bevat dat mogelijk verdacht is.
Zitten die pompen met alu-waaiers dan alleen in de nieuwe types C5 of mag ik toch echt verwachten dat er nu ook een alu-waaier in mijn C5 komt en niet weer zo'n kunststof ding. Hoe kan ik dat controleren?

03 apr 2010 20:30
Antwoord met een citaat
O ja, nog even kleine correctie. De pomp ging niet 2000 maar 1000 km na vervangen DB defect.
Het verbaasde mijn overigens dat de startpoging bij de garage met het alleen vervangen van de DB helemaal niets opleverde. Ze hadden de motor op een krik afgesteund en de multiriem was niet bevestigd (dit om het snel te kunnen proberen) Met een externe accu hebben ze hem gestart.

kan dit op een of andere manier nog de oorzaak zijn geweest van het niet starten van de motor of is dat dan toch echt het gevolg van een defecte kleppenhandel?

Wat mij trouwens nog tebinnen schiet: de garage heeft mij in de week na mijn eerste vervangen DB nog gevraagd naar mijn tevredenheid. Ik heb toen nog gemeld dat ik sinds de vervangen riem wat vocht op de oprit onder de auto heb liggen. Achteraf blijkt dit inderdaad ter hoogte te liggen waar de waterpomp zit. Er is toen echter niks mee gedaan, ik heb me ook niet direct weer bij de garage gemeld voor controle, mede ook omdat daar van hun uit niet op aan werd gedrongen. Al met al krijg ik een steeds sterker gevoel dat er met de eerste vervangen van de DB iets mis is gegaan waardoor mijn waterpomp het begeven heeft. Probleem is alleen: ik heb geen enkel hard bewijs.

04 apr 2010 10:15
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Vervelend, maar een waterpomp bij een DB-wissel is wat mij betreft 100% standaard. Daar moet je als klant altijd op staan dat het gebeurt.

Eén van de redenen voor mij geweest om destijds het dealerbedrijf waar mijn Xantia vandaan kwam de rug toe te keren: Nee meneer, die hebben wij niet vervangen want die was nog helemaal goed...

04 apr 2010 10:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
thijzer schreef:

In mijn Fiat Seicento brak zomaar het differentieelhuis. Waarschijnlijk een haarscheurtje dat is uitgelopen. Fabrikant aansprakelijk stellen kon ik vergeten omdat de auto al wat ouder was. Maar ik wil maar zeggen: dat is ook jaren goed gegaan en dan in 1x afgebroken. Shit happens.

Hmmm, dat zou heel goed een fabricagefout zijn en daarvan zou ik het toch proberen...

04 apr 2010 10:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
siebsan schreef:
O ja, nog even kleine correctie. De pomp ging niet 2000 maar 1000 km na vervangen DB defect.

Hmmm, dit klinkt toch echt als een fout van de garage op deze manier...
De tijd tussen defect en reparatie is zo kort dat de garagist op zijn minst de schijn tegen heeft. Lijkt me een juridisch interessant geval. Door bijvoorbeeld de distributieriem te strak te zetten zou bijvoorbeeld ook de pomp gesloopt kunnen worden. Zeker omdat je zegt aangegeven te hebben een raar geluid gehoord te hebben (aanlopende waaier???)

Citaat:
Het verbaasde mijn overigens dat de startpoging bij de garage met het alleen vervangen van de DB helemaal niets opleverde. Ze hadden de motor op een krik afgesteund en de multiriem was niet bevestigd (dit om het snel te kunnen proberen) Met een externe accu hebben ze hem gestart.

kan dit op een of andere manier nog de oorzaak zijn geweest van het niet starten van de motor of is dat dan toch echt het gevolg van een defecte kleppenhandel?

Ik weet niet of de auto op deze manier netjes zijn brandstof toegevoerd krijgt. Ik kan me voorstellen dat het bij een oude motor (met brandstoftoevoerpomp door de motor aangedraven) perfect werkt maar dat het bij een met elektronica volgehangen blok als van de C5 mis gaat.
Citaat:
Wat mij trouwens nog tebinnen schiet: de garage heeft mij in de week na mijn eerste vervangen DB nog gevraagd naar mijn tevredenheid. Ik heb toen nog gemeld dat ik sinds de vervangen riem wat vocht op de oprit onder de auto heb liggen. Achteraf blijkt dit inderdaad ter hoogte te liggen waar de waterpomp zit. Er is toen echter niks mee gedaan, ik heb me ook niet direct weer bij de garage gemeld voor controle, mede ook omdat daar van hun uit niet op aan werd gedrongen. Al met al krijg ik een steeds sterker gevoel dat er met de eerste vervangen van de DB iets mis is gegaan waardoor mijn waterpomp het begeven heeft. Probleem is alleen: ik heb geen enkel hard bewijs.

Het was op zijn minst chique geweest als ze je gezegd hadden zo snel mogelijk even langs te komen en poolshoogte te nemen.

04 apr 2010 10:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
siebsan schreef:
Zitten die pompen met alu-waaiers dan alleen in de nieuwe types C5 of mag ik toch echt verwachten dat er nu ook een alu-waaier in mijn C5 komt en niet weer zo'n kunststof ding. Hoe kan ik dat controleren?

Je moet niet al te panisch doen over een kunststof rotor in je waterpomp, dat ding hoeft alleen maar koelvloeistof rond te pompen en dat is niet echt zwaar werk. Zelden zal zo'n waarier uit gegoten aluminium zijn het is eerder gestampt uit een of ander zacht metaal. Sowieso kan een massieve kunststof rotor sterker zijn dan eentje uit blik of zelfs gegoten metaal. Niet voor niks: metalen waterpompen gaan ook vaak zat stuk.

Zoals ik al zei, vervang dat ding zodra de DB eraf ligt, even zoeken op het net en je vindt zo tientallen gevallen van ernstige motorschade dankzij de waterpomp (alle merken auto's)

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

04 apr 2010 10:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
als de db riem te strak is aangespannen, heeft men een fluitent lawaai als de motor draait

04 apr 2010 10:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
EW schreef:
Citaat:

Ik weet niet of de auto op deze manier netjes zijn brandstof toegevoerd krijgt. Ik kan me voorstellen dat het bij een oude motor (met brandstoftoevoerpomp door de motor aangedraven) perfect werkt maar dat het bij een met elektronica volgehangen blok als van de C5 mis gaat.

Geen accessoire-riem=geen dynamo. Ik denk dat de auto het verschil wel weet tussen een accuspanning 12V en een werkspanning van 14V. Valt tijdens het rijden de werkspanning terug dan valt hij niet gelijk uit, maar waarom zou de motor starten als hij dit weet?

Overigens loopt brandstofpomp bij iedere benzine motor, modern of oud, op elektriciteit en loopt de Dieselpomp -modern of oud- aangedreven door de DB-riem/ketting. Heb je een Diesel met elektrische opvoerpomp of benzine, dan loopt die pomp ook gewoon op accuspanning, hij begint nml. al te draaien voordat je start.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

04 apr 2010 11:10
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende