Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Accu leeg lekspanning over de shuntzekering 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
Sinds een aantal dagen heb ik problemen dat in 48 uur tijd de accu plat staat als de C5 niet is gebruikt. Centrale vergrendeling werkt dan niet meer, er staat nog maar 6,548V over de accu-polen.

De gemeten laadspanning over de accu 14,300V Dynamo functioneerd.

Accu verder laten testen bij citroengarage Jan v Gompel, helaas geen gebreken ondekt evenwel ook geen lekstroom bespeurt. Prima service ik hoefde niks af te rekenen, en ze smeerde me ook geen nieuwe accu in de maag.

Ondanks toch weer een lege accu na ca 40 uur. Verder zelf gaan meten en onderzoeken.
Na veel connectoren, en zekeringen verwijderd te hebben gehad, denk ik nu de zekering te pakken hebben waarover een lekstroom loopt. Het betreft de zogehete shunt zekering nr F19 kast B2 onder het dashboard, als deze is verwijderd dan heb ik een acceptable stabiele verbruikstroom van 0,0184 ADC. De motor start niet zonder deze zekering, en het display meld 'storing elektronisch diefstalbeveiliging', cv werkt eveneens niet ook de binnenverlichting laat het afweten... Wie kan mij vertellen waarvoor deze shunt zekering allemaal voor is. Als ik de overige zekeringen verwijder en laat slechts de shunt zekering zitten, dan heb ik een lekstroom van 1,2462 ADC :roll: Soms een lekstroom van 0,1274 ADC Lijkt me erg veel als het voertuig stil staat.

Accu blijft nu vol na 48 uur. Wat nu iemand suggesties? :?:

05 maart 2010 20:14
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
ge moet is meten aan de dynamo
ik heb is gehad dat die stuk was ,en al de stroom ging weg over de diode brug

05 maart 2010 20:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Uitgesloten, dynamo gaat niet via deze shunt zekering. Dynamo zit rechtstreeks op de accu en vertoond samen met de overige stroombronnen een verbruik van 0,0184 Ampere.

05 maart 2010 20:26
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik heb een zekerings lijst en daar zegen ze op f19 leeg

05 maart 2010 20:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Het is kast B2. Nummer F19 Sterkte SHUNT. Functie - blanco . Blz 127 Citroen C5 instructieboekje.

Het is dus niet kast B1.

05 maart 2010 20:48
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik heb gaan zien voor de zekerheid in de wagen de zekeringkast in de wagen naast het stuur links
zeker 19 leeg
blijkbaar zijn er vershillende uitvoeringen van zekeringskasten

05 maart 2010 20:54
Profiel
Antwoord met een citaat
Dan zal dit bij jou niet kunnen gebeuren....

05 maart 2010 22:00
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
er is een draadje zekering 40AMP
daar staat een foto van mijn zekeringskast

05 maart 2010 22:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
willy4 schreef:
er is een draadje zekering 40AMP
daar staat een foto van mijn zekeringskast

Da's grappig ik zie bij jou de Shunt in F19 zitten, maar dan op de verkeerde kast (B1) hij moet op kast B2 zitten.
Groen-grijze ding gemarkeerd SH--HS
viewtopic.php?p=213299#p213299

Zoals je kunt zien in de handleiding zijn er op de Ph.I twee verschillende zekeringkasten gemonteerd, je hebt dus of B1 of B2. Idem voor C1 of C2.

Wat de shunt precies doet weet ik niet, zou kunnen zijn om iets (accu?) te beschermen tegen overbelasting, of hij maakt onderdeel uit van het laadstroommeetcircuit. Doet die meter het nog met de shunt eruit?

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

06 maart 2010 01:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Als je de laadstroommeter bedoeld van de klokkenwinkel in het daschboard, die doet niks immers de motor slaat niet aan zonder de shunt.

Inmiddels wat gegoogled zie hier wat ik gevonden heb, let niet te nauwlettend op de foto, deze zekeringbox is aannemelijk niet van de C5.

