Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 waarom spring ie toch altijd? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
We zijn dus inderdaad sinds gisteren begonnen met een logboek by hard. Hebben alles overlopen sinds de eerste keer en enige wat we kunnen zeggen is dat er toen een probleem was met:

-kofferraampje gaat niet meer open: drukknop bevroren , kortsluiting mogelijk?
mechanisme vervangen maar werkt nog steeds niet
-deur 1 maal met sleutel moeten openen, sindsdien niet meer
-koffer zelf gaat niet open met draaiende motor, echter na vervangen van zekering wel??
-melding sinds garage dat bandenspanning te laag is, echter vroeger stopgezet. komt dit door vervangen van accu neem ik aan.
-stekkerdoos is in december volledig vervangen na een slechte plaatsing waarbij heel!! contactdoos groen uitsloeg en 2 pinnen opgevreten/verdwenen :shock: was door corrosie. Nu een inoxe maar heb hem sindsdien niet meer getest. Ga morgen fietsenrek op zetten.

Het betreft dus wel degelijk nr 8 onder de motorkap, Evil twin. Echter in mijn handleiding staat dat het een 15a moet zijn ipv een 20. Garage heeft het dus zelf al verzwaard maar dat heeft dus niet veel geholpen.
Zou het de relais op zich zijn die de geest heeft gegeven of "contact" maakt ergens?
Of gewoon een draad of stekker die bloot/los is komen liggen?
Als er een storing aanwezig is, wordt dat niet opgeslagen in een van die 20 computers? of op zijn minst een hint gegeven? :smt017

Vandaag paar keer met auto gereden en ze doet het heerlijk. Zoeven en lekker "relaxed" rondgereden in het zonnetje. Het leven is weer wat mooier. maar we houden de zekeringen wel bji de hand... . :lol:


07 maart 2010 22:43
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
Heb op pagina 56 schema gevonden dat zekering 8 weergaf. Relais van Evil Twin staat er inderdaad op.
Er vertrekt 1 draad van batterij naar relais. Batterij is reeds vervangen. Dus het kan nog die draad zijn of de honderd andere die dan naar alle computers gaan. :lol:

Hopelijk heeft garage er meer kaas van gegeten dan ik want veel verder geraak ik niet.


07 maart 2010 23:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
biebie schreef:
Zou het de relais op zich zijn die de geest heeft gegeven of "contact" maakt ergens?
Of gewoon een draad of stekker die bloot/los is komen liggen?


Als het op de Ph.II is als op de PH.I dan zit die zekering zuiver en alleen op het startrelais en dan kan eigenlijk alleen het startrelais verantwoordelijk zijn voor het doorslaan van de zekering, plus een overgangsweerstand op de zekering.

Citaat:
Als er een storing aanwezig is, wordt dat niet opgeslagen in een van die 20 computers? of op zijn minst een hint gegeven?


Een zekering die doorbrandt is geen computerstoring, geen sensorwaarde uit bereik, dus geen fout die opgeslagen kan worden.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 maart 2010 01:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
Vanavond met een meter en frisse moed met schoonbroer het een en ander zitten doormeten en opzoeken.

Eerst verdachte/geoxideerde accuklemmen ontroest, opgekuist en met contactspray behandeld. Massen gecontroleerd + draden. Dat alles gemeten en in orde bevonden.

Startrelais nagekeken en visueel zag je al dat ie onder het vuil en plakkerig spul hangt. Blijkt dat uit bovenliggende buizen van intercooler en retourleidingen uitlaatgassen een vieze smeurie naar beneden druppelt, recht op de relais. Proper gemaakt om te kunnen meten.

Test met contact en ja hoor, er gebeurt niets. Meevaller in dit geval want nu kunnen we oorzaak opzoeken.
:lol:
Zekering nagekeken en opnieuw gesprongen. De startrelais kan je wel mbv schroevendraaier doen werken en auto start dan ook zonder problemen.

Nieuwe zekering erin en nu al metend thv relais starten: een fractie van een seconde meet je stroom door de relais en hoor je een klik maar nog voor de starter kan doorstarten springt de zekering en is het gedaan. We hebben dan nog een test gedaan ivm masse op de relais die in orde was.

De laatste test heeft dan uitsluitsel gebracht. We hebben de stroomdraad van de relais afgehaald zodat deze niet meer aangestuurd zou worden. We hebben dan een nieuwe zekering in gestoken en contact opgezet. Zekering is niet gesprongen. Dit bewijst volgens ons dat er geen externe toestellen/functies een kortsluiting/overspanning geeft. Wat bewezen moest worden.

