Gel-batterij opladen in koffer
Auteur |
Bericht |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Gel-batterij opladen in koffer
We gaan tijdens het verlof met de caravan rondtrekken in Engeland. Daarbij gaan we zeker wat wildkamperen. We hebben hiervoor een gel-batterij gekocht die we willen opladen tijdens het rijden via een druppellader. Daarvoor zouden we het 12v-contactpunt in de koffer gebruiken. Mijn vraag is nu of dat het contactpunt na een tijdje automatisch afslaat, wanneer de motor wordt gestopt, om de auto-accu tegen leegtrekken te beschermen? Ik denkt hierbij aan de eco-stand dat intreed na 5min zoals bij de radio. Of is dat niet van toepassing op die contacten? Heeft iemand enig idee of het überhaupt zin heeft om dit te doen? Stel dat we 3 uur met de auto rijden en de batterij is half vol. Gaat die dan op die korte tijd veel bijgeladen zijn om opnieuw een dag dienst te kunnen doen bij een rationeel/laag verbruik? Mijn garagist wist hier niet op te antwoorden. Maar ik twijfel er niet aan dat jullie hierop wel een antwoord hebben! 
|
02 apr 2010 11:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
wat volgens mij wel kunt doen is 12v naar de batt brengen met daar tussen een diode zo kan de batt opladen terwijl de motor draaid en dan alleen uw stroom afnemen van de gel batt zo doende dat ge de andere batt niet leegtrekt
|
02 apr 2010 11:19 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
Deze aansluiting staat permanent onder spanning. Wat ik niet zo tof vind in veel gevallen. Ik heb een koelbox met een 12V aansluiting voor de koeling (perfect ding, 40 euro bij Van Cranenbroek) en die kan ik dus mooi in de kofferbak aansluiten.
Alleen, als je stil staat, dan loopt dat ding dus door. Vergeet je dat als je ergens wat langer stopt, dan heb je pech.
Ik ben dus van plan om deze stroomgroep (waarop ook mijn DVD-spelertje is aangesloten) vertraagd af te schakelen als ik het contact uitzet. Ik weet niet of hiervoor ergens een schakelspanning aanwezig is die samen met de eco-modus werkt. Dat moet ik maar eens gaan onderzoeken.
In de zekeringkast komt dan een relais te zitten dat deze groep onderbreekt. dan lost zich dat probleem op.
|
02 apr 2010 11:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
Citaat: Deze aansluiting staat permanent onder spanning. Wat ik niet zo tof vind in veel gevallen. Niks is permanent: de slimme ECO mode van de Ph.II is in staat die extra aansluiting af te breken zodra de accu onder een bepaald niveau komt. Dus komt het voor dat mensen met dezelfde auto en dezelfde accessoire (bijv. el.koelbox) merken dat die soms na 2uur nog werkt, maar ook dat hij al na 5min stopt. Als je radio na 5min stopt dan heb je dus na een dag stilstaan een paar korte ritjes gemaakt. Bij de Ph.I komt het voor dat de aansluiting echt permanent is, maar dan neem je dus wel een risico. Citaat: Vergeet je dat als je ergens wat langer stopt, dan heb je pech. Inderdaad, de ECO mode is er niet voor niks. Mogelijk was de aansluiting permanent om makkelijk een druppellader aan te sluiten. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 apr 2010 11:38 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
Had inderdaad al, zoals Willy voorstelt, een relais gekocht in een kampeerwinkel om die bypass te plaatsen zoals dat in mobilhomes gebeurt. Wou draad doortrekken tot in de caravan om geen gesleur met de batterij te hebben. Echter in een gespecialiseerde electrowinkel hebben ze mij dit ten stelligste afgeraden omdat ze daar al verhalen hebben gehoord waarbij accu’s stuk gingen en motor in de fik zijn geraakt wegens slechte “mas” of andere kortsluitingen. Zou een superdikke kabel ivm weerstand/afstand moeten gebruiken met zekering boven 90amp en waterdichte stekkers en nog wat vanalles moeten regelen. Neen, dankuwel. Vandaar de optie om met druppellader in kofferbak te werken. Had ook al eens een koelbox tijdens verlof vorig jaar vergeten en na 2 uur draaide ie nog!! Echter geen platte batterij. Dus ik dacht ook dat er geen ECO op die stekker aanwezig was. Nu weet ik dankzij jullie dat ik alsnog mijn accu kan opladen zonder dat mijn autobatterij plat zal geraken op mijn phase II. Waarvoor dank! Evil Twin, als techneut, heb je een idee hoeveel mijn gel-batterij zal opladen op een paar uurtjes rijden via een druppellader? Voor wie het interesseert, ik heb een CTEk Multi XS 7000 en een Optima Gelbatterij type YTS 5.5 12 Volt / 55 Amp met volgende gegevens: Ingangsspanning AC 220-240VAC, 50-60Hz Uitvoerspanning Nominaal: 12V Efficiency 85% Oplaadspanning 14.4V, 14.7V, 13.6V/Supply, 16V/Boost Laadstroom 7A Max Drainlekstroom* <3mA Spanningsrimpel** Max 150mV rms, 0.3A Omgevingstemperatuur -20°C tot +50°C, de uitvoer wordt bij hogere temperaturen automatisch gereduceerd. Type oplader Achtstaps, volautomatische schakelmodus met pulsonderhoud. Soort accu’s 12V loodaccu’s (nat, MF, AGM, Calcium/Calcium en gel) Accuvermogen 14 - 225Ah
|
02 apr 2010 14:18 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
wat wil je laten werken met die relais
|
02 apr 2010 16:04 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
je moet wel zien waneer je start batt vol is en je gel batt leeg is ,dat dan al de stroom van de dynamo naar de gel batt gaat dat ge de dikte van de draad genoeg is
|
02 apr 2010 16:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
Dat ding laadt blijkbaar met max 7A als je er 220V op zet. Maar wat wil jij er nu precies mee doen?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 apr 2010 16:28 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
waar ik het over heb, is aleen de stroom van de dijnamo
|
02 apr 2010 16:33 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
De bedoeling is om zelfstandig een 3 of 4 dagen zonder netstroom van de een plaats naar een andere te kunnen rijden met de caravan.
