Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

kreeg de melding "katalysator storing" vanmorgen weer en ook liep de motor slecht toen ie koud was.
paar uur later nog steeds de melding maar aan de motor was niks meer te horen.
de wegenw8 gebeld en heeft de fout gewist.
bougie? , bobine? geen idee...
12000km geleden nog een grootte beurt gehad.
kan het er iets mee te maken hebben dat er 10w40 inzit????
het gaat hier om een C5 2.0 16v benzine uit 2001.
138000km gelopen.
Erik
paar uur later nog steeds de melding maar aan de motor was niks meer te horen.
de wegenw8 gebeld en heeft de fout gewist.
bougie? , bobine? geen idee...
12000km geleden nog een grootte beurt gehad.
kan het er iets mee te maken hebben dat er 10w40 inzit????
het gaat hier om een C5 2.0 16v benzine uit 2001.
138000km gelopen.
Erik
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Komt vaker voor, schijnbaar normaal. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

ik weiger dit normaal te vinden...
moet een oorzaak hebben.
moet een oorzaak hebben.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Daarvoor zal de computer moeten worden uitgelezen.
Als de fout optreedt zal je motor in een noodprogramma vallen. Soms betekent dat dat de motor op 3 cilinders loopt.
Na een aantal starts al de foutmelding wel opgeslagen blijven, maar niet meer zichtbaar zijn.
Goede kans dat je motor om één of andere reden niet netjes heeft ingespoten of gevonkt heeft...
Als de fout optreedt zal je motor in een noodprogramma vallen. Soms betekent dat dat de motor op 3 cilinders loopt.
Na een aantal starts al de foutmelding wel opgeslagen blijven, maar niet meer zichtbaar zijn.
Goede kans dat je motor om één of andere reden niet netjes heeft ingespoten of gevonkt heeft...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Heb hetzelfde meegemaakt bij een koude start na 3 dagen stilstaan. Buitentemperatuur -9 C. Oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan een niet tijdige vulling (met olie) van de hydraulische klepstoters. De klepstoters hebben zeer dunne oliekanalen; bij koud weer duurt het even voor de klepstoters gevuld zijn met olie. Gevolg: onregelmatige loop> onvolledig verbranding>waarschuwing 'storing katalysator' of 'storing uitlaatgas'. Citroen schrijft om deze reden tegenwoordig 5W40 volsynthetische olie (zgn. 'low SAP' speciaal voor motoren met een uitlaatgas recirculatiesysteem (EGR) voor. Motor af zetten en opnieuw starten lost het lopen op drie cylinders op, storingsmelding blijft dan nog even aan - verdwijnt vanzelf na een of twee dagen. Wanneer de storingsmelding langer aanhoudt is er iets anders loos.
Hetzelfde euvel deed zich eveneens voor bij een accu die bijna 'op' was. Onvoldoende energie om de bobines te kunnen 'opladen'. Ook een zwakke accu kan de melding 'storing katalysator' veroorzaken. Nieuwe accu geplaatst en voor de zekerheid ook maar de bobines en bougies (NGK) vervangen > probleem voorbij.
Hetzelfde euvel deed zich eveneens voor bij een accu die bijna 'op' was. Onvoldoende energie om de bobines te kunnen 'opladen'. Ook een zwakke accu kan de melding 'storing katalysator' veroorzaken. Nieuwe accu geplaatst en voor de zekerheid ook maar de bobines en bougies (NGK) vervangen > probleem voorbij.