Nu is de vraag wat er mis kan zijn aan de startrelais? Hij werkt steeds als je de schroevendraaier gebruikt. Zou de smeurie/olie uit de leidingen daarin zijn gedrongen of op een of andere manier de stroom zo'n rare sprongen doen maken dat je kortsluiting krijgt en zekering springt? Prob met de spoel? Of Contact? We hebben trouwens een weerstand van 0.6 Ohm gemeten. Is dit voldoende? Zou je de relais er af kunnen halen en zelf herstellen? Of kan je deze apart bestellen en op de startmotor monteren? Of een gereviseerde?


09 maart 2010 22:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
de smurrie kan de relais stuk maken (maakt)
en het relais is apart te vervangen


09 maart 2010 22:21
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
Dat was snel willy. Heb je ook een idee wat dat kost en hoe je eraan moet beginnen? Handleiding op het forum? Zullen dan trouwens ook het gedrup moeten aanpakken want anders zitten we binnen de kortste keren weer met hetzelfde. Die leidingen moeten er trouwens toch af om aan de starter te kunnen.


09 maart 2010 22:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
accu afkoppelen
en dan starter demonteren
het start relais kost op zich niet heel veel
maar dat relias wel ergens gaan halen waar ze starters herstelen


09 maart 2010 22:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
Ok, dus voor revisiestuk gaan.

Zou heel de starter/relais niet beter zijn? Of onnodig.

Op problemcars denken ze namelijk volgende:

Zoals gezegt er zit vocht in je startmotor, een schroevendraaier kan wat meer amperes aan dan je zekering, daarom brandt je zekering door. Vervanging van de startmotor is de oplossing

Maar hoe kan ik dit uitsluiten of meten wat nu wel of niet stuk is? Of gewoon dus alles vervangen?


09 maart 2010 23:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
het beste is alles zuiver maken
en relais vervangen
en als je het niet zelf kan ,een ruil plaatsen
en het lek herstellen anders zit je na x tijd met hetzelfde probleem


09 maart 2010 23:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
Denk dat we de startrelais er eens gaan afhalen en kuisen. Weet iemand hoe het moet want internet geeft geen soelaas. Enkel wat tekeningen en zo. Moeten we rekening houden met een veer en klep dat in ons gezicht kan springen? :D

Iemand melde verder dat het de starter zou kunnen zijn die kortsluiting kan geven wegens vocht dat bij vriesweer bevriest en de starter dus meer vermogen doet vragen waardoor de zekering springt. Bij het starten met de truk met de schroevendraaier lukt het dan natuurlijk wel. Klinkt mij ook heel aannemelijk.


11 maart 2010 13:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
waarschijnlijk licht het spoel van de start relais in kortsluiting door het vocht
en dat help niet met het schoonmaken


11 maart 2010 13:47
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 sep 2009 23:19
Berichten: 167
Woonplaats: waalre
Auto: c5 break exlusive automaat 2.0
Opties: RT2 trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09117
Productienummer: 0326
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
ik denk voor van al het gezeik af te zijn een ruilstarter plaatsen

_________________
c5 break exlusive automaat 2.0 echtgenote peugeot 206 en een trike rewaco hs4 , oudste zoon c5 break prestige , jongste zoon c4 coupe 1.6 vtr.


11 maart 2010 20:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
biebie schreef:
Denk dat we de startrelais er eens gaan afhalen en kuisen. Weet iemand hoe het moet want internet geeft geen soelaas. Enkel wat tekeningen en zo. Moeten we rekening houden met een veer en klep dat in ons gezicht kan springen? :D

Iemand melde verder dat het de starter zou kunnen zijn die kortsluiting kan geven wegens vocht dat bij vriesweer bevriest en de starter dus meer vermogen doet vragen waardoor de zekering springt. Bij het starten met de truk met de schroevendraaier lukt het dan natuurlijk wel. Klinkt mij ook heel aannemelijk.


Ik ben bang dat dat het niet is, nogmaals: de zekering zit in serie met het startrelais,
niet de starter zelf; 20A is daarvoor ook onvoldoende, de starter vergt tot 700A.

Als ik het goed lees, wordt met de schroevendraaiertruc het relais geheel omzeild.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 maart 2010 13:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
het relais hebt ge altijd nodig om te starten,
het relais laat het tandwiel inspringen en ronddraaien


12 maart 2010 13:21
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waarom spring ie toch altijd?
Evil Twin, als ik het goed begrijp, blijf je erbij dat starter in orde is daar schroevendraaiertruk hem doet aanslaan, dus geen vochtprobleem. De zekering kan dus enkel springen vanwege een kortsluiting/overspanning thv startrelais of draad tussen accu en relais. Wat raadt je dan aan dat we zondag doen? Zwaardere zekering? En hoeveel? Of gewoon kuisen? Maar dat zou volgens Willy ook niet voldoende zijn. Dus gewoon vervangen.


12 maart 2010 13:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.