Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Ik zit met een dilemma:
De frictie van mijn C5 2.0 hdif uit 2005 moet vervangen worden.
De hele boel ligt los, de bak is eraf.
Het blijkt dat in dit type C5 een Luk frictieset inzit met een 2 massavliegwiel.
Nu zit er een vrij soepele vrije slag in het vliegwiel van een paar cm. (er zit ruimte tussen het pendel en de boogveren van het vliegwiel). Ik kom nu veel tegenstrijdige berichten tegen van mensen die zeggen het vliegwiel altijd te vervangen bij vervangen van de frictieset en er zijn mensen die het vliegwiel lekker laten zitten (kosten vliegwiel ca €600.00).
De klachten waren een slippende koppeling. De terugslag bij gas loslaten was gering.
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?
De frictie van mijn C5 2.0 hdif uit 2005 moet vervangen worden.
De hele boel ligt los, de bak is eraf.
Het blijkt dat in dit type C5 een Luk frictieset inzit met een 2 massavliegwiel.
Nu zit er een vrij soepele vrije slag in het vliegwiel van een paar cm. (er zit ruimte tussen het pendel en de boogveren van het vliegwiel). Ik kom nu veel tegenstrijdige berichten tegen van mensen die zeggen het vliegwiel altijd te vervangen bij vervangen van de frictieset en er zijn mensen die het vliegwiel lekker laten zitten (kosten vliegwiel ca €600.00).
De klachten waren een slippende koppeling. De terugslag bij gas loslaten was gering.
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Nachtje over geslapen.
We nemen geen risico en gaan het vliegwiel ook vervangen.
(Krusaskering nemen we ook meteen mee).
We nemen geen risico en gaan het vliegwiel ook vervangen.
(Krusaskering nemen we ook meteen mee).
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Wat doen we met je draadje? Open laten voor de resultaten? Of dicht?
Succes met de operatie...
Succes met de operatie...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Voor mij mag het draadje nog even open blijven.
Ik zal dan een eind verslagje maken.
Morgen komt de frictieset plus vliegwiel binnen (hoop ik)
Dan gaan we weer opbouwen.
Ik zal dan een eind verslagje maken.
Morgen komt de frictieset plus vliegwiel binnen (hoop ik)
Dan gaan we weer opbouwen.
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Er blijkt in het nieuwe vliegwiel ook een speling te zitten can ca 1 cm. De aanslag is wat meer verend. In het oude vliegwiel zat een schurend geluid (roest?), het nieuwe vliegwiel heeft dit geluid niet. Ik denk dat ik er goed aan doe het vliegwiel te vervangen ook omdat ik regelmatig een caravan trek. Je moet er niet aan denken na 20dz km alles weer te moeten demonteren omdat het oude vliegwiel toch problemen geeft. In de koppelingsplaat zelf zitten geen veren (wel bij de Valeo fricties) dus ik denk dat het soepele optrekken geheel door het 2 massa vliegwiel opgevangen wordt. Het vliegwiel zelf is eenvoudig te vervangen door middel van 8 torx bouten (deze altijd vernieuwen). Alles is weer in elkaar gezet (hoop werk en gefroet) en de auto rijdt weer geweldig. Hij lijkt veel stiller te zijn trekt soepel en makkelijk op en geen rare geluiden meer bij het uitzetten van de motor. De auto heeft weliswaar 182dz km gelopen maar rijdt weer als nieuw. Door de nieuwe versnellingbak olie schakelt hij ook weer wat soepeler.
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat

