Ook zo'n last van zijwindgevoeligheid ?

Totaal aantal stemmen: 133
Ja , maar enkel bij zeer stevige (ruk)wind. (73) 55%
Ja , eigenlijk bij het minste of geringste zuchtje wind. (41) 31%
Nee , de C5 spoort als een trein , ook bij 12 beaufort. (13) 10%
Anders , zie antwoord ! (6) 5%
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Toch een pracht van een wagen die C6 :smt190

Maar even over die bmw'tjes :lol: Ik bedoelde het eigenlijk vooral op de metalen ophanging van de C5. (die trouwens op slecht wegdek veel stabieler en beter is dan die van een bmw)
Door zijn zachtheid maak je een auto gevoeliger voor zijwind. En zo een C5 heeft wel een erg goed afgestemde ophanging, maar dit kan niet beletten dat ze door de zachtheid ervan de auto relatief gezien zijwindgevoeliger maakt dan een C5 met (ook goed afgestemd dan wel) fictief sportonderstel.
Ik spreek nu duidelijk over goed afgestemd onderstel, want daar durven ze bij bmw de bal soms erg mis slaan. Korte zachte veerwegen die dan kurkdroog opgevangen worden als ze tegen de aansagpunten komen (heel de tijd op slecht wegdek) Ik heb al genoeg met 1tjes en 3tjes gereden om te weten dat het op goed wegdek een plezier is in de bochten maar voor de rest eigenlijk op niets trekt.
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Zijwindgevoeligheid ...

Bericht door bgt »

ja, idd, wat is de C6 toch onvoorstelbaar mooi :smt193
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
de wokkel C5 vind ik veel minder zijwindgevoelig als mij vorige C5 met HP
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
bgt schreef:ja, idd, wat is de C6 toch onvoorstelbaar mooi :smt193
Vind wel dat hij diep duikt tijdens het remmen...zeker andere draagarmen achter?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
multilink net als de C5-3. Maar hij duikt niet zo veel, hij wil de achterkant optillen ;)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Voorwiel zit toch vrij diep in zijn wielkast..
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Hij remt daar met dik 1,1 g natuurlijk, maar eigenlijk duikt hij nauwelijks; hij staat van nature vrij laag:

Afbeelding

Hoe de bovenrand van het wiel erin valt is overigens ook optisch een slechte referentie, kijk gewoon naar de as tov de chroomlijst.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Deze foto geeft optisch ook geen betrouwbaar beeld, daar deze iets van boven is genomen ipv in hetzelfde horizontale vlak.
Maar, je hebt gelijk, hij staat voor redelijk laag, vooral vergeleken met een C5.

Dan blijft dus over dat de bips ver omhoog komt..

Dat vlak blijven tijdens het remmen van een HP geveerde auto vond en vind ik juist 1 van fijn prettige eigenschappen.
Medepassagiers krijgen ook de indruk dat je minder hard remt als de koets vlak blijft iit fel duiken.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Maar even terug naar de zijwindgevoeligheid: kan EvilTwin dan uitleggen waarom je in de C5 dan lijkt meer last te hebben van zijwind dan bij andere auto's? Ik ervaar het nl. ook, alleen niet in een mate dat het me ergert.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:29
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Na die verhalen over zijwindgevoeligheid ben ik er eens extra op gaan letten.

De C5 is in vergelijking zo ontzettend koersstabiel, dat je sturen ongeveer kunt vergeten. Als er dan toch wat windcorrectie nodig is, valt dat extra op.

Het andere effect is overhellen, bewegen van de carosserie, zonder dat de koers echt veranderd. Als je daar op reageert door tegen te sturen wordt het echt hinderlijk.

Mijn conclusie is dat de C5 niet meer, misschien zelfs minder zijwindgevoelig is.
Groetjes,

Jos


Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Zijwindgevoeligheid ...

Bericht door bgt »

Dat vind ik van de C4 Picasso, waar ik nu nog in rijd, nou ook. Voor jouw gevoel is ie instabiel bijv. op de snelweg bij hoge snelheid. Maar let je erop bij bijv. een harde zijwind dan merk je dat t de koets is die wiebelt. Je slingert niet meer dan n ander over de weg.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ploffie schreef:Dat vlak blijven tijdens het remmen van een HP geveerde auto vond en vind ik juist 1 van fijn prettige eigenschappen.
Traditioneel hebben alle HP Citroëns achter langsarmen, en die hebben van nature een sterkte anit-duikwerking, omdat ze de kont naar beneden trekken door het remkoppel. Een DS duikt voor en trekt de boel achter naar beneden, dus die zakt rechtstandig. Maar dat werkt onafhankelijk vd HP. Wél is HP van nature soepeler en dat merk je in de absolute waarde van het inveren.

Vanaf de CX is er ook vóór een anti-duik geometrie, en vanaf de Xm hydractive, maar zelfs dat met AMVAR is achter niet in staat de auto naar beneden te trekken. Op hoge snelheid werkt de automatische spoiler vd C6 mee om de boel wat aan te drukken.
Het andere effect is overhellen, bewegen van de carosserie, zonder dat de koers echt veranderd. Als je daar op reageert door tegen te sturen wordt het echt hinderlijk.
Dát is wel typisch HP: er is niet te veel stijfheid tegen langzaam rollen, behalve als het hydractieve naar HARD gaat, maar zoals je al opmerkt, rollen heeft nauwelijks invloed op de koers (dat zit hem in de geometrie, want zo werkt het op de 2cv ook al).

Wat wél van invloed is dat is het camber van de weg (schuin voor afwatering) maar daar doen ze niet overal aan. En omdat in NL de bochten in kommetjes liggen kan je er op de snelweg erg hard doorheen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:17
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman
Locatie: Vriezenveen
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Hallo, wij hebben nu enkele maanden een C5 PH1 uit 2001 en helaas ook hinderlijk veel last van de zijwind.
Vandaag ook weer aardig wat kilometers gereden en zelfs de mensen die achter me reden vielen het op dat ik over de weg zwalkte.. Dit allemaal terwijl er niet eens zo heel veel wind stond.

Ik heb voor deze C5 2x BX, 1x XM en 2x Xantia gereden maar nooit heb ik deze zelfde ervaring gehad.
Het is eigenlijk net alsof de wielen er los onder zitten.. Okee, ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal (C5) maar ik vindt dit echt niet normaal.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Kan het zijn dat de veerbollen vervangen moeten worden?
Of hebben de veerbollen hier geen invloed op.. Of is er misschien wat anders aan de hand?

Met mijn laatste Xantia heb ik lang met versleten veerbollen rondgereden, maar buiten het stapvoets over drempels moeten rijden en minder comfort, weinig andere problemen.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Grt,

Dion
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Probeer eens bandjes die stugger zijn....
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dat lijkt me praktisch niet handig, waar haal je zo even een paar stuggere bandjes vandaan?

Misschien eens een iemand in de buurt zien te vinden die ook een C5 heeft en daar eens in rijden.
Merk je dan duidelijk verschil dan weet je iig dat het aan jouw auto ligt.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Plaats reactie