Dwz, bv 5 x 15w lampjes ’s avonds een paar uur laten branden, waterpompjes laten werken(stelt niet veel voor), laptop 1 uur laten werken en misschien wat batterijen fototoestel opladen. Dus niets extreem maar denk toch dat het rap gaat. De rest laten we op gas draaien zoals koelkast en vuur.
Lader geeft 7amp-uur bij 220 maar is dat hetzelfde als je via de dynamo van de auto werkt + verlies van omvormer en druppellader? Wat blijft er dan nog over? 4amp-uur?
|
02 apr 2010 16:38 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
ik weet niet hoeveel stroom de dynamo leverd en ik heb het nog niet gemeten
|
02 apr 2010 16:46 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
Hij heeft een lader die vanuit de 13,8V van de auto de accu laadt (12V) met een stroom van 7A (wat ik veel vind, maar goed). Als je de auto stil zet, moet dat laden natuurlijk stoppen.
Dikte van de draad is bij 7A nog niet zo gewichtig, zal 1 tot 1,5mm^2 zijn. De dynamo levert dus wel minder stroom aan de eigen accu maar als ik al zie wat de auto trekt als er niks gebruikt wordt (goed 3A) dan zal dat weinig uitmaken.
Let wel op dat als je de lader ineens uittrekt bij 7A dat je andere verbruikers aan hebt staan zoals verlichting. Er ontstaat namelijk een tegen-EMK bij draaiende motor waarbij je elektronica kunt vernielen. Gebeurt bij overstarten van auto's wel eens. Altijd met lampen aan doen dus.
Verder: succes!
|
02 apr 2010 16:54 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
Ook op caravanforum zijn we bekend! Citaat: Re: Accu noodzakelijk? door Knaus440 » do 23 apr 2009 12:51
Ab schreef: Overigens: Als je bij een C5 een draadje trekt rechtstreeks vanaf de accu naar pool 9 omzeil je het uitschakelmechanisme toch, of denk ik te simpel ?
Nee hoor je denkt niet te simpel.Zo deed ik het bij vorige auto's ook. Echter de C5 (PSA) maakt het soms ingewikkelder. De centrale computer(BSI) houdt overzicht over de stroom en de spanning van de accu. Wanneer er dus buiten de BSI om stroom "wegtrekt" uit de accu, gaat de BSI soms de raarste storingen geven en vertonen. Centrale vergrendeling die opeens stopt of juist gesloten deuren opend, etc etc. Op de C5club staan bv meldingen van mensen die buiten de BSI om, dus rechtsstreeks op de accu, een after market radio aan sluiten. En opeens rare storingen en foutmeldingen krijgen. Lang leve de moderne elektronica en beschermingen(maar niet heus). Alleen werken die soms net even anders als jij en ik op en moment graag zouden zien. JohanKnaus Sudwind 425H bruin, met C5 break hdi ervoor. De Knaus nestelt zichzelf met de Truma SE-RKnaus440 Berichten: 437 Geregistreerd op: di 29 apr 2008 21:15 Woonplaats: Drenthe Website
|
02 apr 2010 17:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
als ge nu nog een lader van 220v apart op de gel batt aansluit kan er toch niets fout gaan, omdat er een diode tussen de draad van de andere batt staat of heb ik het mis
|
02 apr 2010 17:26 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: Gel-batterij opladen in koffer
De constructie die ik voor had:
Contact 14v - omvormer voor laptop naar 220v - 220v druppellader naar 12v - gelbatterij
Thijzer, als ik de omvormer eerst uitschakel met aan/uit knop kan dat vermoedelijk geen kwaad neem ik aan?
Nu lees ik dat de batterij ook mogelijk via de 13 polige Multicon-aansluiting van trekhaak kan opgeladen worden als de draden voorzien zijn. Er komt toch ook 12 v binnen als ie op wagen aangesloten is. Waarom niet dan?
Stel ik mij de vraag of dat deze aansluiting dan evengoed via de ECO-modus automatisch afsluit? Dan zou ik heel dat gedoe niet moeten voorzien.
Zijn de draden daar echter wel dik genoeg voor? Oplaadtijd zal toch veel langer duren door de lange afstand/dunne draad of zelfs verwaarloosbaar zijn?
|
02 apr 2010 20:22 |
|
 |
|