Voorruit beslaat bij starten auto
Auteur |
Bericht |
Gerrie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2006 22:23 Berichten: 136 Woonplaats: Hoogeveen
Auto: CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 153000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Zal ik doen
_________________ CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
|
10 dec 2006 22:02 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
10 dec 2006 22:02 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Toch wil ik de ervaring van Gerrie even bevestigen.
Koude start, waarschijnlijk vochtig weer. Direct na het starten slaat de ruit van onderaf bijna direct half dicht, is in enkle seconden gebeurd. Dit is niet het langzaam beslaan door ademende mensen met natte jassen op vette ruiten.
Even de voorruit ontwasemingsknop aan verhelpt het ook weer in een paar seconden.
Ik heb de airco altijd aan (automaat) en ik rij hem dus ook niet droog in de laatste minuten van een rit.
Heb dit bij beide C5'en, maar ervaar het niet als een probleem.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
10 dec 2006 23:44 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Van de berline weet ik dat deze erg snel beslagen is ( moet altijd blower aan ) , de break nooit ( zelden ) ....
Bij de Berline weet ik niet hoe er met de airco 'omgegaan' wordt , de break staat maar af en toe aan en altijd netjes 10 minuten voor dat ik ergens ben uit om 'droog' te blazen ...
Kennelijk helpt dit toch wel 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
11 dec 2006 09:25 |
|
 |
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
ik kan dit ook bevestigen bij beide breaks. Maar meestal komt het op en binnen de minuut is het verdwenen (iets anders dan achteraan, ander draadje)
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
11 dec 2006 09:28 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ronald schreef: Toch wil ik de ervaring van Gerrie even bevestigen. Koude start, waarschijnlijk vochtig weer. Direct na het starten slaat de ruit van onderaf bijna direct half dicht, is in enkle seconden gebeurd. Dit is niet het langzaam beslaan door ademende mensen met natte jassen op vette ruiten. Even de voorruit ontwasemingsknop aan verhelpt het ook weer in een paar seconden. Ik heb de airco altijd aan (automaat) en ik rij hem dus ook niet droog in de laatste minuten van een rit. Heb dit bij beide C5'en, maar ervaar het niet als een probleem. Gr. Ronald
Ook bij mij slaat de voorruit even dicht, maar is in de regel zo weer weg.
In ieder geval niet hinderlijk of zo.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 dec 2006 09:46 |
|
 |
revi
|
Als ik m'n auto start valt het me soms ook op dat de voorruit aan de onderzijde beslagen is.
Even de beroemde knop gebruiken en het is weggeblazen.
En de airco gebruiken ... ik weet nog steeds niet hoe het werkt, maar ik stel een temperatuur in en zorg dat hij op 'automatisch' staat. Prima toch?
|
11 dec 2006 18:16 |
|
 |
Gerrie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2006 22:23 Berichten: 136 Woonplaats: Hoogeveen
Auto: CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 153000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Ik zette vanmorgen even de voorruit verwarming aan en was binnen 15 sec schoon.
Maar zat deze keer ook niet veel op
_________________ CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
|
11 dec 2006 19:37 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Maar dat komt toch echt omdat je vochtige, mogelijk warme, lucht uit het kachelhuis tegen de koude voorruit blaast.
En auto's met airco zijn daar gevoeliger voor dan auto's zonder airco. En dat is niet zo vreemd: bij een auto zonder airco bestaat het luchtkanaal uit een rooster, een stuk pijp, een aanjager, een kachelradiateur, nog een paar stukken pijp en de uitblaasroosters.
Bij een auto met airco zitten daar nog bij een pollenfilter, een verdamper (is vermoed ik vergelijkbaar met de kachelradiateur) en het zal mij niet verwonderen als daar ook nog meer isolatie omheen zit.
Kans is dus veel groter dat je natte, warme lucht in die pijp van een auto met airco stil hebt staan dan in een auto zonder airco. Vooral omdat de airco ook nog vocht uit de lucht afscheidt en afvoert (bij de aircomeet van XCNL hadden ze het over ongeveer 10l water per uur op een beetje zomerdag).
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
11 dec 2006 21:27 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
10 liter per uur? ff rekenen.
10 [kg/h] * 2500 [kJ/kg (condensatiewarmte)] / 3600 [s/h] = 6,94 [kW]
ja, zou goed kunnen... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 dec 2006 23:15 |
|
 |
Gerrie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2006 22:23 Berichten: 136 Woonplaats: Hoogeveen
Auto: CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 153000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Dit gaat mij tever
_________________ CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
|
11 dec 2006 23:16 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Sorry..
Wat ik probeer te vertellen is dat 10 liter water per uur zonder meer kan uit de airco.
Reken erop dat er dus ook aandrijfvermogen uit de motor nodig is om dit te realiseren...grofweg de helft wordt gebruikt om de lucht te drogen (de 10 liter water per uur), de andere helft om de lucht te koelen, dus totaal ca. 14kW koeling.
En dan ben je gauw 1/3 van het koelvermogen kwijt om de airco aan te houden: al gauw 5 kW!
Tel uit aan de benzinepomp!!!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 dec 2006 23:22 |
|
 |
Gerrie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2006 22:23 Berichten: 136 Woonplaats: Hoogeveen
Auto: CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 153000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Ik gebruik de airco om deze tijd van het jaar in het geheel niet
_________________ CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
|
11 dec 2006 23:25 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Als hij op "auto" staat en het is buiten warmer dan een graad of 15, of als de zon schijnt zelfs bij een lagere temperatuur, gaat de airco vanzef wel aan...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 dec 2006 23:26 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Bij Coolcar hadden ze het geloof ik zelfs over driekwart voor het drogen....
en dat je maar 1/3 van het koelvermogen nodig hebt om de airco aan te houden heeft ermee te maken dat je warmte verplaatst en dus niet maakt. Maargoed, dan gaan we offtopic naar een discussie over de werking van de airco.
Is in ieder geval duidelijk dat een autoairo erg veel water uit de lucht haalt die door de ventilatie naar binnen wordt gehaald.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
11 dec 2006 23:28 |
|
 |
|