Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
viper
C5club extreme Fan
Auto: C5 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: bluetooth carkit, TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 191000
Kleur: Zwart
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: katalysator storing
kwou net zeggen 10w 40 is vragen om problemen, veel te dik...
_________________ Eenmaal Citrofiel, dan is overstappen moeilijk... Conclusie: Je bent verpest
|
06 maart 2010 22:57 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Hoho, dit draadje gaat alle kanten op. 1. En zeer belangrijk: 10w40 is meestal half-synthetisch en 5w40 is volledig-synthetissch. Die hoor je NIET te mengen. Dus niet bijvullen met het één als het andere er in zit. 2. Dunne(re) olie is wel aan te raden voor de C5, ivm met de dunne oilekanaaltjes in de klepstoters. Je hebt het dan over dure synthetische oliën: 0w40, 5w30, 5w40. 15-20 euro per liter. 10w40 is over het algemeen half-synthetisch en daardoor veel goedkoper. Dat kan in een C5 tenzij er echt gestateerd is door een deskundige dat ivm andere zaken toch voor extra dun gegaan moet worden. 15w40, de goedkoopste standaard olie bij de pomp is echt taboe. 3. De melding Storing uitlaatgassen/katalysator storing alleen, Erik, is echt GEEN reden om de wegenwacht te bellen. Lees het forum er maar op na. 4. Terugkomend op 3. Erik, op dit forum zijn de meest voorkomende dingetjes en dingen wel te vinden, maar ook een hoop uitzonderlijke dingen. Het is allemaal bedoeld om mensen informatie te geven, maar teveel informatie kan ook wel eens averechts werken. Ik zie zoveel ´angstige´ vragen van je dat ik me afvraag of dit forum je goed doet. Misschien moet je jezelf een half jaar afsluiten en lekker gaan genieten.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
06 maart 2010 23:22 |
|
 |
vosking
|
ik heb deze storing onlangs ook gehad, ben bij de dealer geweest en deze kwam er achter dat het motroliepijl te laag was
Wim
|
09 maart 2010 22:10 |
|
 |
Jens
C5club Rookie
Auto: C5 sedan 2.0i-16v
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: zilver-metallic
Naar boven
|
gisteren bij mij ook de katalysator-storing in het display, met een knipperend moto-management-lampje erbij. bij de koude start liep de motor even op 3 poten, na herstart weer over, maar na een kilometer te hebben gereden dus kat-storing....
omdat ik dit niet eerder heb gehad, meteen maar naar de dealer. aan de computer en kon volgens hun 2 oorzaken hebben: kapotte bobine of...versleten klepstoters. kost een bobine rond de 100 euro, klepstoters vervangen komt op een 1200 treuro's.
maar wel gek, de motor loopt mooi rond, tikt niet, gewoon als een zonnetje.. altijd 5W40 te eten gehad en nog maar 80.000 km op de teller. en als een bobine stuk is issie stuk en blijftie stuk, heeft volgens mij niet ineens een wonderbaarlijke wederopstanding.
goed, ik zal het morgen horen, maar ik ben niet van plan om er nieuwe klepstoters in te laten zetten. volgens mij en anderen de grootste onzin......
_________________ red een boom, eet een bever......
|
31 maart 2010 18:21 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Hoi Jens, normaal start je de auto door direct de sleutel door te draaien en te starten, als je hem nou op contact zet, en 3 a 4 seconden wacht en dan start, dan heeft hij zich als het ware gereset.
Succes ermee.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
31 maart 2010 18:28 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Als ze de bobine vervangen oude meenemen, kunnen we testen op een andere auto, zal vast niet stuk zijn , want dan loopt hij erg slecht op drie of twee poten.  De mijne liep ook slecht en als hij warm was wel weer goed , maar had geen melding, deed het op gas en benz. even slecht. Via demontage bedrijf voor 35 á 40 euro andere bobine en 5min werk weer klaar.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
31 maart 2010 19:19 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Versleten klepstoters lijkt me onwaarschijnlijk bij 80.000 km. Hooguit kunnen ze vervuild zijn; nieuwe olie (vol syntheet 5W30) en een reinigingsmiddel (overleg met de dealer welke geschikt is....!)
Het zou kunnen zijn dat de bobines aan vervanging toe zijn; die van mij gaf bij 85000 km de geest. (lopen op 3,5 poten, katalysatorstoring, service lampje)
|
19 apr 2010 22:31 |
|
 |
Uzet1797
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 okt 2010 21:20 Berichten: 198 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Bouwjaar: 2003
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Naar boven
|
Nu het weer kouder wordt treedt bij de eerste start van de dag ook de melding "katalysatorstoring" weer op. Na een aantal herstarts wordt de melding meestal vervangen door de melding "storing uitlaatgassen" Bij de eerste melding wil de motor weleens in de noodloop komen. Dat is na eenmaal starten weer over. Na een aantal ritten op een dag verdwijnen de meldingen meestal wel. Tot nu toe kon ik de meldingen voorkomen door na een paar 100 meter te stoppen, een halve minuut te wachten (ik denk dat ik de warmte van de motor zo de gelegenheid kan geven het temperatuurgevoelige onderdeel op te warmen) en vervolgens weer verder te rijden. De meldingen bleven dan weg. Om een of andere reden lukt me dat niet meer. Ik heb het idee dat er iets is wat temperatuurgevoelig is of wat de temperatuur moet meten defect is. Wat me wel opvalt is dat bij de melding "katalysatorstoring" er gigantische wolken damp uit de uitlaat komen. Zeker als het al een beetje mistig is dan lijkt het wel een mistgordijn. De eerste keer dat dit gebeurde kreeg ik allerlei visioenen van lekke koppakkingen en derg. Nadat de melding is vervangen door de melding "storing uitlaatgassen" is het dampen ook voorbij. Weet iemand of dat dampen op een mogelijk defect wijst. De computer is al eens uitgelezen maar volgens de garagist zou er niets defect zijn. Overigens rijdt de dame na uit de noodloop te zijn prima. Een verbruik van ongeveer 1 op 13 en nauwelijks olie- en geen koelwaterverbruik.
Mtvrgr, Uzet1797.
|
27 nov 2013 21:46 |
|
 |
|