Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
het is duidelijk een andere zekerings kast
|
06 maart 2010 14:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
het is duidelijk een andere zekeringskast
|
06 maart 2010 14:54 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Mooi gedaan! [Edit, inmiddels verduidelijkt: Kun je de gemeten tijden nog iets meer uitleggen? Bedoel je met 2:12, 2 minuten en 12 seconden, of 2 uur en 12 minuten?] Op zich logisch wat er gebeurt. Van die paar mA zal de accu niet na 48 uur leeg zijn. Zal de BSI om de een of andere reden regelmatig wakker worden?
|
06 maart 2010 14:58 |
|
 |
joop8
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Ik heb de verwarring betreft eenheid tijden al aangepast in het laatst bericht.
Gemeten met stopwatch, resp 00:02:12 en 00:01:00 Zeg maar 2 minuten en 1 minuut. Ik heb het testje metingen 3 keer herhaald
Of de BSI in een later stadium weer actief wordt, durf ik niet te zeggen. Om 48 uur te meten en vast leggen wat er in die tijd gebeurd is niet te doen voor mij. Het blijft merkwaardig, toch accu maar vervangen??? Of andere suggesties?
|
06 maart 2010 15:07 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
wat gebeurd er als ge een batterijklem afkoppeld en terug aan kopeld na 48 uur
|
06 maart 2010 15:27 |
|
 |
joop8
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Mijn accu nogmaals door laten meten bij een accuboer. Niks mis met de accu meneer, ze moet wel opgeladen worden. Het ontladingsprobleem zal te maken hebben met een storing in de auto, dat zal niet eenvoudig zijn op te sporen. U kunt even de accu laden door een rit te maken van 20 min en dat we nog eens meten bij een volle accu om 100% zeker te zijn dat deze ok is.
Na 20 min rijden terug naar de accuboer. Vreemd de accutester zegt nu 'vol' maar het amperage is in verhouding niet nauwelijks gestegen... Twijfelachtig werd de gezichtsuitdrukking van meneer.
Doe mij een nieuwe accu.
Wordt vervolgd.
|
06 maart 2010 17:52 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
willy4 schreef: sorry maar als je goed kijkt op de 2de foto,zie je dat de schunt op de 2de rij zit en dat is niet F19 ik heb nu 3x gaan kijken Je kijkt niet goed, op die foto van jouw is duidelijk de shunt te zien op F19, instructieboekje pag.130. Hij overlapt twee rijen dus hij zit tussen F6 & F7 2e rij, maar ook tussen F18 & F20 onderste rij, op positie F19! Idem voor die foto's in dit draadje (p607?) Ondanks dat hij er niet bij staat voor B1 denk ik wel dat hij erin hoort. Citaat: Als je de laadstroommeter bedoeld van de klokkenwinkel in het daschboard, die doet niks immers de motor slaat niet aan zonder de shunt. zonder shunt geen BSI dus ook geen dashboard, maar normaal gesproken heb je zodra je contact aan zet al een accuspanningsindicatie op je dash. Ik had beter niet laadstroommeter kunnen zeggen, het is nml een voltmeter. De exacte schaal verdeling heb ik al eens in een ander draadje gepost, maar staat uiteraard ook in de Franse documentatie die WackoH aanhaalde. Citaat: Dan zou er in een kleine accu van 55 A/h nog 50 A/h moeten zitten. Let op het is Ah niet A/h. Dus Ampera MAAL uur, niet Ampere PER uur. Ampere is een hoeveelheid lading (Coulomb) per seconde. Vermenigvulding je dit weer met een tijdseenheid (1uur=3600sec) dan komt er weer een lading uit: 1Ah = 3600 Coulomb. Voltage is een aanduidling voor de hoeveelheid energie per lading dus 1V = 1Joule/Coulomb. Omdat het voltage van de accu bekend is (nominaal 12V) is met de hoeveelheid lading ook de energieinhoud bekend: 12V * 55* 3600Coulomb = 2,4MJ genoeg om een startmotor van 2kW 1200seconden te laten draaien, of twee koplampen van 2*55W theoretisch 6uur aan te laten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 maart 2010 12:40 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
EvilTwin schreef: Let op het is Ah niet A/h. Dus Ampera MAAL uur, niet Ampere PER uur.
Ampere is een hoeveelheid lading (Coulomb) per seconde. Vermenigvulding je dit weer met een tijdseenheid (1uur=3600sec) dan komt er weer een lading uit: 1Ah = 3600 Coulomb.
Voltage is een aanduidling voor de hoeveelheid energie per lading dus 1V = 1Joule/Coulomb.