Vandaag kreeg ik ook van mijn garage hetzelfde verhaal te horen, ik had mijn druklager defect. km. stand 135.000.
kosten incl. vliegwiel ca: 14.00 euro. kies ik alleen voor de drukgroep dan ben voor een kleine 800,-- euro klaar.
Vliegwiel zag er nog goed uit, en de auto loopt ook nog lekker regelmatig. Gezien de stand neem ik het risico om het vliegwiel niet te vervangen. De mijne is trouwens een 1.6 HDI 16V nov. 2004. Het advies van citroen is inderdaad om het vliegwiel te vervangen, en als ik 200.000 op de teller had staan had ik het wel gedaan, maar ik hoop dan reeds een weer andere te hebben rij hoog uit 15.000 per jaar.
kosten incl. vliegwiel ca: 14.00 euro. kies ik alleen voor de drukgroep dan ben voor een kleine 800,-- euro klaar.
Vliegwiel zag er nog goed uit, en de auto loopt ook nog lekker regelmatig. Gezien de stand neem ik het risico om het vliegwiel niet te vervangen. De mijne is trouwens een 1.6 HDI 16V nov. 2004. Het advies van citroen is inderdaad om het vliegwiel te vervangen, en als ik 200.000 op de teller had staan had ik het wel gedaan, maar ik hoop dan reeds een weer andere te hebben rij hoog uit 15.000 per jaar.
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jun 2008 12:19
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Is het zo'n speciaal vliegwiel dan? "Vroegah" werd een vliegwiel toch gewoon afgedraaid en karren maar weer?Phritz schreef: We nemen geen risico en gaan het vliegwiel ook vervangen.
Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden:
ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?):
Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Ja, het is heel anders dan een vast vliegwiel. Het vliegwiel bestaat uit twee delen die d.m.v. boogveren aan elkaar verbonden zijn en onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Het doel hiervan is dat de motortrillingen door het vliegwiel worden opgevangen (compressie verhoudingen van moderne diesels worden ook steeds hoger). Dit komt het comfort ten goede. Deze vliegwielen zijn vrij duur (ca €500.00 a €600.00). LuK is de fabrikant van dergelijke vliegwielen. De moderne PSA diesels 16V zijn er mee uitgerust.
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Koppelingsplaat zelf wordt toch ook wel meteen vervangen?Derk schreef: kies ik alleen voor de drukgroep dan ben voor een kleine 800,-- euro klaar.
Vliegwiel zag er nog goed uit,
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat

Ja de koppelingsplaat wordt wel vervangen. Jammer dat men nog weinig ervaring heeft met dit vliegwiel wel of niet te vervangen en hoelang deze ongeveer mee gaat. Eigenlijk is het te gek, Je druklager gaat kapot en je moet heel veel onderdelen vervangen. m.n. het vliegwiel. Maar we wachten maar af en kijken of ik de juiste keus heb gemaakt.
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2006 17:00
Auto: Citroen C5 2.0 HDIF VTR Berline
Opties: RT3 Telefoon/Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10434
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 182000
Kleur: Zwart Metallic
Locatie: Zaandam
Citroen adviseert om het vliegwiel altijd te vervangen als de frictie wordt vervangen. Er zijn ook een aantal dealers die het niet doen. Ik zou het zelf ook niet vervangen hebben, maar omdat ik regelmatig een caravan trek heb ik het toch maar wel vervangen. Het is een dure reparatie wat de prijs van de auto's die al behoorlijk wat gelopen hebben toch aardig onder druk zet. Ik zou het ook niet gedaan hebben in jouw plaats, zeker niet bij deze km stand. Mijn auto had al 185dz gelopen toen de koppeling het begaf.
Geschiedenis
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat
2CV4 (diversen)
2CV6 (diversen)
Dyane 6
Ami 8 Break
BX 14
BX 19 TZi
XM 2.0i Comfort
Xantia Break 2.0 16V LPG G3
Xsara 1,8i 16V
C5 2.0i 16v exclusive berline
C5 2.0 HDIF VTR 136 PK
C4 1.6 16V Prestige Automaat

Vandaag de auto gehaald loopt en schakelt weer als een zonnetje. kosten 845,-- euro. En nu gewoon maar afwachten of ik de juiste keus heb gemaakt. Ik denk dat er na ons nog wel meer zullen komen die voor hetzelfde probleem komen te staan. Het blijft een heerlijke auto, maar dit soort reparaties moet je niet te vaak hebben.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heeft er iemand van dat vliegwiel,een foto of een tekening