heb deze melding 1 jaar geleden ook al is gehad toen ging ie idd in een noodloop en had ik totaal geen vermogen meer nu was dat niet het geval.
maargoed de wegenwacht heeft de fout gereset.
maar ik begreep dat de melding na een paar dagen in de meeste gevallen weer vanzelf verdwijnt.
om nog even op die olie terug te komen, ik was laatst bij de citroen dealer en die hamerde erop los dat er 5 w40 of 0w40 inmoet omdat anders de klepstoters naar de knoppen gaan en het te lang duurt voordat de olie bovenin zit.
mijn huisdealer die ik hoog heb staan zegt dat er absoluut gewoon 10w40 inkan en dus ook inzit, wat is nu wijsheid?
zelfs met 10w 40 moet ik na ongeveer 5000 a 6000 3kwart liter bijvullen.
maargoed de wegenwacht heeft de fout gereset.
maar ik begreep dat de melding na een paar dagen in de meeste gevallen weer vanzelf verdwijnt.
om nog even op die olie terug te komen, ik was laatst bij de citroen dealer en die hamerde erop los dat er 5 w40 of 0w40 inmoet omdat anders de klepstoters naar de knoppen gaan en het te lang duurt voordat de olie bovenin zit.
mijn huisdealer die ik hoog heb staan zegt dat er absoluut gewoon 10w40 inkan en dus ook inzit, wat is nu wijsheid?
zelfs met 10w 40 moet ik na ongeveer 5000 a 6000 3kwart liter bijvullen.

C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
Is hier al veel over gediscussieerd maar een goeie 5W40 volsynthetische olie is absoluut aan te raden, zeker onder de huidige omstandigheden van 's nachts minimaal -5 gr. Olieverbruik neemt niet toe weet ik uit eigen ervaring.
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Dan is het wel duidelijk waarom hij (dealer) er dikkere olie in wil , is ook duidelijk waarom je die melding krijgt (klepstoters),en misschien is je kat wel echt stuk door olie verbruikErik huisman schreef: zelfs met 10w 40 moet ik na ongeveer 5000 a 6000 3kwart liter bijvullen.
Grtz Sjef

Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB

dus je zegt eigenlijk dat hij er 10w40 indoet om et voorbedachte raden zijn zakken te vullen??
ver gezocht lijkt me...
maargoed bij de volgende beurt in mei gaat er gewoon 5w40 in
ver gezocht lijkt me...
maargoed bij de volgende beurt in mei gaat er gewoon 5w40 in

Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Neen dat bedoel ik niet , maar hij denkt problemen te krijgen met de dunnere olie , als hij nu al zoveel verbruikt, wat toch zeker niet nodig is (problemen), als hij tenminste geen olie lekt, want dan gaat hij er nog sneller doorheen. Ikzelf heb bij mijn vorige C5 goede resultaten gehad met 5W40 olie van de Action, daar verbruikte hij veel minder van dan die van Total, maar die verkopen hem helaas niet meer.
Grtz Sjef
Grtz Sjef

Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB

C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
Hoewel mijn 2.0 nu op 1 liter olieverbruik per 15000 km zit vind ik 3kwart liter olie op 5000/6000 km is niet echt verontrustend. De kat. zal hier niet wakker van liggen. Onverbrande benzine is kwalijker.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Hier wel bij action , ik dacht 3.99 de literSjever schreef:Neen dat bedoel ik niet , maar hij denkt problemen te krijgen met de dunnere olie , als hij nu al zoveel verbruikt, wat toch zeker niet nodig is (problemen), als hij tenminste geen olie lekt, want dan gaat hij er nog sneller doorheen. Ikzelf heb bij mijn vorige C5 goede resultaten gehad met 5W40 olie van de Action, daar verbruikte hij veel minder van dan die van Total, maar die verkopen hem helaas niet meer.Erik huisman schreef:dus je zegt eigenlijk dat hij er 10w40 indoet om et voorbedachte raden zijn zakken te vullen??
ver gezocht lijkt me...
maargoed bij de volgende beurt in mei gaat er gewoon 5w40 in
Grtz Sjef
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

ik heb vast 1 liter 5w40 gekocht bij de action voor tussn de beurten bij te vullen.
geen idee wat deze C5 verbruikt...
neem aan dat we nog steeds positief zijn over de olie van de action???
geen idee wat deze C5 verbruikt...
neem aan dat we nog steeds positief zijn over de olie van de action???
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Erik huisman schreef:ik heb vast 1 liter 5w40 gekocht bij de action voor tussn de beurten bij te vullen.
geen idee wat deze C5 verbruikt...
neem aan dat we nog steeds positief zijn over de olie van de action???



Grtz Sjef

Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB

10w 40 zat in mijn ph I
in deze zit 5w40
in deze zit 5w40