Omdat het voltage van de accu bekend is (nominaal 12V) is met de hoeveelheid lading ook de energieinhoud bekend: 12V * 55* 3600Coulomb = 2,4MJ genoeg om een startmotor van 2kW 1200seconden te laten draaien, of twee koplampen van 2*55W theoretisch 6uur aan te laten. Coulomb is al jaren dood, en behalve voor flitscondensatoren dan ook volledig vergeten. Het lijkt erop dat er weer dure namen in de discussie gebracht worden om de essentie te verdoezelen. Wat wel belangrijk is, en iedereen bij ondervinding al weet is dat geen startmotor 20 minuten draait. Denkfoutje? Dat komt om dat de accucapaciteit berekend wordt met een ontlading van 10% van zijn Ah waarde. Wordt er 2 kW, oftewel 166 A afgenomen is de capaciteit een fractie van de normale waarde. Voor laden gelden soortgelijke regels. Een autogenerator van 1000 W zal een lege accu met ~80 A proberen te laden. Een lege accu van 50 Ah zou dan in 38 minuten geladen moeten zijn, maar zo werkt het niet. De lading dringt niet diep in de platen door, de lading zou alleen nog maar aan de oppervlakte zitten. Daarom regelt de generator zich al heel snel terug om een betere dieplading te krijgen. Als een autoaccu te ver ontladen is, dat is onder een celwaarde van 1,8 oftewel 10,8 volt, is het vrijwel zeker dat er onderlinge interne weerstandsveschillen tussen de cellen gaan ontstaan. Het gevolg daarvan is dat normaal (> 10% nominale Ah) laden over de ene cel een veel grotere spanning als een andere levert. Het eindresultaat is dat de zwakste cel lettelijk gekookt wordt en alle capaciteit verliest. Onder lading of net na lading lijkt de spanning bijna normaal, maar bij enige belasting zakt de spanning tot 14,4 -2 (defecte cel) = 12,2 volt. Beschikbare startstroom is er niet of nauwelijks. Zo een accu is alleen nog maar te redden door zorgvuldig alle cellen, cel per cel naar dezelfde lading te brengen. Met ingegoten cellen dus niet echt haalbaar  Soms is de situatie te redden door met een druppellader aan het werk te gaan, dat wil zeggen met 100 mA te laden voor een week ofzo.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
07 maart 2010 13:58 |
|
 |
joop8
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Oefff,
Wat een theorieen allemaal.
Voor EvilTwin. Die keren dat mijn accu leeg was en de shunt er nog in zat piepte (soort gong met willekeurige onderbrekingen) de auto bij het insteken van de contactsleutel in assecoirestand. Bij het verder draaien van de sleutel zakte de spanning totaal in elkaar. Ik heb verder niet gekeken naar de spanningsmeter op het dashboard.
Na het vervangen van de accu, is deze na 1 overnachting voldoende op spanning gebleven. Ik heb gemeten een spanning van 12,125V over de accu met de multimeter in de eerste minuut BSI actief, daarna loopt deze op naar 12,450V BSI in rust. Op het dashboard geeft de meter ca half vol aan in kontaktstand, bij lopende motor 3 kwart vol. De auto zal waarschijnlijk de komende dagen niet gebruikt worden. Dan is er meer duidelijkheid of er nog steeds spanning weglekt.
Vreemd was wel dat de C5 inhoud afslaat als je wilt wegrijden. Het toerental vervolgens 2sec hoog vast houd 2000tpm als gaspedaal wordt los gelaten. Dit kan toch niks met de BSI te maken hebben? Moet ik het pedaal opnieuw gaan inleren?
|
08 maart 2010 01:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
josok schreef: Coulomb is al jaren dood, en behalve voor flitscondensatoren dan ook volledig vergeten. Het lijkt erop dat er weer dure namen in de discussie gebracht worden om de essentie te verdoezelen. Wat wel belangrijk is, en iedereen bij ondervinding al weet is dat geen startmotor 20 minuten draait. Denkfoutje? Dat komt om dat de accucapaciteit berekend wordt met een ontlading van 10% van zijn Ah waarde. Wordt er 2 kW, oftewel 166 A afgenomen is de capaciteit een fractie van de normale waarde.
Wat een onzinnige opmerking. Ik zeg toch theoretisch...kan je het niet hebben dat ik je verkeerde gebruik van eenheden verbeter? En als je me dan probeert te verbeteren of betrappen op denkfouten, neem dan in ieder geval realistische getallen. Een startmotor trekt zo tussen 400 en 500A, door de interne weerstand van de accu staat er een veel lagere spanning op die motor. De interne weerstand verwarmt de accu die daardoor capaciteit kwijtraakt en waardoor die weerstand ook nog toeneemt. Het is dus veel sneller afgelopen. Maar dat is niet mijn punt. Ik zeg gewoon dat als je een berekening uitvoert je in ieder geval de juiste eenheden moet gebruiken en ik zie dat Ah zo vaak fout gaan evenals kWh. Basisfout. Onvergeeflijk.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 maart 2010 02:11 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
08 maart 2010 10:11 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Eviltwin: Je hebt gelijk, het is Ah, geen A/h, mijn fout. Citaat: genoeg om een startmotor van 2kW 1200seconden te laten draaien, Da's echt 1200 : 60 = 20 minuten hoor. Als dat alleen theoretisch bedoeld is, wat er dus niet bij stond, ontbrak er dus het een en ander aan de theorie. Maar gelukkig kwamen wat ontbrekende factoren in je latere bericht aan de orde. Herman: Had hij ook een zekering verzwaard?
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
08 maart 2010 11:45 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
meer iets voor raad het autoplaatje  Citaat: Als dat alleen theoretisch bedoeld is, wat er dus niet bij stond. het staat er toch echt. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 maart 2010 15:59 |
|
 |
joop8
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
C5 heeft 48uur geslapen met de nieuwe accu, alvorens haar wakker te maken. Ruim voldoende prik aanwezig Vaag is wel dat de koude motor bij iets wat gas geven ca 1800tpm lijkt te verslikken, en dreigt af te slaan als je het gaspedaal niet los laat, stationair is ok loopt op 4 cilinders. Na een minuut of 5 wordt dit probleem minder, en uiteindelijk verdwijnt de klacht. Is dit toeval, ik zie namelijk geen relatie met mijn eerdere klacht? Thanks, Joop
|
10 maart 2010 01:47 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
misschien dat door het af- en aankoppelen van accu's de boel even gereset moet worden; dit kan door het contact aan te zetten en 3 a 4 seconden te wachten alvorens te starten.
|
10 maart 2010 15:02 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|