Hier de tekst; BSI LOCK UP
Citroens and Peugeot are fitted with a BSI (Built-in System Interface/multiplexing unit) this is a computer that controls the wipers, immobilizer etc. This can lock up like your PC, all you need to do is to go to the fuse box and look for the shunt fuse (see picture) remove it for 10-15 minutes and it should reset. C5 NON START KEY CARD LIGHT ON
Non start wipers wipe once every time you try to start vehicle and key card light is on. First check for blown fuses, if ok remove shunt fuse in fuse box (see pictureabove ) for five minutes, (this will make the BSI unit reboot), refit and try to restart, if no luck try refitting shunt fuse with ignition switch on, may then have to turn ignition on and off five or six times before immobilizer resets. If still no luck check engine earth on gearbox is ok.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

06 maart 2010 02:43
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: geen citroen
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
een shunt is een soort van hoofdzekering; het wordt gebruikt om de auto in/uit opslag fase te zetten.
de hoofdshunt op de BSI heeft een iets andere formaat dan de normale zekeringen.
als de shunt verwijderd wordt en dan een 30 amp zekering 1 gaatje hoger te plaatsen gaan de systemen in op slag; dus de accu ontlaadt minder snel, en alleen de belangrijkste onderdelen worden dan voorzien van "standby" stroom.
dus je CV, geheugen radio etc werken dan niet meer tenzij je het contact aanzet.
dus als je lekstroom verdwijnt na het verwijderen van de shunt klopt dat omdat dan diverse eenheden geen standby stroom meer krijgen. dus verder zoeken!

06 maart 2010 08:55
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Wat de shunt precies doet weet ik niet, zou kunnen zijn om iets (accu?) te beschermen tegen overbelasting, of hij maakt onderdeel uit van het laadstroommeetcircuit. Doet die meter het nog met de shunt eruit?

Axl was me net voor met zijn uitleg ;-) Alleen is een shunt zeker geen zekering, maar een weerstand met een kleine waarde om stroomsterktes te kunnen meten (de spanningsval over de weerstand wordt gemeten). Als je een shunt verwijderd, wordt het elektrisch circuit onderbroken. Hiervan wordt bij de C5 gebruik gemaakt om de auto 'opslagbereid' te maken.

Wat Axl beschrijft vond ik in het werkplaatshandboedk over het elektisch systeem "CITROËN C5 DOCUMENT 1" op p. 22:
Description du mode parc
Certains équipements, dont en particulier le BSI ont une consommation permanente. Afin de limiter la décharge de la batterie lors du stockage, un shunt alimentant en +BAT les calculateurs à consommation permanente est retiré. L'alimentation électrique des équipements est rétablie lors de l'apparition du + APC grâce au fusible parc avant le stockage.

Vertaald komt dit hier op neer:
Bepaalde apparatuur, in het bijzonder de BSI, hebben een permanent stroomverbruik. Om de ontlading van de accu tijdens opslag te beperken, wordt een shunt die de +BAT levert, verwijderd.
De stroomvoorziening aan apparaten wordt hersteld wordt hersteld door via een zekering stroom op +APC te zetten.

Je kunt de BSI uitschakelen door de shunt te verwijderen. Je zou dan een zekering van bv. 30 A in een gaatje van de shunt en in een andere gaatje (hopelijk gemerkt '+APC') moeten kunnen plaatsen. Als je dan stroom dan niet heel minder wordt, ligt het probleem niet aan de BSI.

06 maart 2010 09:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
sorry maar als je goed kijkt op de 2de foto,zie je dat de schunt op de 2de rij zit en dat is niet F19
ik heb nu 3x gaan kijken

06 maart 2010 11:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Eerst even simpel rekenen.
Bij een lekstroom van 0.1274 (echt handig die digitale meters :-) ) en 40 uur is er 40 x 0.1274 = 5.096 A verbruikt. Dan zou er in een kleine accu van 55 A/h nog 50 A/h moeten zitten. Aangezien jouw accu dan al kennelijk leeg is, is ie dus gewoon overleden, kapot, defect.
De spanning in leeg gemeten toestand wijst daar ook op: Een auto accu die nog maar 6,5 volt over heeft is niet meer normaal te laden.
Er is ook ergens een draadje over het standby verbruik van de C5, dat in drie stappen na bepaalde tijd lager wordt. Jouw standby is dus echt niets speciaals.

Jos

Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding

06 maart 2010 13:26
Profiel
Antwoord met een citaat
Welnu zojuist ben ik weer gaan meten met alle zekeringen en de shunt-weerstand van 0,09 ohm on board. De meting start vanaf het moment dat de C5 met de zender afgesloten wordt.

Om meteen de discussie over de plaats van de shunt te beeindigen hier de foto waar deze is gespot in mijn zekeringkast, zie rood omcirceld.

Meting 1: duur ca 2 min ca 1,155A
Meting 2: duur ca 1 min ca 0,095A
Meting 3: uiteindelijke stroomafname ca 0,015A

Ik ben dus behoorlijk de mist in gegaan door meteen de lekstroom te meten, niet wetend dat pas na ruim 3 min een acceptabele 0,015A in rust wegvloeid. Als de accu afgekoppeld is lijkt deze zijn spanning vast te houden, voorlopig is deze toch de meest verdachte van mijn probleem.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

06 maart 2010 14:41
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende